Vad betyder EU:s Data Act för oss som kör motorcykel?

Vad betyder EU:s Data Act för oss som kör motorcykel?

SMC deltog idag vid ett lunchseminarium med fokus på EU:s nya datalagstiftning, Data Act (EU 2023/2854), som börjar tillämpas fullt ut den 12 september 2025. Den syftar till att ge användare – både privatpersoner och företag – större kontroll över data som genereras av uppkopplade produkter, inklusive motorcyklar och tillhörande utrustning. En lag som kan förändra hur vi som motorcyklister använder vår teknik och utrustning. Den ger dig rätt att äga, kontrollera och dela data som genereras av din hoj och tillbehör som hjälmar, västar och appar.

Vad betyder EU:s Data Act för oss som kör motorcykel?
Vilka delar av EU:s Data Act som rör motorcyklar?
Datatillgång: Lagen ger användare av uppkopplade motorcyklar (och andra IoT-enheter) rätt att komma åt data som genereras vid användning, inklusive körmönster, positionsdata och driftstimmar.
Datadelning: Användare kan välja att dela denna data med tredjepartsleverantörer, vilket kan skapa mer konkurrens inom service och reparation.
Påverkan på tillverkare: Tillverkare kan behöva anpassa sina rutiner för datatillgång och -delning för att följa lagen, vilket kan påverka deras affärsmodeller och relationer till både kunder och tredjepartsaktörer.
Tillämpning: Lagen börjar gälla från den 12 september 2025, vilket ger tillverkare och andra aktörer tid att förbereda sig.
Specifika aspekter för motorcyklar:
Uppkopplade motorcyklar: Data Act gäller främst motorcyklar som är utrustade med uppkopplade funktioner som genererar data.
Datahållare: Tillverkare och andra aktörer som innehar data från uppkopplade motorcyklar betraktas som 'datahållare' enligt lagen och omfattas av dess bestämmelser.
Datamottagare: Användare av uppkopplade motorcyklar och tredjepartsleverantörer som tar emot data enligt lagen betraktas som 'datamottagare'.
Sammanfattning
I grund och botten syftar EU:s Data Act till att stärka användarens kontroll över den data som genereras av uppkopplade motorcyklar. Det ger möjlighet att använda denna data för olika ändamål, samtidigt som det kan påverka hur tillverkare interagerar med användare och tredjepartstjänster.
Det handlar inte bara om teknik – det handlar om våra rättigheter som motorcyklister i en digital värld.

Förtydligande vid uppkörning – en stor framgång för SMC!

03 juli 2025

Detta är en stor framgång för SMC, som under många år har arbetat målmedvetet inom ramen för samverkansgruppen för att främja dialog och nytänkande kring uppkörningen för motorcykelkörkort. Bakgrunden är att olika frågeställningar och bedömningsavvikelser har uppstått på flera orter i landet. Därför har Mc- och moped-samverkan – bestående av Transportstyrelsen, Trafikverket, STR, TR och SMC – under en längre tid fört återkommande diskussioner i syfte att nå ökad enhetlighet.

Nu växlar vi upp för att lyfta nästa generation motorcyklister!

02 juli 2025

SMC UNG är en ny arbetsgrupp inom Sveriges MotorCyklister, fylld av unga entusiaster mellan 17 och 30 år som vill göra skillnad på riktigt. Tillsatta av riksstyrelsen har de ett tydligt uppdrag: att ge unga inflytande, inspirera till engagemang och skapa plats för nya idéer i hela organisationen.

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

29 juni 2025

Sveriges MotorCyklister (SMC) är stolta över att vara en del av det europeiska initiativet 'Learn – Ride – Enjoy – Repeat', som drivs av branschorganisationen ACEM och internationella förbundet FIM. Tillsammans med utbildare från hela Europa har SMC varit med och tagit fram en ny instruktörsguide för avancerad MC-utbildning. Guiden lanserades den 27 juni 2025 under en presskonferens i samband med den klassiska MotoGP-helgen i Assen, Nederländerna.

Åk till toppen