SMC OPINION

Vårt arbete med att påverka politiker och myndigheter både här hemma i Sverige och internationellt har en lång historia och vi är lika pigga på att fortsätta det arbetet för Sveriges motorcyklister.

SMC driver trafikpolitiska frågor med fokus på motorcyklisten, där kampen mot rullgruset står högt på agendan – ett osynligt hot som varje år orsakar olyckor, skador och miljardkostnader. Rullgrus är särskilt farligt för motorcyklister, vars två hjul har minimal kontaktyta mot vägen. Det räcker det med ett tunt lager grus för att ett däck ska tappa greppet – och en färd i solsken förvandlas till en katastrof. Det behövs skärpta krav på väghållare att snabbt ta bort grus efter vintersäsong och vägarbeten. En enkel åtgärd som sparar liv, minskar samhällskostnaderna och förbättrar miljön. 

Men säkerhet handlar om mer än vägunderlag. SMC vill se underglidningsskydd på alla vägräcken – för ingen ska dö av räcket som ska skydda. På sikt vill vi få bort alla vajerräcken som är livsfarliga för oss motorcyklister om olyckan är framme. Vi vill tidigarelägga slopandet av den så kallade femeleversregeln vid övningskörning, så att fler kan träna säkert utan byråkratiska hinder. Samtidigt föreslås att B-körkort ska ge möjlighet att köra lätt motorcykel efter kort utbildning, som redan är tillåtet i flera EU-länder – ett steg mot renare, smidigare och billigare pendling. 

För att minska olyckor i kurvor vill SMC införa ledande högfriktionsmarkeringar, en innovation som minskat olyckorna med 80 % i Europa. Det behövs en nationell policy för MC i bussfiler, något som bevisat ökar både säkerhet och framkomlighet. 

SMC kräver åter tillgång till anonymiserad Strada-data, för utan fakta är trafiksäkerhetsarbete blint. Vi vill även se tydligare regler och tillsyn för MC-hjälmar och skyddskläder samt sänkt moms på livräddande utrustning. 

När framtidens fordon blir självkörande, kräver SMC att tekniken lär sig se motorcyklar – genom bättre sensorer, anpassade algoritmer och fordon-till-fordon-kommunikation. 

Kanske den viktigaste frågan är rättvisa: motorcyklar ska behandlas som jämlika fordon i alla trafikpolitiska beslut.  

För ett Sverige där vägarna är trygga – för alla. 

Åk till toppen