Körkort och körkortsutbildning

Det viktigaste faktorn för MC-säkerhet är en bra grundutbildning. SMC är positiva till stegvist tillträde till körkort men anser att det bör räcka med en kostnadseffektiv körkortsutbildning och ett körprov för motorcykel.

Två års erfarenhet i respektive körkortsklass ger erfarenhet och ökar säkerheten mer än upprepade krav på körprov.
Körkort är alltid en högaktuell fråga och reglerna ändras med jämna mellanrum, främst genom krav från EU.

Den 19 januari 2013 trädde nya körkortsregler i kraft i samtliga EU/EES-länder. 

Antalet utfärdade A-körkort i Sverige är knappt 10 000 per år. Antalet innehavare av A-körkort minskar samtidigt med cirka 50 000 per år vilket främst beror på att de som fick A-behörighet på köpet avlider och att de som tar körkort är betydligt färre. 

Körkortsregler för MC från och med 19 januari 2013
Körkort Fordon Åldersgräns Övningskörning Stegvis access
A1 (lätt MC) 2-hjulig MC, <125 kubik, maxeffekt 11 kW, vikt/effekt-förhållande under 0,1 kW/kg, eller
3-hjulig MC, maxeffekt 15 kW
16 år 15 år och 9 mån  
A2 (mellanklass) 2-hjulig MC, maxeffekt 35 kW, vikt/effektför-hållande max 0,2 kW/kg, får endast strypas från max dubbla effekten, eller 3-hjulig MC, maxeffekt 15 kW 18 år 17 år och 6 månader Efter 2 år = körprov och därefter A
A (tung MC) 2- och 3-hjulig MC, oavsett effekt och volym 24 år (20 år)

23 år (19 år och 6 månader om du har A2)

Provfordon för A1, A2 och A

För att en motorcykel ska få användas i körprov för respektive klass ställs ytterligare krav som utökades 1 januari 2014 med krav på elmotorcyklar. 

A1 förbränningsmotor:  ska kunna köras i minst 90 km/, ha en cylindervolym mellan 120-125 kubik, ha en effekt om max 11 kW och ha ett vikt/effektförhållande av högst 0,1 kW/kg. A1 elmotor: förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,08 kW/kg och högst 0,1 kW/kg

A2 förbränningsmotor:  
ska kunna köra minst 100 km/h, ha minst 245 kubik, ha en effekt mellan 20-35 kW samt ett vikteffektförhållande av högst 0,2 kW/kg. Har motorcykeln strypts får originalfordonet inte haft en effekt högre än 70 kW.  A2 elmotor: förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt ska vara minst 0,15 kW/kg och högst 0,2 kW/kg. 

A förbränningsmotor:: Ska kunna köras i minst 100 km/h, ha minst 595 kubik, minst 50 kW och ha en tjänstevikt som överstiger 175 kilo. A elmotor: förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.

Hur många kör olagligt?

Körkortsutbildning handlar om att skapa trafiksäkra förare. SMC har fått ta del av Trafikverkets djupstudier av motorcyklister som dödats. Varje år dödas och skadas många allvarligt i MC-olyckor där föraren inte hade A-körkort. Mellan 2011-2019 saknade 30 procent av dem som dödades A-körkort.  En möjlig slutsats kan vara att man köper motorcykel men väljer att köra olagligt. Risken för upptäckt är liten och en risk man är beredd att ta i förhållande till kostnaderna för att ta körkort. Ett alltför komplicerat körkortssystem kan därför minska trafiksäkerheten istället för att öka den. Läs mer här.

Det tredje EG-direktivet för körkort betydde många förändringar för motorcyklister. SMC, FIM och FEMA har framfört önskemål om bättre grundutbildning istället för höjda körkortsåldrar och fler prov utan att lyckas. Vi har efterlyst utvärderingar av direktivet. Under 2020 har EU-kommissionen påbörjat arbete med att revidera direktivet och självklart kommer alla MC-organisationer i Europa att försöka påverka kommissionen, politiker och regeringar innan ett nytt direktiv klubbas. 

Viktigt att veta

Kom ihåg att det är ditt ansvar att veta vilken omfattning du har på din motorcykelförsäkring och om den gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde. Vi vill dock uppmärksamma dig om att respektive försäkringsbolags kundtjänst ibland ger felaktig information. Hänvisa till denna sida och uppmana kundtjänstemannen att kontakta överordnad för besked.

** Bankurser / Bandagar som anordnas av andra arrangörer, tävling och träning inför tävling

Det saknas prejudikat på området. Enligt vad SMC erfar gäller trafikförsäkringen endast om området inte är ett inhägnat tävlingsområde.

Många medlemmar har kontaktat SMC då ingen av deras befintliga försäkringar täcker olycksfallsförsäkring vid körning på bana med andra arrangörer än SMC. Undersök ditt försäkringsskydd noga!

Beträffande delkasko- och vagnskada uppmanar SMC dig att kontakta ditt försäkringsbolag och undersöka vad som gäller. 

Vanligtvis när tävling, eller träning inför tävling, genomförs på motorbanor är det lagen om motortävlingsförsäkring som gäller. Denna skyddar endast tredjeman, som till exempel en funktionär eller publik vid banan.

Vid körning med SMC Sport, krävs Svemo-licens. Läs mera under SMC Sport - SMC Sport

 

Risken att gå omkull med sin motorcykel på en SMC kurs är minimal om man följer instruktörens rådgivning, vilket självfallet är ett krav. Det är viktigt för både deltagare och SMC att kurserna är trygga och det inte blir några incidenter.

Alla deltagande motorcyklar måste vara trafikförsäkrade enligt lag. Kravet för att få delta på SMC:s fortbildningar är också att förarna har rätt körkortsbehörighet (övningskörning tillåts på vissa kurser!) och SMC medlemskap.

Villkor 2024

SMC har ett unikt samarbete med försäkringsbolagen.

Samtliga trafikförsäkringsbolag stödjer SMC:s fortbildningar genom att låta minst trafikförsäkringen gälla även om kursen genomförs på inhägnat tävlingsområde. Flera bolag väljer även att låta kaskoförsäkringen gälla, om en sådan är tecknad. 

Trafikförsäkringen ersätter personskador på förare, passagerare och andra inblandade (tredje man). Dessutom ersätter trafikförsäkringen skador på annans egendom som till exempel annat fordon eller ett staket om felet är ditt. Trafikförsäkringen ersätter inte skador på eget fordon. För detta måste man ha en vagnskadeförsäkring (kasko/helförsäkring). Läs mer om trafikförsäkring och vad den ersätter. 

 

Utbildningen i SMC School ger säkrare förare. Därför gäller MC-försäkringarna i stort sett alltid i samband med kurserna. I tabellen ser du vad som gäller för respektive bolag.

Åk till toppen