Väg och trafik
Säkrare vägar och gator för motorcyklister
Vägmiljön planeras till största delen utifrån dem som färdas i personbilar, inte motorcyklar. Som ett bidrag till alla som arbetar med vägsäkerhet har SMC tagit fram handboken "Säkrare vägar och gator för motorcyklister och mopedister- en självklar del av Nollvisionen"
Modell för säker trafik
Redan 1997 fastställdes i regeringens proposition om Nollvisionen att ”människans fysiska förutsättningar att tåla yttre våld vid trafikolyckor skulle vara normgivande vid utformningen av transportsystemets olika delar”. Man konstaterade genom krockvåldskurvor att risken för att en fotgängare dödas i en kollision med personbil i 30 km/timme är 10 procent vilket legat till grund för sänkta hastigheter i tätorter från 50 till 30 -40 km/timme. Krockvåldskurvan har också legat till grund för hur vägar byggs för fotgängare, cyklister och de som färdas i bil och kallas modell för säker trafik.
Utgångspunkten för modellen för säker trafik- att mänskliga misstag i trafiken inte ska leda till svåra personskador – fungerar inte för de som färdas på motorcykel eftersom vägmiljön utgår från personer som sitter i en personbil, skyddad av en kaross.. De svenska MC-strategierna har därför fokuserat på åtgärder för att undvika att olyckor sker.
Vägmiljö och motorcyklister
Problemet för motorcyklister beror till stor del att vägmiljön utgår från dem som färdas i personbil. Det handlar hur man planerar, utformar regler, bygger och underhåller vägar. Det handlar också om när/var man sätter upp hinder i vägmiljön som skyltar och räcken.
Motorcyklister har tidigare saknats som trafikantgrupp i de styrdokument för hur vägar ska utformas, drift och underhåll samt arbete på väg som finns inom Trafikverket och Sveriges Kommuner och Regioner. De som färdas på MC nämns i några få sammanhang men tyvärr långt i från i den omfattning som krävs för att göra skillnad.
Som ett bidrag till alla som arbetar med vägsäkerhet har SMC i mars 2019 tagit fram handboken Säkrare vägar och gator för motorcyklister och mopedister - en självklar del av Nollvisionen. Handboken har skickats ut i 70 000 exemplar, dels via MC-Folket, dels direkt till alla som arbetar med detta på kommuner och myndigheter samt politiker.
Handboken beskriver motorcyklisternas och mopedisternas särskilda behov som bör beaktas i samband med planering, utformning och design, byggande samt drift- och underhållsåtgärder av vägar och gator samt övrig vägmiljö. Dokumentet utgår från olyckor i STRADA och Trafikverkets djupstudier av dödade på tvåhjulig MC, forskning, lagar och regler på området i Sverige och andra länder samt liknande informationsinitiativ runt om i världen.
