Uppdrag Granskning om E4:an - Dödens väg

2013-08-28

Uppdrag Granskning inledde höstsäsongen med ett reportage om den så kallade Vagnhäradolyckan där en motorcyklist omkom. Olyckan berodde på att ny beläggning på E4:an var halare än en halkbana. Trots flera varningssignaler krävdes en dödsolycka innan de ansvariga reagerade.
SMC polisanmälde Trafikverket och entreprenör för vållande till annans död. Uppdrag Granskning har varit hos SMC för att få fakta om olyckan och vad SMC gjort i ärendet. Här kan du se hela programmet och läsa SMC:s pressmeddelande inför programmet.

Trots flera varningssignaler gjordes inget åt den livsfarliga asfalten på E4:an. Vägbanan var halare än en halkbana - mitt i sommaren!

Systemet är sådant att Trafikverket beställer ett arbete av en entreprenör. Entreprenören utför arbetet. Därefter är det entreprenören som själv ska kontrollera att arbetet är rätt utfört och rappoertera detta till beställaren. 

SMC anser att detta är ett monumentalt systemfel. Allt tyder på att arbetet var undermåligt utfört av NCC, att kontrollen av arbetet var undermåligt utförd av NCC, att rapporteringen till beställaren var undermåligt utförd av NCC: Ändå anser Trafikverket att NCC skött sitt arbete bra! Borde inte Trafikverket ansvara för kontrollen av våra vägar?

Här kan du se  hela programmet

Läs SMC:s pressmeddelande 28/8  "Myndighetens systemfel leder till dödsfall"

Läs mer om Vagnhäradolyckan och SMC:s polisanmälan.

 

 

Nedan är trailer inför sändingen


Maria Nordqvist, SMC, intervjuades i Uppdrag Gransknings program Dödens Väg.