Forskning om uppmärksamhet/synbarhet
Det finns mycket forskning på området om andra trafikanters uppmärksamhet gentemot motorcyklister samt motorcyklisters synbarhet i trafiken. I stort sett all forskning säger att man måste arbeta både med motorcyklisterna och andra trafikanters uppmärksamhet.
Seen, but forgotten!
En 2019 studie från Storbritannien visar att motorcyklar uppmärksammas vid korsningar, men löper större risk att glömmas bort.
Syns jag bättre med en gul plexiglasskiva framför strålkastaren?
En 2015 VTI-studie om motorcyklisters synbarhet i trafiken.
Influence of front light configuration on the visual conspicuity of motorcycles, Frankrike 2014. Vilka effekter har gult ljus på MC, trepunktsbelysning och lampa på hjälm när det kommer till motorcyklars synlighet för bilister?
The effect of two novel lighting configurations on the conspicuity of motorcycles. En 2014 studie från Transport Research Laboratory (TRL) på uppdrag av The Motorcycle Safety Advisory Council (MSAC), Nya Zeeland. Studien undersöker vilka effekter olika belysningskonfigurationer har på motorcyklars synbarhet MC?
Literature review of interventions to improve theconspicuity of motorcyclists and help avoid 'looked but failed to see' accidents, TRL på uppdrag av Nya Zeeland 2012. En litteraturstudie om hur motorcyklars och motorcyklisters synbarhet kan förbättras. Bekräftar studien från Nederländerna nedan.
"The roles of motorcyclists and car drivers in conspicuity-related motorcycle crashes", Institute for Road Safety Research (SWOV), Nederländerna 2012. Både litteraturstudie och studie av faktiska olyckor. Visar att man måste arbeta både med ökad synbarhet för MC och förare samt öka uppmärksamhet hos andra trafikanter.
Car driver's attitudes and visual skills in relation to motorcyclists (hela rapporten). Storbritanniens Department for Transport har genomfört tre studier som visar att attityder mot motorcyklister och ökad uppmärksamhet kan förbättras genom riskbaserad utbildning.
