Brister i säkerhet på vägarbeten

2016-07-27

I Sverige råder nollvision och det satsas mycket på ökad trafiksäkerhet, åtminstone för bilister. En del av denna satsning gör dock att vi motorcyklister drabbas, istället för gynnas. Detsamma gäller för dem som jobbar längs vägarna. Enligt en studie från VTI beror det på brister i säkerhetstänkandet hos Trafikverket. Lägsta pris i stället för kvalitet gör livet farligare för vägarbetare. VTI vill nu att Trafikverket ställer säkerhetskrav redan i upphandlingsfasen och utökar antalet arbetsplatskontroller. SMC håller med om detta. Och vill utöka kraven till att omfatta högre säkerhetskrav och efterkontroller av vägarbetet som utförs samt att de satsningar som görs ger ökad säkerhet för alla trafikantgrupper.

I januari 2013 infördes nya regler och föreskrifter för arbete på väg. Syftet var att förbättra säkerheten för vägarbetare. Forskare på Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, har nu studerat på hur de nya regelverken har implementerats och hur de påverkat roller och ansvarsfördelning samt vägarbetarnas och andras säkerhet. I rapporten påtalar man problem med att information om nya regelverket inte nått alla berörda. Detta har resulterat i att det finns en stor okunskap om vilka regler som gäller, framförallt bland underleverantörerna.

När det gäller anbudsförfarande för vägunderhåll måste förfrågningsunderlagen ses över och kvalitetskraven behöver bli mer specifika. VTI påtalar för Trafikverket att det bör vara kvalitet som avgör vem som får uppdrag, istället för lägsta pris. Den upphandlande myndigheten bör åläggas att även beakta samhällskostnaderna och inte enbart kostnaderna för det utförda arbetet.

Ett problem är att Trafikverket bara har avtal med huvudentreprenören och ställer därmed inte krav på att underentreprenörerna har rätt kompetens. Vidare behövs fler inspektioner av arbetsplatser av såväl arbetsmiljöinspektörer som Trafikverkets kontrollanter.
Som sista och avslutande råd i rapporten skriver VTI:
"En ökad omvärldsbevakning efterlyses för att se om det finns lösningar i andra länder som Sverige kan ha nytta av för att åtgärda identifierade brister."

Goda råd att följa i flera avseenden

Det som VTI skriver i sin rapport kring vägarbetares säkerhet är i princip samma råd som SMC anser att Trafikverket ska ta till sig även när det gäller själva resultatet av vägunderhåll. Exempelvis valet av vägräcken är en sak vi, som bekant, kämpar för att förändra. Istället för att sätta upp farliga vajerräcken med fristående stolpar anser vi att man ska välja säkrare räcken som är bra för alla trafikanter, även om dessa är dyrare i inköp. Dessutom bör man i största möjliga mån bygga förlåtande sidoområden för att slippa ha räcken intill vägbanan.

Kvalitetskraven på vägarbeten behöver bli mer specifika och det behövs kontrollanter som granskar att vägarbeten håller den kvalitét som krävs för säker framkomlighet. SMC har påtalat detta ett flertal gånger - inte minst i samband med de olyckor som skett i på hala sommarvägar. För tre år sedan hölls en interpellationsdebatt i riksdagen, med dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Temat var undermåligt vägunderhåll. Det ministern sade då var att:
"Jag skulle nästan säga att det viktigaste är den dialog som i dag finns med till exempel organisationer som SMC tillsammans med Trafikverket. Den är fortsatt viktig. Här handlar det om att få in kunskapen och förståelsen."

Trafikverket har lyssnat på SMC i många frågor. I maj 2014 presenterade "Trafikverket en handlingsplan mot låg friktion på sommarvägar".  I den framgår åtgärder som ska vidtas för att upptäcka brister och förbättra friktionen på hala sommarvägar. Exemlepvis nämns systematisk mätning av friktion och att man ska införa alternativa mätutrustningar. Dessutom beskrivs att entreprenörers ansvar måste tydliggöras genom bland annat krav på godkännande av yta innan trafiken släpps på och innan eventuella varningsskyltar tas bort.

SMC påpekar alltid för Trafikverket och dess entreprenörer att det är viktigt att sätta upp varningsskyltar om friktionen är försämrad, antingen på grund av lösgrus, hal asfalt eller annat. Motorcyklister är duktiga på att sakta ner farten och ta det extra försiktigt om de blir varnade för fara. Just detta med varningsskyltning står också klart och tydligt i handlingsplanen.

SMC och övriga MC-organisationer i Norden har föreslagit att vägpatruller, anställda av väghållaren eller annan part, ska kontrollera vägarna året om. Inför valet 2014 kontaktade vi alla riksdagsledamöter i Trafikutskottet och ställde frågan:
Anser ditt parti att dagens ansvarsfördelning är bra avseende drift och underhåll av våra vägar eller bör kontrollfunktionen läggas på beställaren, t ex i form av vägpatruller? Partierna var nästan är helt överens om att en oberoende part, beställaren eller annan, ska kontrollera det arbete som utförs av beställarna samt att kontrollen behöver bli bättre. Samtliga svar från politikerna kan du läsa här. 

Meddela Trafikverket om brister och faror

Under sommaren pågår många vägarbeten. Det förstås varmt välkommet att vägarna underhålls. SMC får dock ofta mail och telefonsamtal från upprörda medlemmar som råkat ut för, eller varit nära att råka ut för, olyckor på grund av lösgrus som ligger kvar efter vägarbete. Vi uppmanar alla som ser trafikfarligt vägunderhåll att anmäla detta till Trafikverket via telefon eller meddelande. Här finns kontaktuppgifter. Kontrollera om det finns varningsskyltar. Såna ska sitta upp så länge det finns lösgrus eller annan fara, men tyvärr verkar några entreprnörer fortfarande slarva med den biten. Låt Trafikverket får vetskap om dåliga vägarbeten!

Lösgrus som svämmar över på vägen efter vägarbeten då stödremsor fylls på med för mycket grus, och ibland för att stora fordon genar i kurvorna, kan vara en trafikfara för motorcyklister.