Gruskurs

SMC:s gruskurser är för dig som vill förbättra din körteknik på grus. Istället för att bli skräckslagen när du kommer in på en grusväg kommer du att upptäcka att det kan vara lika kul som på asfalt.

Gemensamt för gruskurserna är att deltagarna ska lära sig att hantera sin MC på grus och löst underlag. Många har tagit körkort utan att ha kört en meter grusväg. Kurserna är öppna för alla MC-förare och alla hojar är välkomna; custom, sporthojar, offroad och touringhojar. Du kanske vill slippa rädslan i ett vägarbete, slippa vända när asfalten övergår till grus eller du kanske kör äventyrshoj och vill lära dig mer? Då ska du prova en gruskurs med SMC.

Kurserna är indelade i fyra olika nivåer baserat på tidigare genomförda gruskurser.
Nivå 1L (landsväg): vänder sig till alla MC-förare oavsett MC-modell som vill blir säkrare att köra på grusväg.
Nivå 1 grundkurs: För MC-förare som vill lära sig grunderna i grus och offroad-körning.
Nivå 2 fortsättning och påbyggnad: För den som gått nivå 1 men vill köra mer grus än asfalt. 
Nivå 3 avancerad gruskurs: för den som gått nivå 1 och 2 och vill göra mer avancerade moment och övningar.

För att du ska få ut maximalt av kursen, av dig själv och din motorcykel ska du och din MC vara i god kondition.

Naturligtvis kommer det att bli en hel del hojåkning, så när du kommer till kursen bör din hoj vara fulltankad. Vi kör ibland närmare 20 mil på en kursdag och det är bra om du slipper åka iväg för att tanka. 

Självklart ska motorcykeln ha däck i god kondition med rätt tryck. Se till att bromsbeläggen är bra, att kedjan är rätt spänd och smord. Är du osäker på något - kolla instruktionsboken vad som gäller för just din MC.

Kolla över din motorcykeln så den inte läcker olja eller vätska samt att inga delar sitter löst.

En besiktning av alla motorcyklar sker före kursstart. Uppfyller din MC inte kraven kan du bli nekad att delta utan återbetalning av kursavgiften.

Krav på din MC

Det måste vara en landsvägsregistrerad motorcykel. Det funkar alltså inte med en racehoj som man försäkrat på ramnummret. Om det är en ren endurokurs som genomförs på en godkänd endurobana kan naturligtvis en enduroregad hoj användas.

Motorcykeln ska vara besiktigad och godkänd av ett svenskt besiktningorgan, typ Bilprovningen, OPUS, etc.

Motorcykeln ska vid kurstillfälle vara påställd och i trafik.

Motorcykeln ska minst ha en giltig trafikförsäkring.

Motorcykelns registreringsskylt ska vara synligt på MC:n. Det är OK att tejpa denna på kutsen om inget fäste finns. Det är inte okej att tejpa över texten på reg-skylten.

Om ovanstående är uppfyllt är det okej att efterföljande racekitta hojen med diverse crashkåpor, ta bort ljusen, köra på slicks, etc. men, reg-skylten ska finnas på plats enligt ovan.

Motorcykelkörkort för den motorcykel du kör är självklart ett krav. Dessutom ska du ha hjälm, kläder, ryggskydd, stövlar och handskar avsedda för motorcykelkörning. Bröstplatta och heltäckande hjälm rekommenderas starkt men är inget krav.

Airbagväst är ok att använda, antingen som ersättning av ryggplatta om den är godkänd som ryggplatta, annars som komplement.

Vi i SMC är privilegierade eftersom försäkringsbolag tillåter att vi kör på olika övningsområden, med gällande mc-försäkring. Det finns dock några bolag som har undantag i kasko-försäkringen på stora banor. 

Risken att gå omkull med sin motorcykel på en SMC kurs är minimal om man följer instruktörens rådgivning, vilket självfallet är ett krav. Det är viktigt för både deltagare och SMC att kurserna är trygga och det inte blir några incidenter.

Alla deltagande motorcyklar måste vara trafikförsäkrade enligt lag. Kravet för att få delta på SMC:s fortbildningar är också att förarna har rätt körkortsbehörighet och SMC medlemskap. På vissa kurser tillåts övningskörning.

SMC har ett unikt samarbete med försäkringsbolagen.

Samtliga trafikförsäkringsbolag stödjer SMC:s fortbildningar genom att låta minst trafikförsäkringen gälla även om kursen genomförs på inhägnat tävlingsområde. Flera bolag väljer även att låta kaskoförsäkringen gälla, om en sådan är tecknad. 

Trafikförsäkringen ersätter personskador på förare, passagerare och andra inblandade (tredje man). Dessutom ersätter trafikförsäkringen skador på annans egendom som till exempel annat fordon eller ett staket om felet är ditt. Trafikförsäkringen ersätter inte skador på eget fordon. För detta måste man ha en vagnskadeförsäkring.

 

På samtliga banor finns regler för buller. Gränsen varierar mellan 90-95 db. Har du högt ljud finns det db killer att köpa hos handlare. Db-killer kan i vissa fall vara tillräckligt för att minska ljud till tillåten nivå. Om du överskrider tillåten nivå får du inte köra! 

Vår mätning genomförs i förbifart. Det innebär att ljudmätare är utplacerad intill banan och mäter ljudnivån på alla deltagare när de passerar.

OBS. Trots att din MC klarar kraven på bilprovning så kan det vara annat utslag på kursen.

Det finns en enkel åtgärd som fungerar på i princip samtliga motorcyklar - det är att inte gå på maxvarv utan hålla igen på gasen samt växla tidigare.

Motorcyklar som inte klarar bullernivån kommer inte få tillträde till banan och SMC kommer inte att återbetala kursavgiften.

Efter kurs är det viktigt att du utvärderar ditt deltagande. Detta är ett led i SMC Schools ambition att förbättra verksamheten. 

Efter deltagande kommer du få en påminnelse inom en vecka. Du kan även logga in på Mitt konto för att utvärdera ditt kursdeltagande.

Tack för att du utvärderar din kurs!

Kom ihåg att det är ditt ansvar att veta vilken omfattning du har på din motorcykelförsäkring och om den gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde. Vi vill dock uppmärksamma dig om att respektive försäkringsbolags kundtjänst ibland ger felaktig information. Hänvisa till denna sida och uppmana kundtjänstemannen att kontakta överordnad för besked.

** Bankurser / Bandagar som anordnas av andra arrangörer, tävling och träning inför tävling

Det saknas prejudikat på området. Enligt vad SMC erfar gäller trafikförsäkringen endast om området inte är ett inhägnat tävlingsområde.

Många medlemmar har kontaktat SMC då ingen av deras befintliga försäkringar täcker olycksfallsförsäkring vid körning på bana med andra arrangörer än SMC. Undersök ditt försäkringsskydd noga!

Beträffande delkasko- och vagnskada uppmanar SMC dig att kontakta ditt försäkringsbolag och undersöka vad som gäller. 

Vanligtvis när tävling, eller träning inför tävling, genomförs på motorbanor är det lagen om motortävlingsförsäkring som gäller. Denna skyddar endast tredjeman, som till exempel en funktionär eller publik vid banan.

Vid körning med SMC Sport, krävs Svemo-licens. Läs mera under SMC Sport - SMC Sport

Tider och bokning

Tider och bokning

De flesta kurser finns i vårt bokningssystem för grundkurser. Men ibland kan distriktet eller klubben arrangera en grundkurs utan lägga in det i det centrala bokningssystemet. 

Webbutbildning

Webbutbildning

Vi har gjort en utbildningsserie där du får se korta filmer med några efterföljande frågor. 

Åk till toppen