Färre dödsolyckor på MC 2014

2014-10-10

27 personer har omkommit i dödsolyckor på tvåhjulig motorcykel under årets nio första månader. Varje dödsfall är en tragedi för många människor. Det vackra vädret gjorde att många startade MC-säsongen ovanligt tidig. Efter en kylig period i juni fick vi en värmebölja i hela landet. Den höll i sig länge. Trots detta är dödstalet lägre än tidigare år.
MC-säsongen lider mot sitt slut för de flesta hojåkare och SMC hoppas att 2014 slutar som ett år med rekordlågt dödstal för motorcyklister.

SMC följer olycksutvecklingen på motorcykel noga. SMC redovisar endast omkomna på tvåhjulig motorcykel. Till och med 9 oktober har 27 personer omkommit på tvåhjulig MC. Det är en minskning med tio personer jämfört med motsvarande period 2013. 

Åtta av de omkomna på tvåhjulig MC har krockat med ett annat fordon, i två olyckor väjde MC-föraren för ett annat fordon. I sex av dödsolyckorna har MC-föraren krockat med räcke. En dödsolycka berodde på ett träd som föll över motorcykeln. En motorcyklist omkom i krock med älg. 


Fem av årets sex räckesolyckor med dödlig utgång har skett på TENT-vägar med högsta säkerhetskraven. I denna olycka körde MC-föraren in i vajerräcket på E16 och 14 stolpar drogs ner. Foto: Magnus Östlund. 

Jämför man olyckstalen 2014 med motsvarande period tidigare år är antalet lågt. Av de som omkommit hittills i år har 23 förare av 27 haft giltigt körkort för motorcykel. Det låga antalet körkortslösa MC-förare som omkommit har klart bidragit till de låga dödstalen hittills i år. SMC hoppas att den information och kunskap som sprids via oss bidrar till att MC-förare inte lånar ut sina motorcyklar och låser dem mer noggrannt. Det bidrar till att färre körkortslösa kan köra motorcykel. 
Mer om problematiken med körkortslösa förare på MC och statistik från tidigare år. 

 

År Döda t o m 30 september
2014   27
2013   37
2012   29
2011   43
2010   35
2009   46
Snitt   36,16

 

Transportstyrelsen ansvarar för olycksrapportering genom STRADA och presenterar varje månad aktuell statistik.  

Mer statistik finns på SMC:s hemsida. 

Fem punkter är prioriterade i strategin för ökad säkerhet på MC.

Dessa är:
1. Ökad hastighetsefterlevnad
2. Ökad ABS-användning 
3. Säkrare vägar och gator för motorcyklister 
4. Ökat fokus på synbarhet och uppmärksamhet
5. Minska extremt beteende 

Gemensam strategi för ökad säkerhet på MC och moped 2012.