Ministern svarar inte på fråga - men hänvisar till felaktiga uppgifter

2015-09-24

När SMC publicerade 30-punktslistan ställde riksdagsledamot Sten Bergheden (m) en fråga till infrastrukturminister Anna Johansson (s) om hon anser att MC-förare ska särbehandlas i trafiken och ha särskilda regler. Ministern svarade inte på frågan utan säger endast att listan är ett diskussionsunderlag. Det är också uppenbart att Anna Johansson inte fått all information i frågan då hon svarar att motorcyklister är betydligt sämre än bilförare på hastighetsefterlevnad. Så är det inte! Trafikverkets egna mätningar visar att bilister överskrider hastighetsbegränsningar i samma utsträckning.

Varje riksdagsledamot har möjlighet att ställa frågor till de olika statsråden i regeringen. Sten Bergheden (m) är en av två talesmän för riksdagens MC-sällskap. Efter att ha läst 30-punktslistan ställde han denna fråga till infrastrukturminister Anna Johansson (s): 

"Samma trafikregler för alla
Trafikverket har enligt medieuppgifter tagit fram en lista på hur man ska särbehandla mc-åkare i trafiken. Det som bland annat nämns är hastighetsregulator för att spärra maxhastigheten till 130 kilometer i timmen, kraftig ordningsbotshöjning för motorcyklister, körkortsindragning vid hastighetsöverträdelser över 20 kilometer i timmen och införande av ägaransvar för hastighetsöverträdelser på motorcykel.

Min fråga till statsrådet Anna Johansson är: Anser statsrådet att mc-förare ska särbehandlas i trafiken och ha särskilda regler?"

Svaret från Anna Johansson (s) kom 23 september: 

"Sten Bergheden har frågat mig om jag anser att mc-förare ska särbehandlas i trafiken och ha särskilda regler.

Regeringen kommer att intensifiera arbetet för ökad säkerhet och trygghet på vägarna, utifrån nollvisionen. Ett av de områden där det kan behövas särskilt fokus är oskyddade trafikanter såsom cyklister, motorcyklister och gångtrafikanter.

En av de indikatorer som anses viktigast för trafiksäkerheten är en god hastighetsefterlevnad. Trafikverkets analyser visar att hastighetsefterlevnaden hos motorcykelförare är låg, jämfört med bilisters. I den gemensamma MC- och moped strategin som togs fram 2012 i ett samarbete mellan myndigheter, organisationer och andra berörda intressenter, är därför ökad hastighetsefterlevnad ett prioriterat insatsområde. I arbetsgruppen för strategin har ett förutsättningslöst diskussionsunderlag, med ett trettiotal mer eller mindre realistiska möjligheter, presenterats av Trafikverket. De exempel på åtgärder som tas upp i frågan är en del av denna öppna bruttolista och är alltså inte något förslag till faktiska åtgärder. Jag har fullt förtroende för att en öppen dialog mellan myndigheter och andra intressenter kan ge gott resultat och i förlängningen en säkrare trafik. "

Länk till riksdagen med frågan och svaret. 

Är motorcyklisters hastighetsefterlevnad låg jämfört med bilisters?
Nej, båda trafikantgrupperna är ungefär lika dåliga på hastighetsefterlevnad.  Våren 2015 presenterade Trafikverket resultatet av mätningar av bilister och motorcyklister 2000-2004 och 2010-2012. Resultatet visar att inte ens hälften av svenska bilister och motorcyklister kör under gällande hastighetsgräns.Motorcyklister är sämre än bilister men det handlar om några procent. Andelen motorcyklister som kör inom gränsen ökar. 

^*
Klicka för att få bilden i större format! 

23 september presenterade SMC resultatet av Polisens insatsvecka med fokus på hastighet. Motorcyklisterna utgjorde 1,2 % av alla som överträdde hastigheten. 


Riksdagsledamot Sten Bergheden (m) ställde frågan. 



INfrastrukturminister Anna Johansson (s) svarade.