Motorcykel är överlägset mest tidsbesparande av alla färdmedel om du pendlar i Stockholm. Det visar en mobilitetstest mellan Vallentuna till Stockholm City med fem olika färdsätt: motorcykel, moped klass I, moped klass II, personbil samt kollektivtrafik. Snabbast var motorcykeln. Långsammast och dyrast var det att köra bil.
Om fler valde små fordon som motorcyklar och mopeder skulle parkeringsproblematik och köbildning i storstäder begränsas avsevärt. Dessutom skulle tiden att ta sig fram minskas markant. Detta visar en mobilitetstest som Sveriges MotorCyklister, SMC utförde en vardag i morgontrafik. Starten var Vallentuna, tre mil norr om Stockholm, och målet var ett fik på Vasagatan i Stockholm city. Samtliga testpersoner kunde vägsträckan och hade planerat sin färdväg. Givetvis körde alla i laglig hastighet.
För motorcyklisten tog det 42 minuter att ta sig till målet. Efter cirka 25 minuter kom personen som åkte kollektivtrafik fram. Därefter anlände mopedisterna och sist av alla kom bilisten till målet, efter 77 minuter.
Det är inte överraskade att allt fler väljer att pendla med motorcykel i våra större städer. Förklaringen är enkel. Motorcykel är snabbaste och trevligaste sättet att ta sig fram.
- Långa köer med stillastående fordon som spyr ur sig avgaser kan få vem som helst att tappa humöret. Med motorcykel som transportmedel är chansen stor att man kommer till jobbet i god tid och med ett leende på läpparna, säger Olle Henriksson, ordförande i SMC Stockholm.
Varken mopedisterna eller motorcyklisten, som deltog i testet, fastnade i köer. De hade heller inga större problem att hitta parkeringsplats när de anlände målet. Dessutom är det än så länge gratis att parkera i Stockholm med MC och moped vilket gör att deras pendlingskostnader var låga. Givetvis diskuterades trampcykel som ett ypperligt alternativ, i synnerhet om sträckan är kortare. Ingen av testpersonerna kunde tänka sig pendling, tre mil enkel resa, med trampcykel.
Trots att tvåhjuliga motorfordon är en självklar och samhällsekonomiskt lönsam del av trängselproblematiken görs ytterst lite för att stimulera användningen och öka säkerheten för användarna. SMC förutsätter att alla som arbetar med stads-och transportplanering inkluderar tvåhjuliga motorfordon i sitt arbete.
Ladda ner medlemstidningen MC-Folkets artikel om mobilitetstestet
.
Fordon |
Tid minuter |
Sträcka km |
P-kostnad SEK |
Trängselskatt SEK |
Motorcykel |
42,24
|
30 |
0 |
0 |
Kommunala färdmedel* |
67,15 |
-- |
-- |
-- |
Moped klass I 45 km/h |
69,51
|
33 |
0 |
0 |
Moped klass II 25 km/h |
76,25 |
29 |
0 |
0 |
Bil |
77,35 |
31,3 |
435/dag 4000/mån |
60-70/dag |