3 talanger från Moto3

Några av er kanske bara följer MotoGP. Det är synd. Moto3 bjuder nämligen på en fantastisk racing, med häftiga omkörningar och dueller ända in över mållinjen. Den här krönikan ägnas åt att presentera kommande generations förare i kungaklassen. Jag fullkomligt älskar att följa dessa hårt arbetande tonåringar och deras resa mot den absoluta toppen.

Det är inte alltid störst är bäst. De små maskinerna i Moto3 med extremt talangfulla unga förare bjuder upp till fartfylld dans varje tävlingssöndag klockan 11:00.

Här är lite skillnader mellan maskinerna i MotoGP och Moto3, i korta drag.

MotoGP tävlar med prototypmaskiner med extra allt när det kommer till material. För att hålla vikten under kontroll är de flesta delar av hojen tillverkade av titan, magnesium, kolfiber etcetera. De flesta i klassen, förutom Yamaha, använder V4-motorer med en slagvolym på 1000+ kubik, även om det inte finns några begränsningar för vilken typ av motor som ska användas. Effekten är klassad till över 250 hästkrafter.

Moto3 förlitar sig också på experimentellt chassi men med enklare motorer och tillåtna material, som till exempel bromsskivor i stål. Att jämföra med Moto2 som kör med produktionsbaserade motorer som är tyngre än specialbyggda motorer. I Moto3 är motorcyklarna utrustade med en 250 kubik encylindrig 4-taktsmotor som levererar 60 hästkrafter.

MotoGP-reglerna anger en minsta vikt för motorcykeln på 157 kilo, utan förare, vilket krävs för att använda den genererade effekten maximalt. I Moto3 är den minsta totalvikten, hoj och förare, satt till 152 kilo.

När det kommer till prestanda producerar MotoGP-maskinerna cirka 253 hästkrafter och når en topphastighet på 350 kilometer i timmen och i Moto3 överstiger toppfarten 245 kilometer i timmen.

Motorcyklarna i Moto3 har mindre kraft, vilket innebär att motorcyklarna kan komma undan med en kort hjulbas. Inom Moto3-klassen är de viktigaste punkterna: Att behålla kurvhastighet, att använda slipstream och att hålla en exakt och tight racinglinje.

I vissa kurvor når faktiskt Moto3-förarna en högre hastighet än en MotoGP-förarna. Och, Moto3 använder en standardelektronik utan antispinn, wheelie-control till skilland mot de mer komplexa systemen i MotoGP.

 

Spanien ligger i framkant

Spanien dominerar även denna klass med flest antal förare, tio till antalet. Från racinglandet Italien kommer fem förare, tre från Japan, två från Storbritannien och Australien samt en förare var har länderna Holland, Schweiz, Thailand, Qatar och Colombia. En av killarna har dubbel nationalitet, pappan är spanjor och mamman från Columbia. Han heter David Alonso. Uppvuxen i Spanien men har valt att tävla för Columbia.

Gemensamt är att de här tonåringarna började köra motorcykel som fyraåringar, sedan tävlar de i ett nationellt mästerskap och kör vidare i European Talent Cup och därefter Red Bull Rookies Cup.

Det finns inga genvägar om du drömmer om Moto3, Moto2 och MotoGP. I grunden krävs en hel familj som är beredd att offra tid, pengar och engagemang för sitt barns passion för racing.

Här är tre av morgondagens stjärnor. Mina favoriter. Efter racet på Cota i Amerika klev denna talangfulla trio upp på prispallen: David Alonso, Daniel Holgado och Angel Piqueras. Och, senast på Le Mans vann Alonso före Holgado.

 

David Alonso, tackar en svensk

Nyligen fyllde denna stora talang 18 år och har trots sin unga ålder tre tunga titlar; spansk mästare i 85GP-klassen 2018, European Talent Cup 2020 och året efter Red Bull Rookies Cup. Som en viss Pedro Acosta.

Redan som elvaåring plockades han upp av Aspar Team Junior, och på den vägen är det. Idag kör han för CF Moto Aspar Team. Det finns fler liknelser med Acosta, bland annat att Alonso under sin debutsäsong i Moto3 lyckades vinna från en depåstart. Båda har även en mjuk framtoning (utanför banan) och en stor dos ödmjukhet. Efter segern på Le Mans hälsade David till alla mödrar i Columbia, och sin mormor. Det var mors dag. Han har även glimten i ögat och bjuder på sig själv.

Ett kvitto på ödmjukheten finns på Alonsos hemsida där han skriver att han i unga år fick hjälp med sin träning genom Nilsson Training School, och han tackar den svenska ledaren Mattias Nilsson. Nilsson är bland annat europamästare i motocross och har varit baserad i Spanien sedan 90-talet där han driver en klubb som anordnar motocrosskurser för barn och vuxna.

Under 2023 i Moto3 körde Alonso in hela åtta pallplatser, inklusive fyra segrar och en topp tre-placering totalt. Han är ett strategiskt geni när han lägger upp loppen, och en stark utmanare till årets mästerskap. Mogen med huvudet på skaft. Jag blir inte förvånad om han ”listas” inom kort av ett fabriksteam. Acosta och Alonso som teamkamrater i KTM 2027, med nya hojar och regler.

 

Angel Piqueras

Det är värt att hålla ögonen på #36. Kör som rookie denna säsong. Han brukade köra med #18 men det var upptaget, så han tog 2 x 18 och fick sitt nya nummer. Angel är 17 år och började även han att köra motorcykel som fyraåring. 12 år gammal tog han steget in i Moto4-klassen i ESBK, spanska mästerskapet för superbike, där han kom fyra. Året efter var mästerskapstiteln hans. Därefter tävlade tonåringen i European Talent Cup under två år, femma och sjua, innan han växlade över till Red Bull Rookies Cup 2022. Rookiesäsongen gav tre segrar, och en fjärde plats totalt. Angel följde mönstret från ESBK och tog titeln andra säsongen, med nio segrar och en historisk ledning på 115 poäng i Red Bull Rookies Cup. Idag tävlar han för Leopard Racing och ligger på nionde plats i mästerskapet. Med lite mer tid och rutin så kommer han att kliva upp på prispallen. Igen. Det jag gillar med Angel är hans körstil i allmänhet och snygga omkörningar i synnerhet.

 

Daniel Holgado

19-åringen är född i badorten Alicante. Daniels pappa körde mycket motorcykel men ändå började han själv först som 11-åring. Någon måste ju gå emot strömmen, och utvecklingen gick snabbt uppåt. Han körde European Talent Cup säsongen 2018, men gjorde inga större avtryck.

Det har varit en vinglig väg till Moto3, med toppar och dalar. Efterföljande tre säsonger tävlade han i FIM CEV Repsol Championship, som han vann 2021. Det samtidigt som han körde Red Bull Rookies Cup, där han slutade trea totalt.

År 2022 debuterade Daniel i Moto3 för Red Bull KTM Tech3 för att året efter att byta team till Red Bull KTM Ajo, innan han bytte tillbaka. Han har en femte plats totalt som bästa resultat, från förra året.

Denna säsong heter teamet Red Bull GasGas Tech3 och teamchefen Hervé Poncharal är fantastisk på att skapa en familjekänsla sina team. Något som märks på Holgados start på säsongen, han leder en poäng före Alonso inför Spaniens GP till helgen. Han är en tuff förare, men inte en ful sådan. Senast på Le Mans körde Holgado om Collin Veijer, på ett vad jag anser var ett okej sätt, men ändå höjde Holgado handen. Sa: Förlåt. Kan lätt se att Holgado tar sig hela vägen upp till kungaklassen.

 

Den gemensamma nämnaren

När jag fick upp ögonen för Pedro Acosta 2021, och på allvar började sätta mig in i Moto3, och Moto2, och upptäcka fantastiska talanger så kokade allt ner till en stor dos ödmjukhet – självklart i kombination med talang och hårt slit.

Men, just ödmjukhet är så talande för prestationerna, vilka inte bara handlar om att köra först över mållinjen utan lika mycket om att ta sig tillbaka efter en vurpa. Ett dåligt resultat.

Jag minns ett samtal med Ove ”Påven” Andersson under en middag, när han var teamchef för Toyotas F1-stall. Jag frågade vad han letar efter hos en ny förare, och hans svar förvånade mig där och då:

Jag letar efter en person med ett inre driv som är beredd att satsa på egen hand, utan en förälder som styr i bakgrunden eller som får allt serverat. En person som är beredd att slita för att nå sina drömmar och mål.

Sedan berättade han om Ryan Briscoe. 20-åringen som lämnade sitt hemland Australien för att tävla i Italian Formula Renault Championship, 2001. Ett mästerskap han vann det året. Ryan jobbade på en pizzeria, för att dra in pengar. Ett driv som betalade sig 2002 när han blev testförare för Toyota’s F1-team 2002.

Superheta Pedro Acosta tillhör den nya generationen som når framgång utan en rik förälder eller stor sponsor bakom sig. Han kommer utan ekonomiska privilegie, från en arbetarklassfamilj - pappan var fiskare och mamman lagade mat i den lokala skolan som Pedro gick i.

Jag har tidigare skrivit om stallchefen Aki Ajo som är en mästare på att nosa upp nya talanger. Finländaren har förklarat att talang går långt utöver vad en förare kan göra med sina handleder, fingrar och kroppsvikt. När en ung förare kör en serie som till exempel Red Bull MotoGP Rookies Cup så gäller det att familjen tar ett steg tillbaka och låter professionella tränare och mekaniker arbeta ihop med deras barn.

Att klippa navelsträngen är det nya sättet att göra unga talanger redo för framtiden.

Så, vänta er inga fler pappa Marquez som står och biter på naglarna i depåboxen.

Eyes on Moto3!

 

Läs tidigare krönikor HÄR.


Daniel Holgado, David Alonso och Angel Piqueras på prispallen vid racet i USA. Foto: Lukasz Swiderek.


Angel Piqueras, Leopard Racing Honda på Jerez. Foto: Lukasz Swiderek.


Daniel Holgado, Red Bull Tech3 GasGas. Foto: Lukasz Swiderek.


David Alonso kör för Aspar Team KTM i Moto3. Foto: Lukasz Swiderek.