Nu är det bevisat, motorcyklar är mer miljövänliga än bilar!

Motorcyklar förbrukar mindre bensin än bilar. Man kan tycka att det är självklart eftersom motorcyklar är mindre, väger mindre och har mindre motorer. Men stämmer verkligen detta med verkligheten? Det har Fema tagit reda på. Artikeln är skriven av Dolf Willigers, generalsekreterare i Fema.

Enkelt?

Det är inte så enkelt som det låter. Ofta hör vi folk klaga eller skrika ut att bilar förbrukar mindre bensin är motorcyklar. Det kan vara sant om du jämför de officiella testresultaten av en dieselbil med verklig förbrukning hos en stor MC där föraren gillar att vrida på gashandtaget. Då är det ingen överraskning att motorcykeln "vinner" över bilen.

Men, man ska alltid jämföra förhållanden som är jämförbara, d v s äpplen med äpplen och päron med päron- inte äpplen med päron. Och, det är ett misstag som ständigt görs då man jämför bränsleförbrukning för MC och bil. Även om man jämför resultaten från typgodkännanden mellan bilar och motorcyklar jämför man två helt olika värden. Det är nämligen stor skillnad på den testcykel man använder vid fastställande av förbrukning mellan MC och personbil. Även om man skulle använda samma testcykel skulle det ändå vara skillnad eftersom fordonen har helt olika konstruktion, egenskaper och användningsområde. Betyder det att det är omöjligt att jämföra skillnaderna mellan MC och bil? Nej, tack vare den tyska hemsidan Spritmonitor  kan vi göra det.

Spritmonitor

På hemsidan www.spritmonitor.de kan bil- och MC-ägare registrera sig själva och sina fordon med uppgifter om fordonet, körsträckor, bränsleförbrukning, användningsområde, vilka vägar man kör på (motorväg, landsväg, i och utanför tätort samt användning av vinterdäck. I början av augusti 2020 fanns  858.475 fordon i databasen, av dessa hade  578.984 ägare registrerat 33.730.903  uppgifter om bränsleförbrukning. Det ger trovärdiga och användbara uppgifter.

Databasen är en guldgruva för alla som vill veta mer om bränsleförbrukning hos bilar och motorcyklar i verkligheten. Det finns en intressant lista med vilka bilar och motorcyklar som drar minst bensin.  ICCT (International Council on Clean Transportation) använder denna databas för att undersöka gapet mellan siffrorna I typgodkännandet med verklighetens förbrukning och ser databasen som pålitlig och trovärdig. Fema har använt databasen för att göra en realistisk jämförelse i bränsleförbrukning mellan bilar och motorcylar.

Urval

Det finns flera sätt att göra ett urval av bilar och motorcyklar för att göra en jämförelse. Man kan se på storlek, motor, pris, vikt, typ av fordon och så vidare. Storlek och motor är enkla parametrar men förr eller senare måste man ställa sig frågan om jämförbarhet, relevans (hur många finns på marknaden) och aktualitet (tillverkas den fortfarande). Femas urval var därför en jämförelse av de tio mest sålda bilarna och motorcyklarna i Europa under 2015. Av de tio mest sålda bilarna valde Fema både bensin- och dieselversionerna då vi undersökte bränsleförbrukningen i Spritmonitor.de.  

De tio mest sålda motorcyklarna var: BMW R1200GS, Yamaha MT07, Peugeot Kisbee 50, Honda SH150AD, Yamaha X-Max 400, Yamaha MT09, Piaggio Zip 50 2T (Cina), BMW R1200RT, Honda SH300 samt Kawasaki Z800.

De tio mest sålda bilarna var: Volkswagen Golf, Ford Fiesta, Renault Clio, Volkswagen Polo, Opel Corsa, Ford Focus, Nissan Qashqai, Peugeot 208, Volkswagen Passat samt Peugeot 308.

I diagrammet nedan kan du inte se bil- eller MC -märke eftersom det inte handlar om en jämförelse mellan olika bil- och MC-modeller. Det handlar istället om bränsleförbrukrningen hos de tio bäst sålda bilarna och motorcyklarna i Europa. Motorcyklarna förbrukade mellan 2,8 och 5,7 liter bensin per 100 kilometer med ett genomsnitt om 4,4 liter. Bensinbilarna förbrukade mellan 6,5 och 9,1 l per 100 kilometer med ett genomsnitt om 7,6 liter. Dieselbilarna förbrukade mellan 4,9 och 6,6 l per 100 kilometer och ett genomsnitt om 5,6 liter. 

Slutsats

I verkligheten förbrukar en motorcykel I genomsnitt drygt en liter mindre jämfört med en dieselbil och tre liter mindre jämfört med en bensinbil på tio mil. Eftersom bränsleförbrukning och utsläpp av koldioxider, Co2, har ett starkt samband betyder det att motorcyklar ger lägre koldioxidutsläpp. Det är positivt eftersom Co2 är en växthusgas som bidrar till klimatförändringarna. Detta säger dock inget om andra utsläpp. Enligt en studie från the Joint Research Centre of the European Commission 2013 släpper motorcyklar generellt ut  mer kolmonoxid och kolväten jämfört med bilar. Men, motorcyklar har,  särskilt jämfört med dieselbilar, lägre emissioner av kväveoxider som ses som en av de farligaste avgasemissionerna idag.

Motorcyklarna som såldes under 2015 måste alla motsvara kraven i Euro 3. De motorcyklar som fått ett typgodkännande under 2016 måste klara kraven i Euro 4. Den europeiska standarden för motorcyklar ska inte blandas ihop med den europeiska standarden för bilar eftersom de inte kan jämföras på grund av olika värden, olika testcyklar och helt olika fordonstyper. Gällande standard för bilar, Euro 6 infördes I September 2014. Gällande standard för MC, Euro 4, infördes januari 2014.

Co2= Koldioxid
CO= kolmonoxid
HC= kolväten
NOx= Kväveoxider


Klicka på bilden för att göra den större. 

Författare: Dolf Willigers, Fema. 



Dolf Willigers, Femas generalsekreterare, har gjort jämförelsen och skrivit artikeln. 

 

Förutom att motorcyklar är mer miljövänliga vid körning så tar de mindre yta, vilket medför mindre köbildning och mindre tid att köra runt och leta parkeringsplats.