SMC svarar regeringen om kontrollbesiktning

2012-09-06

SMC har klart deklarerat för regeringen att besiktningspaketet från EU-kommissionen bör förpassas till papperskorgen. SMC ser inga trafiksäkerhetsvinster med tvingande besiktning av mopeder klass I och II, släpvagnar till MC och mopeder eller årliga kontrollbesiktningar av motorcyklar som är äldre än sex år.
SMC har skickat ett fem sidor långt remissvar samt fem bilagor med statistiskt underlag som bekräftar våra synpunkter.
Lördag 22 september genomfördes en demonstration i Bryssel mot kommissionens förslag om besiktning av motorcyklar och mopeder.

EU-kommissionens förslag om årlig kontrollbesiktning för motorcyklar äldre än sex år är baserat på en partisk utredning utförd av ett företag som gör kontrollbesiktningar. SMC har läst den tyska utredningen som inte alls överensstämmer med svensk besiktningsstatistik eller med något lands olycksstatistik kopplat till tekniska fel vilket konstaterats i flera studier, bland annat svenska djupstudier av dödsolyckor.

SMC ser inga trafiksäkerhetsvinster med att alla mopeder klass II först ska genomgå ursprungskontroll, därefter registreringsbesiktning och sedan kontrollbesiktning. Tvärtom har SMC räknat ut att detta kommer att kosta mopedägarna närmare 68 miljoner kronor + årlig kontrollbesiktning.
Om alla svenska MC-ägare ska genomföra en årlig kontrollbesiktning efter sex år handlar det om 85 000 motorcyklar som ska besiktas till en kostnad om 22 100 000 kronor. Utglesningen som skedde 2004 ledde till att de tidigare köerna kortades.

SMC har tagit fram underlag som visar att den tyska utredningen inte stämmer om tekniska fel som orsakar dödsolyckor, att importen minskar vilket gör ett europeiskt register ointressant, att motorcyklarnas besiktningsstatistik visar samma godkännandenivå även efter utglesning samt tekniska fel på mopeder. Allt underlag har skickats till regeringen idag tillsammans med SMC:s remissvar. Imorgon, 7 september, träffar regeringen övriga EU-länder och diskuterar frågan för första gången - nu vet regeringen vad Sveriges MotorCyklister tycker.

SMC:s remissvar.
BIlaga 1, om tekniska fel på MC i dödsolyckor.
Bilaga 2, besiktningsstatistik 2004-2011
Bilaga 3, tekniska brister på moped i dödsolyckor
Bilaga 4, direktimport MC
Bilaga 5, körkortslösa dödade MC-förare

Demonstration i Bryssel
En lång rad länder i EU har inte kontrollbesiktning av MC utan andra system för fordonskontroll. En rad MC-organisationer kommer att genomföra en demonstration i Bryssel lördag 22 september. Bland talarna finns EU-parlamentariker från Nederländerna (som inte har kontrollbesiktning av MC!). SMC kommer inte att delta, vi har framfört våra önskemål direkt till regeringen idag med vårt remissvar. Däremot är självklart alla SMC-medlemmar som är intresserade välkomna att delta i demonstrationen som startar i Holland och kör mot Bryssel. Läs mer här:


Talare vid demonstrationen ä Nico Perk, MAG NL, Morten Hansen,  NMCU, Ian Mutch, MAG UK och MEP Wim van de Camp.


Inbjudan till demon till Bryssel!