EU-beslut om framtidens motorcyklar

2012-11-21

Efter två års diskussioner beslutade EU-parlamentet 20 november om en nya regler för framtidens motorcyklar. Både Europas motorcyklister och MC-industrin välkomnar de nya reglerna och har lyckats få med nya regler som är rimliga i framtiden. 643 av 677 ledamöter röstade för förslaget som ska behandlas av ministerrådet i december innan det formellt träder i kraft under 2013.

FEMA har varit mycket aktiva under ärendets behandling liksom alla medlemsorganisationer som SMC. Det är inte helt enkelt att sammanfatta hela förordningen men här kommer några viktiga delar av innehållet:

- Från och med 2016 får inga medlemsstater i EU längre effektbegränsa maxeffekten på motorcyklar till 74 kW(100 hk).
- Nya motorcyklar över 125 kubik måste ha låsningsfria bromsar, ABS.
- Nya motorcyklar mellan 51 och 125 kubik måste ha minst kombinerade bromsar, CBS.
- Åtgärder för att förhindra trimning krävs på motorcyklar under 35 kW (vilket motsvarar körkortsklasserna A1 och A2). Medlemsorganisationerna i FEMA har därmed lyckats exkludera övriga motorcyklar från detta som länge var ett krav!
- Dessutom tillåts amatörbyggda motorcyklar genom särskilda regler vilket också varit en viktig fråga, särskild för SMC och övriga MC-organisationer i Norden.
- Det ställs skärpta krav på avgasemissioner i två steg. 2016 införs EURO 4 och 2020 EURO 5. FEMA har begärt att det ska vara hållbarhetskrav på den avgasrenande utrustningen på motorcyklar hela motorcykelns livslängd. Men, parlamentet beslutade att gränsen ska vara 3 500 mil.
- För att öka konkurrensen och hjälpa små och fristående verkstäder måste tillverkarna ge dem information om service och reparationer på ett enkelt sätt, utan restriktioner.
- Dessa verkstäder ska också få information om OBD (On Board Diagnostic systems) vilket också är ett krav på motorcyklar från 2016.

100-hästars gränsen och inga anti-trimningskrav på större motorcyklar
Gladast av alla knuttar i EU är de franska, eftersom Frankrike som enda EU-land har en effektbegränsning på motorcyklar på 100 hk. De kommer nu att få köpa motorcyklar med originaleffekt som alla vi andra.
Att inga krav ställs på åtgärder av tillverkarna som gör det omöjligt att ändra en motorcykel utan effektbegränsning är något som SMC är mycket nöjda med liksom att vi kommer att få fortsätta att modifiera, bygga om och amatörbygga motorcyklar i Sverige.

MC-kategorier, avgas- och hållbarhetskrav

Kategori Typ av fordon

 Restriktioner

 Avgaskrav

L1e-B 2-hjulig moped

max fart 45 km/h

max effekt 4 kW

Euro 3: 2014

Euro 4: 2017 (11.000km)

Euro 5: 2020 (11.000km)

L3e – (A1) Lätt MC  

max 125 cm³

max 11 kW

max 0.1 kW/kg

 

Euro 4: 2016 (20.000km)

Euro 5: 2020 (20.000km)

 L3e – (A2)  Mellanklass MC  

max 35 kW

max 0.2 kW/kg

Får inte ha strypts från en motor med mer än dubbla effekten (70 kW)

 

Euro 4: 2016 (35.000km)

Euro 5: 2020 (35.000km)

 

L3e – (A3)


L4e

 MC utan effektbegränsning

MC med sidvagn

 Inga begränsningar  

Euro 4: 2016 (35.000km)

Euro 5: 2020 (35.000km)

 

L3e – (AxT)

x=1,2 or 3

 Trial MC Särskilda krav avseende sitthöjd, markfrigång, växlar och vikt  Enligt A1, A2 och A3 (5.500km)
 

L3e – (AxE)

x=1,2 or 3

 Endurohojar  Som trial  Enligt A1, A2 och A3(11.000km)

En studie om miljöeffekter ska genomföras av EU-kommissionen före 2016 och undersöka lämpligheten av EURO 5. Alla fakta gäller nya modeller. Existerande modeller måste uppfylla kraven ett år senare.

Vill du läsa hela texten som godkändes av EU-parlamentet finns den här.
Läs mer på FEMA:s hemsida.