Kroatiska pärlor dag för dag

2015-10-28

Detta är planen för försommarveckan med kroatiska pärlor.

Att ta sig till Affi
Du har flera flygplatser att välja på, t.ex. Verona, Milano (Linate och Malpensa), Bergamo och Venedig (Marco Polo och Treviso). Har du landat i Verona är taxi enklast. Avståndet är ca 25 km och tar ca 20 min. Om du landat i t.ex. Milano tar du tåget till Verona. Från Linate går en buss direkt till centralstationen i Milano, kostnad ca 5 Euro. Från Malpensa finns både buss och tåg till centralstationen i Milano, kostnad ca 10 Euro. Från Milano centralstation tar du höghastighetståget Frecciabianca för ca 20 Euro till stationen Peschiera Del Garda (VR) i Verona, och därifrån taxi.

Dag 1

Vi möts vid lastbilsterminalen i Affi vid Verona och får ut våra motorcyklar. Efter en kort genomgång tar vi motorvägen över Venetos och Friuli-Venezia-Giulias slätter, och genom de böljande kullarna i södra Slovenien, till den kroatiska gränsen. Där tar vi av på slingrande, mindre vägar, och övernattar i Istriens inland. Körsträcka ca 35 mil.  

Dag 2
På Istriens småvägar kör vi genom vinodlingar och grå bergsbyar, många muromgärdade och belägna på kullar med utsikt över landskapet. Om väder och tid medger, gör vi en avstickare upp på Istriens högsta berg Ucka och njuter av utsikten över havet och öarna i Kvarnerbukten. Väl nere vid havet tar vi den kurviga kustvägen söderut till färjan som tar oss till ön Cres, och stannar där två nätter. Körsträcka ca 15 mil. Artikel om öluffning i Kroatien.  

Dag 3
Vi stannar på ön. Den gemensamma utflykten går till den pittoreska byn Beli, en gång semesterhem för romerska legionärer. En bro från romartiden står fortfarande kvar. Där finns också Eco-center Caput Insulae Beli, forskning och utbildningscentrum för naturskydd, med bl a voljärer och rehabilitering av gåsgamar. De som vill kan i stället göra en utflykt till Mali Losinj på ön Losinjs sydspets. Över kanalen mellan öarna går en bro. Ett annat utflyktsalternativ är att köra in de smala asfaltvägarna till de vackert belägna byarna Lubenice och Valun. Vägbeskrivningar får du av oss. Vill du låta motorcykeln vila finns bra möjligheter till bad och båtutflykter. 

Dag 4 
Vi tar färjan till grannön Krk, vidare över bron till fastlandet, och kör den vackra kustvägen Jadranska Magistrala söderut. I höjd med ön Pag tar vi av upp i bergen och nationalparken Sjeverni Velebit. Vägen är smal och krokig och klättrar uppför bergsidan, förbi bergstationen Alan på 1340 m.ö.h., och vidare genom skog ner till Krasno Polje, där vi övernattar. En mil av sträckan är grusväg, och den som vill undvika det kan ta av från kustvägen redan i Sveti Juraj, och komma till Krasno Polje den vägen. Där finns också möjligheten att göra en avstickare upp till den botaniska trädgården vid Zavizan på 1480 m.ö.h. Där kan man klättra ner i ett av de typiska slukhålen som finns i området, eller efter en kort promenad bestiga någon av de närbelägna topparna på över 1600 m.ö.h., och se ut över såväl inland som skärgård. Vädret kan vara oberäkneligt här uppe, så vi får vara beredda på alternativa vägar. Körsträcka ca 18 mil.

Dag 5 
Vi fortsätter söderut genom inlandet och över de skogklädda bergen och gränsen till Bosnien. Vi checkar in i Bihac, där vi stannar två nätter. Körsträcka ca 20 mil.

Dag 6
Vi stannar i Bihac. Idag har vi fler utflyktsalternativ än guider, så något eller några av alternativen kör du på egen hand, eller tillsammans med andra deltagare. Vi kan välja mellan den närbelägna borgen Ostrozac na Uni, eller att följa den vackra Una uppströms förbi forsar och vattenfall genom Una nationalpark,  körsträcka ca 11 mil, beroende på hur långt man väljer att åka. Den som vill kan delta i forsränning i gummiflottar (ingår inte i resan).

Dag 7 
Vi lämnar Bihac och Bosnien, kör förbi Plitvice nationalpark till kusten, dit vi kommer via en serpentinväg ner till Senj. Vi fortsätter genom Rijeka, upp i Slovenien, och övernattar nära den slovensk-italienska gränsen, där vi tillbringar resans sista kväll tillsammans. Körsträcka ca 27 mil.

Dag 8
Vi kör motorvägen tillbaka till lastbilsterminalen i Verona och lämnar in hojarna och packningen. Körsträcka ca 32 mil.