Resan dag för dag

2014-10-09

Dag 1 – Flyg till Chicago

Transfer till hotell, välkomstmiddag

Dag 2 – Chicago -  Springfield

Motorcyklarna hämtas och äventyret börjar! Efter säkerhetsgenomgång kör vi interstatevägen tills vi ser Route 66 skyltar för första gången i Joliet. Under vägen stannar vi vid Launching Pad i Wilmington, där en av de sista original-restaurangerna finns på Route 66. Dagen avslutas i Springfield, mest känd som Abraham Lincoln’s hemstad.

Dag 3 – Springfield - St Louis (Illinois)

Vi glider vidare mot St Louis på resans kortaste sträcka (endast 17 mil). Här finner vi Gateway Arch, ett monument som symboliserar stadens viktiga betydelse under expansionen mot väst. Staden ligger vid Mississippifloden.

Dag 4 – St Louis -  Springfield (Missouri)

Dagens höjdpunkt blir Meramec Caverns, kända för att de var gömställe åt Jesse James, en klassisk turistattraktion sedan Route 66 invigdes.

Dag 5 – Springfield - Oklahoma City (Oklahoma)

Härlig körning på Route 66, vi kör igenom Missouri, Kansas och Oklahoma.

Dag 6 – Oklahoma City - Amarillo (Texas)

Vi passerar bron över South Canadian River och dess 38 bågar. Sedan vidare mot Clinton och gör ett besök på Route 66 museum. Dagen avslutas med middag på The Big Texan Steak Ranch.

Dag 7 – Amarillo - Santa Fe (New Mexico)

Vi börjar dagen med att besöka Cadillac Ranch, där 10 stycken halvt nedgrävda Cadillacs finns… Senare passerar vi Midpoint Cafe i Adrian. Detta är som det låter, halvvägs mellan Chicago och Los Angeles. Senare på eftermiddagen når vi fram till Santa Fe, och väl där ställer vi tillbaka klockorna 1 timme.

Dag 8 – Santa Fe - Gallup (New Mexico)

Madrid…, stället där man spelade in Wild Hogs (med bla John Travolta). Vi stannar vid Maggies Diner… Sedan kör vi vidare mot El Rancho Hotel i Gallup, tidigare känt för att ge härbärge åt Hollywood kändisar, ex Kirk Douglas, Errol Flynn och John Wayne.

Dag 9 – Gallup - Chinle (Arizona)

Vi kör igenom Navajo-land och norrut mot Four Corners, enda platsen i USA där 4 delstater möts! När vi vänder söderut igen så besöker vi Canyon de Chelly National Monument och dess 244m höga Spider Rock.

Dag 10 – Chinle -  Flagstaff (Arizona)

Första delen av dagens resa tar oss igenom Petrified Forest och Painted Desert. Vi kör vidare mot Holbrook och Winslow, två typiska Route 66 samhällen. Innan vi når Flagstaff har vi även besökt världens bäst bevarade krater.

Dag 11 – Flagstaff - Seligman (Arizona)

Idag anländer vi till Grand Canyon. Vi stannar på flertalet ställen för att njuta av den magiskt vackra utsikten. Om man vill, kan man även ta helikopterturen över Grand Canyon, och ska man åka helikopter en gång i livet, så är det definitivt över Grand Canyon!

Dag 12 – Seligman - Las Vegas (Nevada)

Efter frukost kör vi mot Hoover dammen, världens näst största. Den byggdes under 1930-talet och håller tillbaka Coloradofloden. Senare under eftermiddagen kommer vi fram till Las Vegas, staden behöver knappast någon vidare presentation…

Dag 13 – Las Vegas (Nevada)

Man behöver helt enkelt 2 dagar för att uppleva Las Vegas.

Dag 14 – Las Vegas - Barstow (Kalifornien)

På Las Vegas Boulevard kör vi innan vi svänger av mot Barstow och Route 66. Vi besöker den gamla silvergruvan Calico innan poolen hägrar vid hotellet.

Dag 15 – Barstow - San Diego (Kalifornien)

Sista milen på Route 66 körs idag innan vi svänger söderut mot San Diego. Där besöker vi ett hangarfartyg (USS Midway), ett klart intressant besök!

Dag 16 – San Diego - Santa Monica (Kalifornien)

Vi lämnar våra motorcyklar och här slutar äventyret med en avslutningsmiddag.

Dag 17 – Hemresa

Flyg tillbaka… eller passa på att stanna ett par dagar extra och utforska Los Angeles på egen hand.