Ett steg i rätt riktning men mer finns att göra!

2023-12-05

Trafikverkets regler för hur vägar och gator ska projekteras, VGU, ska släppas i en ny version till sommaren 2024. Myndigheten planerar för flera ändringar. Bland annat ska krav- och rådsdelarna ingå i samma dokument vilket skapar mer tydlighet och enighet hur kraven ska efterlevas. Ett steg i rätt riktning anser SMC eftersom VGU 2024 har anpassats till Trafikverkets samlade infrastrukturregelverk och dess skrivsätt.

SMC konstaterar att moped klass II har blivit integrerat inom flera termer som definieras i början av underlaget: från ”cykelbana”, ”cykeltrafiken” till ”cykelöverfart” och följaktig i förkortningen ”GMC” som står för gång- och cykeltrafiken. Detta är en viktig utveckling. VGU 2024 är inte kravställande gentemot kommunerna, men den används som vägledning och rekommendation. Därmed omfattar trafiksäkerhet och Nollvisionen, med dessa uppdateringar, även de som färdas på moped klass II och att de har sin plats på GCM-vägarna.


- Att få in de som färdas på en tvåhjuling tydligare i Trafikverkets krav är en positiv utveckling men det är en lång väg kvar att gå för att komma i mål med en väginfrastruktur som inkluderar motorcyklar, allt från planering och utformning till drift och underhåll, konstaterar Jesper Christensen, SMC:s generalsekreterare.


I sitt remissvar ställde SMC sig kritiskt till flera punkter bland annat vid placeringen av skyddsanordningar till en halv meter från vägbanan. Ett räcke i direkt anslutning av vägen ger inget utrymme för väjning varken för bilarna eller motorcyklarna samt är inget säkert utrymme för fordon som av någon anledning måste stanna. SMC beklagar att vajerräcken finns kvar som en alternativ skyddsanordning trots de uppenbara riskerna för motorcyklister, högre underhållskostnader och placeringen av farliga föremål längs körbanan såsom stolpar som blir rostiga med tiden.


- Räcken med underglidskydds återfinns i VGU 2024 och SMC arbetar med Trafikverket och representanter från branschen för att få på plats en standardisering i Sverige så det blir enklare för producenter att veta vilka krav som ställs samt utveckla produkter som kan monteras längs våra vägar i Sverige. Ett viktigt arbete för att förbättra vår säkerhet som motorcyklister, kompletterar Dominique Faymonville, SMC:s Public Affairs Manager.


SMC vill fortsätta sin konstruktiva dialog med Trafikverket och har föreslagit nya vägmarkeringar i blinda vänsterkurvor och en ny skyltning i syftet att få en ledning på kurviga vägar och höja trafiksäkerheten för motorcyklister. Flera europeiska länder har infört dessa nyheter med framgång och SMC ser fram emot att utveckla en gemensam arbetsgrupp för att få ett sådant projekt på plats inom kort!


Här kan du läser SMC:s remissvar till VGU 2024.

Trafikverkets förslag till VGU 2024.

SMC:s kommentarer till Trafikverkets förslag VGU 2024.