Forskning om uppmärksamhet/synbarhet

Det finns mycket forskning på området om andra trafikanters uppmärksamhet gentemot motorcyklister samt motorcyklisters synbarhet i trafiken. I stort sett all forskning säger att man måste arbeta både med motorcyklisterna och andra trafikanters uppmärksamhet.

 

Seen, but forgotten!
Ny studie från Storbritannien visar att MC uppmärksammas vid korsningar, men löper större risk att glömmas bort. 2019

Syns jag bättre med en gul plexiglasskiva framför strålkastaren?
En VTI-studie om motorcyklisters synbarhet i trafiken 2015

Influence of front light configuration on the visual conspicuity ot motorcycles, Frankrike 2014. Vilka effekter har gult ljus på MC, trepunktsbelysning, lampa på hjälm med vanlig MC-belysning? 

The effect of two novel lighting configurations on the conspicuity of motorcycles. TRL på uppdrag av Nya Zeeland 2014. Vilka effekter får olika belysningskonfigurationer för synbarhet på MC? 

Literature review of interventions to improve theconspicuity of motorcyclists and help avoid 'looked but failed to see' accidents, TRL på uppdrag av Nya Zeeland 2012. En litteraturstudie om hur motorcyklars och motorcyklisters synbarhet kan förbättras. Bekräftar studien från NL nedan.

"The roles of motorcyclists and car drivers in conspicuity-related motorcycle crashes", SWOV, NL 2012. Både litteraturstudie och studie av faktiska olyckor i NL. Visar att man måste arbeta både med ökad synbarhet för MC och förare OCH öka uppmärksamhet hos andra trafikanter.

Car driver's attitudes and visual skills in relation to motorcyclists (hela rapporten). Department for Transport, UK, har genomfört tre studier som visar att attityder mot motorcyklister och ökad uppmärksamhet kan förbättras genom riskbaserad utbildning.  Sammanfattning.

 

 

Åk till toppen