Bakgrunden är att olika frågeställningar och bedömningsavvikelser har uppstått på flera orter i landet. Därför har Mc- och moped-samverkan – bestående av Transportstyrelsen, Trafikverket, STR, TR och SMC – under en längre tid fört återkommande diskussioner i syfte att nå ökad enhetlighet.
I maj 2025 samlades gruppen på en provbana, där praktisk körning genomfördes med en rad olika motorcyklar, både i manöverbanor och trafikmiljö. Denna praktiska del utgjorde ett viktigt underlag för samtalen.
Resultatet är en efterlängtad samsyn kring flera centrala punkter. Det kommer att underlätta för alla parter, minska godtyckliga skillnader och bidra till mer likvärdiga villkor för aspirerande förare i hela landet.
Följande punkter finns för förtydligande: Användning av bromsar, lågfartsmanövrering, linjer eller annat längs med lågfartsbanan, högfartsbana och när blir det automatvillkor på mc-behörigheten?
Tänk på att det är fortfarande trafikinspektören som gör en professionell bedömning av elevens förmåga att köra säkert och trafikvettigt i olika trafiksituationer. Detta inkluderar att kontrollera fordonets hantering, tillämpning av trafikregler, bedömning av risker, och samspel med andra trafikanter.
Tryck på första sida av rapporten nedan för att läsa mer om alla dessa punkter i underlaget.