Halkolyckor på E4 undersöks

2014-07-01

Hal nylagd asfalt på E4:an norr om Gävle orsakade fyra tragiska MC-olyckor. De senaste dagarna har två MC-olyckor skett på samma vägsträcka. SMC har självfallet anmält detta till Trafikverket som vidtagit åtgärder för att minska olycksrisken på E4.

I söndags skadades en kvinna svårt i en MC-olycka vid Hagsta i höjd med Skarvberget. I samband med en omkörning tappade motorcykeln fästet och kvinnan fastnade i vajerräcket. På måndagen var det dags igen. På ungefär samma plats körde en motorcykel med två personer omkull, men denna gång kom ingen till skada.

– Det ligger ny asfalt på någon kilometer i det området, om olyckorna har inträffat där kan det vara orsaken. Ny asfalt blöder och blir såphal när det regnar, om man då gasar på för att köra om är det lätt att sladda omkull, säger yttre befäl vid trafikpolisen Christer Lindén, till Gefvle Dagblad.

SMC kontaktade Trafikverket med anledning av olyckorna och fick detta svar:
-  Vi har idag på förmiddagen tagit beslut om att sätta upp skyltar (slirig vägbana) på partier med ny beläggning inom det aktuella området. Vi inväntar vidare på besked från polisen på exakt vilka platser som olyckorna inträffat innan vi fortsätter analysen. Vi har en även del  uppgifter och information som kommit till oss som vi måste kvalitetssäkra och som tillsammans med friktionsmätning kommer att ligga till grund för hur och om det blir någon åtgärd.

För SMC är det mycket viktigt att larm från allmänheten och flera olyckstillbud tas på allvar av väghållare och entreprenör vilket skett här på E4. 

Handlingsplan mot låg friktion på sommarvägar
Trafikverket arbetar med problemet med hal asfalt sommartid och i samband med en seminariedag om friktion presenterades dokumentet ”Handlingsplan mot låg friktion på sommarvägar”. I den framgår exemlepvis att man ska göra systematisk mätning av friktion och att man ska införa alternativa mätutrustningar. Dessutom beskrivs att entreprenörers ansvar måste tydliggöras genom bland annat krav på godkännande av yta innan trafiken släpps på och innan eventuella varningsskyltar tas bort.

Du som läser här på hemsidan och i MC-Folket känner säkert igen detta. Sommaren 2012 skedde fyra MC-olyckor på den då nyasfalterade omkörningsfilen och skarven mellan filerna, på E4 norr om Gävle. En MC-förare dog, en blev allvarligt skadad och en lindrigt skadad. Friktionsmätningar visade att det, mitt i sommaren, var lika halt som packad snö.

SVT:s Uppdrag Granskning berättade i detta i sitt reportage Dödens Väg. Där framgick även att friktionsmätningar visat att vägen var hal, men att mätningarna inte lämnats ut till polisen som utredde dödsolyckorna. Orsaken var att man inte hade tillförlitlig metod att analysera mätningarna. Här kan du läsa mer om det.

Efter detta utredde åklagare om Trafikverket begått brott i och med att de undanhöll information för utredande polis. Åklagare lade senare ner utredningen med hänvisning till att det saknades anledning till att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats.