Årsmöte 31 oktober 2020

Årets årsmöte blir digitalt på grund av Corona-epidemin - det första i SMC:s 57-åriga historia. Mötet börjar 31 oktober och avslutas 7 november vilket beror på att det är digitalt. Du behöver en digital uppkoppling och en e-post-adress för att kunna delta.

SMC beslutade vid styrelsemötet 16 juni att årsmötet 2020 körs digitalt genom en tjänst som heter VoteIT. Därmed blir också årets årsmöte blir helt textbaserat.

Så här går anmälan till

Samtliga medlemmar kan logga in Mitt Konto för att anmäla intresse. Under Mitt konto  finns en knapp som heter Årsmöte 2020. Där klickar du för att anmäla dig. Du måste anmäla dig senast söndagen den 25 oktober klockan 23:59 för att kunna delta. Du måste ha en e-postadress registrerad hos svmc.se. Om du och din familj har ett familjemedlemskap måste varje familjemedlem ha en egen e-postadress registrerad under Mitt konto (varje familjemedlem har en egen Mitt Konto-sida hos SMC).

Så här ser det ut under Mitt konto. Du klickar på Årsmöte 2020.

Så här ser anmälningssidan ut för årsmötet. Bekräfta din e-postadress och bekräfta anmälan.

Därefter får du en bekräftelse på din anmälan.

Måndagen 26 oktober får du som anmält dig ett mail från VoteIt samt ett mail från SMC:s ordförande med instruktioner hur du anmäler dig till årsmötet och hur du registrerar ett konto på VoteIt. Ser du inte mailet så kolla det inte hamnat i skräpposten! Du måste registrera ett konto på VoteIT för att kunna logga in och delta i årsmötet. Det gör du senast 31 oktober - innan årsmötet öppnas.

Så här går årsmötet till

SMC:s medlemmarna kan logga in när mötet öppnas lördag 31 oktober klockan 09.00. Då går mötesordföranden igenom årsmötesluntan i ett förinspelat videoklipp för att guida deltagarna genom årsmötet 2020.

Under det digitala årsmötet finns även ett diskussionsforum för varje punkt som det ska röstas om. Alla anmälda deltagare kan, om man vill,  lämna kommentarer och förslag till och med torsdag 5 november klockan 23.59,

En vecka efter att mötet öppnats i VoteIT, lördagen 7 november,  sker själva omröstningen. Alla anmälda årsmötesdeltagare röstar mellan 09.00-12.00. När omröstningen är klar och har fastställts av rösträknarna presenteras resultatet. Därefter avslutas årsmötet.

Förbered dig inför det digitala årsmötet!

• Kolla att du har en egen e-postadress på Mitt Konto
  • Anmäl intresse för årsmötet 2020 senast 25 oktober 2020
  • Följ instruktioner i mail från VoteIT och SMC 26 oktober 2020 för anmälan till årsmötet
  • Skapa konto i VoteIT senast 31 oktober då årsmötet börjar
  • Lägg in 7 november 09.00-12.00 i din kalender - då sker omröstningen av alla punkter i dagordningen.

Ladda ner Årsmötesluntan

Har du frågor om det digitala årsmötet - kontakta kansliet via telefon 0243-669 70 eller e-post

Hela årsmötesluntan hittar du här.

Valberedningens förslag till styrelsen

Rolf Skoog, 54 år, bosatt i Jävre söder om Piteå föreslås bli ordförande i SMC

Förslag nya ledamöter i styrelsen

Leif Rogö, 63 år, Jönköping