Vad kostar det att ladda borta?

Hur mycket kostar det egentligen att ladda en elmotorcykel när man är hänvisad till betalstolpar? Det är frågor som vi fått i samband med våra artiklar i serien om elmotorcyklar. Och frågan är förstås högst relevant eftersom priserna kan beräknas väldigt olika. Så här är ett extra förtydligande om laddkostnader.

Elleverantörerna som driver laddplatserna har inte bara olika sätt att ta betalt för elen med hjälp av appar, brickor och kort. De har även olika avtal och pristariffer beroende på hur du laddar och hur du väljer att betala. Det är verkligen en snårskog som kan se ogenomtränglig ut, men det kan även låta värre än det är.

Det kostar cirka 3 kr/mil att tanka en elmotorcykel

Det enkla svaret är nämligen att det kostar mellan 2 och 5 kr/kWh att ladda en elmotorcykel på en laddstolpe. Har du förberett med laddbricka och app kommer du som regel undan med 2-3 kr/kWh vilket ger dig en milkostnad runt 2 kr/mil.  För likströmsladdning, som de flesta elmotorcyklar idag inte klarar, tas det ibland även betalt per laddad minut. Priserna för detta ligger mellan 1 och 3 kr per minut och tankar du med 50 kW i en timme landar kostnaden på mellan 60 och 180 kr, vilket alltså motsvarar mellan 1,20 och 3,60 kr/kWh. Det skulle dock kunna bli riktigt dyrt om man försöker att ladda långsamt på dessa ställen – 10 timmars laddning skulle kunna kosta upp till 1 800 kr. Men det är ett teoretiskt problem, för det går inte att likströmsladda så långsamt. Har du inte kapacitet att likströmsladda får du ingen laddning alls utan hänvisas till växelströmsladdning där man som regel betalar per laddad kWh istället för per tidsenhet.

Blandade sätt att betala

På Mc Donalds utanför Karlskrona har Fortum fyra laddplatser med olika kapacitet och sätt att ta betalt. De två snabbladdarna som erbjuder likströmsladdning på 50 kW via CCS och Chademo kostar 2,50 kr/min att använda medan de två typ 2-uttagen som levererar 22 kW växelström kostar 3 kr/kWh att använda. EON har flera laddstationer där man även kan betala med kreditkort, men för den som bara ska ladda en mindre mängd gäller det att se upp. Laddning kan nämligen även ske till fast pris!

Vad är det för fel med att betala med kreditkort som på macken?

Man kan verkligen önska att det gick att betala för förbrukad mängd el med samma betalkort oavsett var, precis som på macken, och slippa alla dessa brickor, appar och speciallösningar. Så vad är det som hindrar? En förklaring till kaoset som vi dock inte lyckats få bekräftad, är att det helt enkelt är för dyrt att utrusta laddstolparna med kortläsare för betalkort. Eller omvänt, det är för billigt att ladda på laddstolpe för att det ska vara ekonomiskt gångbart att utrusta dem med och ta betalt via betalkort. 


Det kostar som regel 2-3 kr/kWh att ladda via typ 2 som är den absolut vanligast förekommande laddanslutningen.



Pris och kapacitet per laddare hos Fortum. Notera skillnaden i sättet att debitera med kr/min och kr/kWh. I praktiken blir dock priset för själva elen ungefär densamma när man laddar så som avsetts.


EON:s pristariff för olika sätt att ladda och betala för laddningen. I vissa lägen tillåts betalning med kreditkort, men då till fasta priser per laddning vilket kan bli dyrt för elmotorcyklar som inte har så stora batterier. Laddar du 10 kWh för 95 kr blir milkostnaden ungefär som för en bensindriven motorcykel.