
Tider och bokning
De flesta kurser finns i vårt bokningssystem för grundkurser. Men ibland kan distriktet eller klubben arrangera en grundkurs utan lägga in det i det centrala bokningssystemet.
För att öka antalet utbildningstillfällen och -platser och samtidigt ge deltagarna en bra utbildning till låg kostnad, har SMC sedan många år arrangerat Knix-kurser på gokartbanor på flera platser i landet. Mest kända platser är Rörken utanför Uppsala (där det körts mc på gokartbanan sen 1981) och Tuvängen utanför Södertälje. Rörken/Tuvängen har under åren arbetat fram ett utbildningskoncept som bygger på samma grunder som BKK på storbana. Numera körs kurser enligt Knix-konceptet i nästan alla SMC-distrikt. Utbildning kan också förekomma på motard- eller liknande bana.
För att kunna köra på våra kurser krävs att du har minst trafikförsäkring på din mc. Det är din egen skyldighet som deltagare att kontrollera att din försäkring gäller på SMC anordnad fortbildning.
Många av de etablerade arrangörerna har drop-in system, dvs ingen föranmälan behövs men eftersom det finns begränsat antal utbildningsplatser i varje grupp, kan man riskera att bli utan plats. Kolla på distriktens hemsida vad som gäller banorna i din närhet. Deltagaravgifterna skiftar mellan de olika banorna men du som är SMC-medlem betalar alltid lägre avgift.
Den får du också när du kommer som deltagare på alla SMC-godkända utbildningar på gokartbana. Som vanligt kan det finnas anvisningar och rutiner som gäller för olika banor. Det kan gälla t ex bullergränser och färger på deltagarvästar.
Syftet är förstås att du ska bli en bättre och säkrare mc-förare och att vi därmed ökar trafiksäkerheten. Att det dessutom är vansinnigt roligt är en bonus.
För att du ska få ut maximalt av kursen, av dig själv och din motorcykel ska du och din MC vara i god kondition.
Naturligtvis kommer det att bli en hel del hojåkning, så när du kommer till kursen bör din hoj vara fulltankad. Vi kör ibland närmare 20 mil på en kursdag och det är bra om du slipper åka iväg för att tanka.
Självklart ska motorcykeln ha däck i god kondition med rätt tryck. Se till att bromsbeläggen är bra, att kedjan är rätt spänd och smord. Är du osäker på något - kolla instruktionsboken vad som gäller för just din MC.
Kolla över din motorcykeln så den inte läcker olja eller vätska samt att inga delar sitter löst.
En besiktning av alla motorcyklar sker före kursstart. Uppfyller din MC inte kraven kan du bli nekad att delta utan återbetalning av kursavgiften.
Krav på din MC
Det måste vara en landsvägsregistrerad motorcykel. Det funkar alltså inte med en racehoj som man försäkrat på ramnummret. Om det är en ren endurokurs som genomförs på en godkänd endurobana kan naturligtvis en enduroregad hoj användas.
Motorcykeln ska vara besiktigad och godkänd av ett svenskt besiktningorgan, typ Bilprovningen, OPUS, etc.
Motorcykeln ska vid kurstillfälle vara påställd och i trafik.
Motorcykeln ska minst ha en giltig trafikförsäkring.
Motorcykelns registreringsskylt ska vara synligt på MC:n. Det är OK att tejpa denna på kutsen om inget fäste finns. Det är inte okej att tejpa över texten på reg-skylten.
Om ovanstående är uppfyllt är det okej att efterföljande racekitta hojen med diverse crashkåpor, ta bort ljusen, köra på slicks, etc. men, reg-skylten ska finnas på plats enligt ovan.
Motorcykelkörkort för den motorcykel du kör är självklart ett krav. Dessutom ska du ha hjälm, kläder, ryggskydd, stövlar och handskar avsedda för motorcykelkörning. Bröstplatta och heltäckande hjälm rekommenderas starkt men är inget krav.
Vi i SMC är privilegierade eftersom försäkringsbolag tillåter att vi kör på olika övningsområden, med gällande mc-försäkring. Det finns dock några bolag som har undantag i kasko-försäkringen på stora banor.
Risken att gå omkull med sin motorcykel på en SMC kurs är minimal om man följer instruktörens rådgivning, vilket självfallet är ett krav. Det är viktigt för både deltagare och SMC att kurserna är trygga och det inte blir några incidenter.
Alla deltagande motorcyklar måste vara trafikförsäkrade enligt lag. Kravet för att få delta på SMC:s fortbildningar är också att förarna har rätt körkortsbehörighet och SMC medlemskap. På vissa kurser tillåts övningskörning.
Samtliga trafikförsäkringsbolag stödjer SMC:s fortbildningar genom att låta minst trafikförsäkringen gälla även om kursen genomförs på inhägnat tävlingsområde. Flera bolag väljer även att låta kaskoförsäkringen gälla, om en sådan är tecknad.
Trafikförsäkringen ersätter personskador på förare, passagerare och andra inblandade (tredje man). Dessutom ersätter trafikförsäkringen skador på annans egendom som till exempel annat fordon eller ett staket om felet är ditt. Trafikförsäkringen ersätter inte skador på eget fordon. För detta måste man ha en vagnskadeförsäkring.
På samtliga banor finns regler för buller. Gränsen varierar mellan 90-95 db. Har du högt ljud finns det db killer att köpa hos handlare. Db-killer kan i vissa fall vara tillräckligt för att minska ljud till tillåten nivå. Om du överskrider tillåten nivå får du inte köra!
Vår mätning genomförs i förbifart. Det innebär att ljudmätare är utplacerad intill banan och mäter ljudnivån på alla deltagare när de passerar.
OBS. Trots att din MC klarar kraven på bilprovning så kan det vara annat utslag på kursen.
Det finns en enkel åtgärd som fungerar på i princip samtliga motorcyklar - det är att inte gå på maxvarv utan hålla igen på gasen samt växla tidigare.
Motorcyklar som inte klarar bullernivån kommer inte få tillträde till banan och SMC kommer inte att återbetala kursavgiften.
Efter kurs är det viktigt att du utvärderar ditt deltagande. Detta är ett led i SMC Schools ambition att förbättra verksamheten.
Efter deltagande kommer du få en påminnelse inom en vecka. Du kan även logga in på Mitt konto för att utvärdera ditt kursdeltagande.
Tack för att du utvärderar din kurs!
Kom ihåg att det är ditt ansvar att veta vilken omfattning du har på din motorcykelförsäkring och om den gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde. Vi vill dock uppmärksamma dig om att respektive försäkringsbolags kundtjänst ibland ger felaktig information. Hänvisa till denna sida och uppmana kundtjänstemannen att kontakta överordnad för besked.
** Bankurser / Bandagar som anordnas av andra arrangörer, tävling och träning inför tävling
Det saknas prejudikat på området. Enligt vad SMC erfar gäller trafikförsäkringen endast om området inte är ett inhägnat tävlingsområde.
Många medlemmar har kontaktat SMC då ingen av deras befintliga försäkringar täcker olycksfallsförsäkring vid körning på bana med andra arrangörer än SMC. Undersök ditt försäkringsskydd noga!
Beträffande delkasko- och vagnskada uppmanar SMC dig att kontakta ditt försäkringsbolag och undersöka vad som gäller.
Vanligtvis när tävling, eller träning inför tävling, genomförs på motorbanor är det lagen om motortävlingsförsäkring som gäller. Denna skyddar endast tredjeman, som till exempel en funktionär eller publik vid banan.
Vid körning med SMC Sport, krävs Svemo-licens. Läs mera under SMC Sport - SMC Sport
De flesta kurser finns i vårt bokningssystem för grundkurser. Men ibland kan distriktet eller klubben arrangera en grundkurs utan lägga in det i det centrala bokningssystemet.
Vi har gjort en utbildningsserie där du får se korta filmer med några efterföljande frågor.