Normandie 29/6-9/7

2011-01-13

Historien tog en ny riktning den 6 juni 1944. Följ med och upplev händelser och skeenden som ändrade Europas historia. Det blir en bekväm resa. Vi tar genaste vägen genom Danmark och England och därefter till alla kända och okända platser i norra Frankrike. Centralt boende i Bayeux borgar för härliga kvällar i pittoresk miljö. Alla nätterna på samma hotell, hojen inlåst och massor av kultur runt knuten. Värt varenda krona….  

Normandie

Resan är c:a 260 mil totalt, och tar 11 dagar. I cruisertakt kör vi på landsvägar genom Danmark till färjan i Esbjerg, som tar oss över Kattegatt. Nästa dag rundar vi London, och då är det naturligtvis uppehållsväder. Alternativet att köra genom Tyskland, Holland och Belgien är c:a 200 mil enkel resa, och endast marginellt billigare. Därför är vägvalet ganska givet att ta bekväma rutten via Danmark och England.

Sedan ägnar vi 6 dagar åt att besöka olika minnesrika platser i Normandie som ger oss perspektiv på vår nutida historia. Det blir en resa fylld av upplevelser, engagemang och känslor. Och att bo i Bayeux på Le Lion d’Or är att samsas med John Wayne, Stirling Moss, Eisenhower och Chaplin. De har alla bott där före oss, men nu tar vi över….

Max 10-12 cyklar borgar för personlig guidning utöver det vanliga.


Dag 0: Resan startar i Göteborg ganska tidigt på morgonen. För den som anländer till Göteborg kan lämplig övernattning vara Scandic Hotell Europa i närheten av Centralstationen. Garage finnes.

Dag 1: Från Göteborg med Stena Express 0715. I Danmark kör vi vägar genom städer och byar. Lunch på fiskekrog i Ringköbings hamn är ett måste. Vi anländer till Esbjerg i god tid före avgång med Englandsfärjan. Ombord blir det buffé, gemensam samling med info om resan, samt egna aktiviteter.

Dag 2:  Efter passkontrollen i Harwich kör vi vänstertrafik genom tusen rondeller. Med regelbundna stopp känns trafikrytmen på M 25 mindre påfrestande, och pausen i Brighton brukar vara uppskattad. Mot sena eftermiddagen når vi Portsmouth där Royal Maritim Hotel tar emot oss. Middag på engelsk pub innebär nya spännande rätter till mörkt öl.

Dag 3: Tillbaka på höger sida i Frankrike bär det iväg rakt ut på franska landsbygden. Längs vägen mot vårt hotell i Bayeux passerar vi tre eller fyra platser som absolut måste beses. Minnena från 6 juni 1944 finns väl bevarade på många ställen, och skildringar om enskilda människors öden den dagen ger liv och intensitet åt besöken. Vid 18-tiden når vi hotell Lion d’Or  (Gyllene Lejonet) i Bayeux. Det är ett otroligt charmigt hotell, mitt i staden, som blir vårt centrum de efterföljande dagarna. För resenärer som valt enklare boende återstår 5 km till Etap Hotel i Nonant.

Dag 4: Genomgående är det korta transporter mellan våra besöksmål. Därför upplevs resan så otroligt intensiv med nya intryck hela tiden. Dag 4 börjar i Longues som ligger strax norr om Bayeux. Här finns de tyska originalpjäserna kvar i värnen  från juni 1944. Mellan pjäserna och strandbrinken finns den plats där major Pluskat var det förste att upptäcka landstigningsflottan. Vem minns inte scenen ur filmen Den Längsta Dagen, där han desperat försöker meddela vad som håller på att ske. Därefter besöker vi Arromanches, som är platsen för den konstgjorda hamnen,  som de Allierade byggde på några dagar efter 6 juni. På en höjd intill kan vi inta medhavd lunch samtidigt som vi överblickar flera landstigningsstränder. Vi hinner också åka till Le Grand Bunker i Ouistreham, den plats där tyska 716 divisionen var förlagd.  Om tiden räcker till så hinner vi också ett besök på Bayeux War Museum.

Dag 5:  Fridag !  Under föregående resor har det varit uppskattat att deltagarna får en dag på egen hand. Självklart lämnas rekommendation och tips på spännande besöksmål, men det ges goda möjligheter att köra valfritt och göra sin egen spännande dag. Redan nu måste ett besök i museet för Bayeuxtapeten framhållas. ( ej guide )

Dag 6: Besöket i motståndsnäste 62 lämnar ingen oberörd. Här får vi lära känna de tyska soldaterna på ett närgånget sätt, och följa deras öde till slutet. Engagerat, och med ingående kunskaper, målas här tisdagen den 6 juni 1944 upp på ett realistiskt och fängslande sätt. Därefter följer det gripande besöket på den amerikanska kyrkogården i Colleville med över 9 000 vita marmorkors i rad efter rad efter rad. Eftermiddagen ägnas åt närgångna besök på Omaha Beach och Pointe du Hoc som blev ruskiga fällor för de allierade. Dagens sista besök blir Airborne Museum i Ste Mère Église.

Dag 7: Vi besöker två platser som erövrades av brittiska hjältar. Mervillebatteriet och Pegasusbron är för alltid inristade i vår moderna historia. Och med viss sannolikhet får vi träffa Madame Gondrée, som var 4 år gammal och mitt i händelsernas centrum när glidflygplanen landade klockan 16 minuter över midnatt! På eftermiddagen finns möjlighet för deltagarna att ströva omkring i Caen med en gigantisk borg och 100 000 inv.

Dag 8: Mont St Michel är ett omtyckt mål under vistelsen i Normandie. Resan dit tar drygt 2 timmar, och synen då man kör in mot klippan med borgen längst upp är oförglömlig. Därefter sätts konditionen på prov när man ( i lugn takt ) promenerar ända upp till kyrkan på bergets topp. Fram emot tvåtiden blir det lunch med utsikt över ängarna där tidvattnet rusar in med ofattbar hastighet.
Den tyska kyrkogården i La Cambe lämnar ingen oberörd. Här vilar några av de soldater som föll vid WN 62 på eftermiddagen den 6 juni 1944.

Dag 9: Hemresa. Det innebär ju inte att sightseeing och guidning är slut, för på vägen mot Englandsfärjan kör vi åter genom små pittoreska byar, och hinner självklart en fikapaus 2 eller 3 meter från Engelska Kanalen. Färjan måste passas noga, för det händer att den avgår 15 minuter före utsatt tid! Dessa fransmän….
Från Portsmouth kör vi österut längs kusten, men tyvärr ser man inte havet speciellt ofta. I Brighton bor vi enkelt på B&B, men synnerligen centralt. Efter middagen blir det promenad på piren.

Dag 10: Innan vi tar in på M25 hinner vi köra ytterligare lite längs engelska sydkusten. Om vi sysslat med modern historia i en vecka, så blir den desto äldre när vi besöker Hastings. Slaget vid Hastings 1066 är just vad som skildras på Bayeuxtapeten, så här sluts en cirkel. Vi kör under Thamsen och kommer till färjeläget i Harwich i god tid före avgång. Kanske blir det tid över för en kopp engelskt välbryggt te, med utsikt över havet. Inte illa. Ombord på färjan kommer vi att känna igen oss från överresan till England. Det är alltid Dana Sirena som går på rutten Harwich-Esbjerg.

Dag 11: Tiden är knapp i Danmark för resan mellan Esbjerg och sista färjan från Fredrikshamn. Därför blir det en hel del motorvägskörning. Bensträckare och danska smörrebröd hinner vi dock med. Stena Lines katamaran landar i Göteborg ganska sent, så det kanske kan vara på sin plats att ta sista natten med gänget på Scandic Hotell Europa.

 

Mycket mer info finns på  www.lennartlundh.com/normandie 
Intresserade kan kontakta  lennart.lundh@telia.com

Kostnad
17 500 kronor för förare och motorcykel,  11 500 kronor för passagerare, varav 2000 kronor erläggs i anmälningsavgift för respektive deltagare. I priset ingår färja Danmark-England-Frankrike t.o.r, boende på hotell med frukost och sightseeing.

Intresserad av att hänga med?

Här bokar du din resa: https://www2.svmc.se/travel


Antalet platser till denna resa är begränsade och efterfrågan stor. Anmälningarna kommer att behandlas i den turordning de kommer till SMC Travel.

Länk till allmänna resevillkor