Roar - hojar för tjejer!

2013-07-08

Är det skillnad på kvinnor och män som MC-köpare och motorcyklister? Ja, hävdar Kathy Steelie-Tolleson, som sökte lämpliga motorcyklar under många år utan att lyckas. Till sist tröttnade hon och grundande ”Roar - motorcycles for women” där hela idén bygger på att kvinnliga MC-konsumenter har andra behov än män. Idag har hon en stor affär i Daytona med försäljning, designers, lackerare, mekaniker, tjejkurser, kvinnliga nätverk och mycket mera.

Motorcyklar för kvinnor – det låter kanske löjligt men jag intygar att det är det inte.  Besöket på Roar blev en höjdpunkt under Daytona Bike Week och alla fördomar försvann. Som kortvuxen (159 cm) har jag haft svårt att hitta en motorcykel som kan testköras. I stort sett alla hojar jag ägt har byggts om på olika sätt för att jag ska nå ner till marken, till pedaler och fram till styret. Jag är inte ensam om att vara kort och ha detta problem. I Kathys affär fick jag provsitta ett antal motorcyklar och för första gången kunde jag både nå marken och styret på samtliga. Vilken lyckokänsla! När vi berättade att vi kom från Sveriges MotorCyklister med tusentals kvinnliga medlemmar tände Kathy och bjöd oss på en rundtur i hela butiken.


Massor av folk och hojar hos Roar i Daytona

Kathy har kört motorcykel sedan hon var tio år, idag är hon en mogen kvinna med både barn och barnbarn.  Kathy Steelie-Tolleson startade butiken  “Roar Motorcycles for women” 2005. Då hade hon tröttnat på att inte kunna köpa en motorcykel med tillräcklig effekt och storlek som passade hennes 153 centimeter. Hon har tillsammans med sitt team skapat ett koncept för hur man kan modifiera motorcyklar som passar kvinnor mellan 148 -185 centimeter och samtidigt erbjuder fart, komfort, effekt och smidighet. Man har tre storlekar liten, medium och stor.  

Det handlar om att modifiera främst customhojar utifrån kundens storlek; sänkning, justera styret, byta dyna och liknande. Dessutom har Roar lackerare och designers som lackar om motorcyklarna efter kundernas önskemål.  Självklart finns även en avdelning för män som vill få sin motorcykel ändrad efter önskemål ! Intresset för annat än custom verkade relativt lågt i USA men Kathy menade att de kan modifiera allt.

-  Kvinnor är den snabbast växande gruppen i USA men är samtidigt en kundgrupp som inte får sina önskemål tillgodosedda. Tyvärr förstår varken tillverkare, försäljare eller utbildare att kvinnor och män inte alltid är lika. Kvinnor har kortare armar och ben än män, kvinnor har mindre muskelmassa, kvinnor har ofta en annan inställning till MC-körning och därför efterfrågar kvinnor andra saker än män, förklarade Kathy för oss under besöket.

 -   Är det jag? Kan jag hantera den? Passar den mig och är den bekväm? Är den säker? Har jag råd och är den till salu? Detta är de fem vanligaste frågorna som kvinnor ställer då hon ska köpa en motorcykel, säger Kathy och dessa frågor står på butikens visitkort som sprids av Kathys nöjda kunder.


På andra sidan av tanken står "I must not fear" ...

Men Kathy har också konstaterat att kvinnor har sämre självförtroende och kan behöva extra stöd för att komma igång och köra motorcykel. Därför erbjuder Roar kurser för dem som ska ta körkort och kurser för dem som ska gå MC-fortbildning, enbart för att få kvinnor att tro på sig själva och att de kan köra motorcykel. Att en hel del tjejer vill ha fortbildning för enbart tjejer - det vet vi inom SMC.

Mer bilder, filmer och info: Hemsida Roar.

Text och foto; Maria Nordqvist

 


Tuffa Kathy Steelie-Tolleson startade eget för att få den motorcykeln hon ville ha!


Snygg inredning även i designavdelningen och en hel del rosa syntes.


Typisk motorcykel hos Roar


Mycket snygga och funktionella kläder designade för tjejer fanns också att spana in!