Stödremsor förstärks i västra Sverige

2014-06-19

För att få stödremsorna att ligga kvar vid sidan av vägen kräver numera Trafikverket Region Väst att gruset ska blandas ut med 3 procent bitumenemulsion (asfaltsklister). Grus från stödremsor har redan orsakat flera MC-olyckor i år.
SMC applåderar initiativet i väst och har i en skrivelse till Trafikverket begärt att detta krav ska gälla i samtliga sex regioner i hela Sverige.

Stödremsan är den smala grusremsa som finns utanför beläggningskanten på belagda vägar utan kantsten. Den viktigaste funktionen de har är att stödja beläggningskanten så att den inte spricker eller deformeras på annat sätt. Om fordon kommer utanför beläggningskanten dras grus från stödremsan ut på vägen. De vanligaste platserna där man hittar grus från stödremsan på vägen är i korsningar och i kurvor eller när stödremsorna är nylagda och entreprenören använt för mycket grus.

SMC har under många år påtalat problemet för Trafikverket och försökt har gjorts med förstärkta stödremsor. Trots att reglerna för stödremsa blivit tydligare och sedan 15 juni 2011 klart säger att stödremsan ska ha sådant material att det ligger kvar vid trafikering kvarstår dock problemet. Den senaste månaden har SMC kontaktats av flera MC-förare som skadats allvarligt då de kört omkull på stödremsor som legat på vägen.

SMC Värmland bokade efter ett par allvarliga olyckor ett möte med Trafikverket i Värmland för att diskutera problemet. Då framkom att kraven på stödremsor skärpts i Trafikverket Region Väst. De nya tuffare reglerna säger att stödremsan måste blandas ut med minst 3 procent bitumenemulsion och gruset ska ha fraktion 0-8 mm. Kraven införs successivt och kommer att omfatta hela regionen senast 2016.

-          Under 2007-2008 testades olika försök med förstärkta stödremsor i Sverige. Trafikverket Region Väst testade bitumeninblandning och såg en fördel i att materialet i stödremsan stannade kvar bättre än utan bindemedel. Därför har man nu beslutat att detta ska ingå i alla entreprenadkontrakt, säger Hans Holmén som arbetar med underhållsfrågor.

-          Från SMC:s sida känns detta som en stor framgång. Förstärkta stödremsor minskar grus på vägen och därmed olycksrisken för motorcyklister, säger Maria Nordqvist SMC. Nu är SMC:s mål att kravet om förstärkta stödremsor ska gälla på alla vägar, inte bara i Region Väst. 

Därför skickar SMC idag, 19 juni 2014, ett brev till Trafikverket med begäran om att krav på förstärkta stödremsor genom att binda gruset ställs på alla entreprenörer. SMC bifogar bilder till Trafikverket på mindre lyckade stödremsor från hela landet. 

SMC:s brev till Trafikverket. 
SMC:s bilaga med bilder till Trafikverket.
Trafikverkets utvärdering av försök med förstärkta stödremsor.


Stödremsa i Roslagen, augusti 2013. 


Stödremsa Skåne september 2013.


Bitumenförstärkt stödremsa fotad 16 juni i Värmland.