SMC satsar rätt för att minska dödsolyckor på tvåhjulig MC

2016-08-10

SMC får frågor från media, myndigheter och medlemmar om vad som är orsaken till dödsolyckor på tvåhjulig motorcykel. Fler dödsolyckor mot räcken, fler dödade utan körkort och många omkomna i singelolyckor i kurvor är några förklaringar. SMC arbetar på en mängd olika områden för att minska olyckstalen. SMC hoppas att MC-säsongen 2016 fortsätter utan allvarliga MC-olyckor.

Bakom rubriken "Dödsolycka på MC" finns många förklaringar till varför de skedde. Bristande körkunskaper, övertro på sin egen förmåga, hög hastighet, andra trafikanters ouppmärksamhet, kort avstånd till framförvarande fordon, alkohol, droger, brister i vägmiljön, ovana vid fordonet, vilt och givetvis också avsaknad av körkort i kombination med flera av dessa parametrar. 

SMC följer olycksutvecklingen genom media och kontakter med Transportstyrelsen och Trafikverket. Uppgifterna för 2016 är preliminära. 

SMC har tittat på antalet omkomna på tvåhjulig MC under de senaste åren samt antalet omkomna utan körkort och antalet omkomna i räckesolyckor. Så här ser utvecklingen ut från 2013-2016, perioden januari - 9 augusti. 

År Döda Utan körkort Räcke
2016  28 Minst 7(dessutom 7 okända) 7
2015 22 7 1
2014 20 3 5
2013 27 9 4


Färre kollisioner
Några faktorer som sticker ut när SMC läst artiklar som handlar om olyckorna är att det är färre kollisioner med andra fordon än normalt, sju av 28 har dött i kollision med en personbil eller lastbil. SMC har under våren tillsammans med Motormännen genomfört en uppmärksamhetskampanj. Två miljoner dekaler har delats ut för att få bilister och andra trafikanter att se motorcyklister och trampcyklister i trafiken. Läs mer på sidan Se Oss! 

Fler dödade utan körkort
Antalet och andelen dödade på tvåhjulig MC utan körkort är hög. SMC förmedlar kunskap om denna problematik i Sverige till trafikanter, media, myndigheter och beslutsfattare. SMC kommer att föreläsa på Tylösandsseminariet om problematiken och presentera en uppdaterad version av Extremt beteende - främst en fråga om olovlig körning.  SMC har också föreslagit att alla som arbetar med trafiksäkerhet  i Sverige ska intensifiera samarbetet för att minska de körkortslösa i trafiken. Allra viktigast är att det finns synliga poliser i trafiken. Det handlar också om att prioritera körkortsinnehav i etappmålsarbetet inom Nollvisionen för sänkta olyckstal. Det är tyvärr inte är fallet idag. 

Många singelolyckor i kurvor
Det är ovanligt många singelolyckor bland årets dödsolyckor och där är det två saker som träder fram. Den ena faktorn är att en stor andel motorcyklistern har kört av i kurvor. Statistik från tidigare år visar att drygt 70 procent av singelolyckorna sker i kurva. Bristande körkunskaper och felaktig körstrategi har sannolkt bidragit till dessa olyckor. Den höga andelen olyckor i kurvor är bakgrunden till att SMC bedriver hundratals kurser varje år för MC-förare i kurvteknik.  Ökade kunskaper ger säkrare förare och bidrar till färre olyckor.  

Ökad risk med ny MC
SMC vet att en ny MC ökar risken för att olyckor sker. Därför har SMC School har i början av sommaren påbörjat en kampanj med nästan alla MC-tillverkare. Alla som köper en ny motorcykel bjuds på en gratis trafiksäkerhetsutbildning på MC, framförallt i just kurvteknik. Nya körkortstagare löper också en ökad olycksrisk. Sedan ett antal år erbjuds därför alla MC-körkortstagare ett års medlemskap i SMC för att kunna erbjuda våra kurser. Läs mer om erbjudandet till nya MC-ägare. 

Många dödade i räckesolyckor
Ett oroväckande högt antal dödsolyckor har skett mot räcken på motorväg. På E6 mellan Tanum och Halmstad, en sträcka av 25 mil, har fyra motorcyklister omkommit 26 juli 2015- 10 juli 2016, d v s knappt ett år, samtliga efter krock med räcke. Tre av de fyra omkomna på E6 var utländska turister på genomresa. 

Av de omkomna på tvåhjulig MC i år har  sju personer (25 procent) omkommit i räckesolyckor. Det är den högsta kända andelen dödade motorcyklister mot räcken i hela världen. Det visar att den modell för säker trafik som är grunden för Nollvisionen och utgår från dem som färdas i personbil inte fungerar för motorcyklister. Sedan 2000 har minst 63 motorcyklister omkommit i räckesolyckor, 52 procent på Europavägar vilket är en mycket hög andel i ett internationellt perspektiv. Här har SMC under 20 år försökt påverka väghållarna att välja säkrare räcken för motorcyklister. Tyvärr används nästan bara räcken med oskyddade stolpar i Sverige vilket ger ökad risk för allvarliga skador om en MC-förare krockar med det. SMC fortsätter arbetet för att inkludera de som färdas på MC i Nollvisionen. 

Hur kan räcken bli säkrare för motorcyklister? 
SMC, VTI och SVBRF publicerade 2015 en litteraturstudie som heter "Definition av ett säkert räcke för motorcyklister".  Den innehåller förslag på säkrare räcken enligt en klassifikationstabell, dels förslag på att räcken ska placeras längre från vägen. Räckesstudier i hela världen visar tydligt att släta räcken, utan oskyddade stolpar och utstickande delar, är att föredra för motorcyklister.  SMC har bjudits in till IfZ-konferensen i Köln 4-5 oktober för att berätta om detta. SMC kommer att fortsätta att påverka väghållare och beslutsfattare att välja räcken som innebär minsta möjliga skaderisk för motorcyklister. 

SMC var också medförfattare och deltog i ett test som resutlerade i en VTI- rapport 2015, "Säkrare sidområden för motorcyklister". Den visar tydligt att om räcken placeras längre från vägbanan, speciellt i kurvor, minskar både olycks- och skaderisk för motorcyklister. SMC fortsätter att försöka påverka väghållaren att välja förlåtande sidoområden istället för sidoräcken och givetvis att placera både mitt- och sidoräcken på ett sätt som innebär minsta möjliga risk för oskyddade trafikanter. 

Mer olycksstatistik hittar du här. 


Krocktest Folksam på VTI, 2015. Foto: Jan Wenäll. 

 


En av två miljoner dekaler som delats ut under 2016 av SMC och Motormännen. 
 


Kurvteknik är det moment vi tränar allra mest inom SMC School.