Viktigt/Ny på Rörken

Viktigt/Ny på Rörken



Det här är vad som händer när du kommer till Rörken Ring på en Knix-kurs, oavsett om det är en söndagsförmiddag eller måndagskväll.  

Innan du kommer - Förberedelser

  • Tänk på att förbereda dig med dryck både före och under kursen, vatten fungerar alldeles utmärkt. Det brukar ta på krafterna, framförallt under varma och soliga dagar.

  • Betalning i kiosken görs med Swish, vi tar inte kort.

  • Tänk på att din motorcykel och utrustning ska vara i bra skick. Det vore synd om exempelvis dåliga däck eller läckande packboxar skulle stoppa ditt deltagande. Läs mer om vad vi tittar på vid säkerhetskontrollen och varför, nedan.

  • Se till att du har tillräckligt med bränsle för hela Knixkörningen, så slipper du missa någon viktig del av utbildningen. Det finns en bensinmack några kilometer österut när man kommer ut på väg 288 från Rörkens motorstadion, om det ändå blir akut.

  • Vi använder ljudmätare på Rörken. Se till att din hoj inte låter mer än 95 dB vid passering på start- och målrakan.

  • Tänk på att vara på plats i god tid. Inskrivningen öppnar en timme före första körtid och då är det bra att vara på plats. 

 

Välja grupp

Du anmäler dig i lämplig grupp, beroende på din körvana/förkunskaper. Alla som är helt nya på Rörken (eller motsvarande bana) rekommenderas grön grupp, nybörjargruppen, eller eventuellt gul grupp.
Deltagarna i blå eller röd grupp har mer vana av körning på gokartbana och det går också vanligen väsentligt fortare där. Vi reserverar oss för rätten att vid behov flytta deltagare mellan grupperna.

 

Grön grupp

För dig som är nybörjare på banan, eller för dig som vill ta det i lugnt tempo.

Gul grupp

För dig som provat någon gång och känner att du vill öka tempot lite.

Blå grupp

För dig som har en del erfarenhet och är redo för övningar i högre hastighet.

Röd grupp

För dig som är duktig på att hantera din MC och vill jobba i högt tempo.

 

Parkering

När du kommer fram till gokartbanan parkerar du din motorcykel på ett led efter den färgmarkering som du anmält dig till.

Anmälan

Anmälan sker i en lokal vid depån märkt "Anmälan", titta efter skyltar, oftast är det kö till anmälningen, där du får visa upp ditt körkort och får deltagarväst. Utan körkort (eller övningskörningsavtal) får du tyvärr inte köra. 

Deltagarväst

Alla kursdeltagare har en numrerad deltagarväst i sin gruppfärg. Ta på dig västen och ha den synlig under hela kursen. Instruktörerna vill ofta samla deltagarna i sin grupp, och då underlättar det om du har västen på dig.

 

Säkerhetskontroll

En instruktör kommer att titta igenom motorcykeln och din skyddsutrustning, och meddelar om den är godkänd. Om instruktören har synpunkter på din hoj eller utrustning, gäller det att försöka fixa det före körning. Vi släpper inte ut någon deltagare på banan med undermåliga bromsbelägg, skadad hjälm osv.

 

Kontrollpunkterna för motorcykel och utrustning har två syften:

  • Att göra deltagaren medveten om vad och hur man gör en säkerhetskontroll på sitt eget fordon.

  • Att förhindra att fordon med allvarliga brister finns på övningsområdet och att föraren därmed riskerar att skada sig, andra deltagare eller funktionärer.

Kontrollpunkter för motorcykel

  • Däck ska ha fullgott mönsterdjup. vara fria från skador och inte vara för gamla.

  • Bromsbelägg fram och bak ska ha tillräckligt tjocklek. (min ca: 1mm)

  • Bromsskivor får ej vara skadade eller missformade.

  • Bromshandtag ska ha tillräckligt avstånd till gashandtaget vid belastning.

  • Bromshandtag och pedal får inte vara svampigt.

  • Kedjan ska ha lagom sträckning. (enligt servicehandboken).

  • Finns det kedjelås ska detta sitta åt rätt håll.

  • Ev läckage från motor, bromsok, och gaffelbenens packboxar får ej förekomma.

  • Kännbart glapp i sving, styr- eller hjullager får ej förekomma.

  • Registreringsskylt ska finnas på motorcykeln och cykeln ska vara besiktigad och försäkrad.

  • Gashandtag ska inte ha "semestergas".

 Kontrollpunkter för personlig utrustning

  • Skyddskläder ska vara hela, avsedda för mc-åkning, och ha fullgoda skydd.

  • Stövlar ska vara avsedda för mc-åkning, så kallade mc-skor rekommenderas ej, men kan tillåtas i grön och gul grupp.

  • Handskar ska vara hela och avsedda för mc-åkning. Handskar med hårda skydd rekommenderas.

  • Ryggskydd rekommenderas starkt.

  • Bröstplatta rekommenderas.

  • Hjälm ska inte ha allvarligare repor eller märken.

Introduktion

Varje kursdag börjar med en kort teoripass där vi berättar om syftet med Knix, säkerhetsrutiner, ordningsfrågor osv. 

 

Här är några av ordningsreglerna som vi informerar om: 

  • Wheelies och stoppies är förbjudet på området.

  • Det är förbjudet att filma samtidigt som man kör.
  • Det finns en bullergräns på max 95 dbA vid passering.

  • Förare som bryter mot anvisningarna för körningen kan stängas av.

Kursupplägg:

Kl. 17.00-17.30 Inskrivning samt säkerhetskontroll av din MC tillsammans med en instruktör

Kl. 17:45 Instruktörsmöte med dagens Kursledare. 

Kl. 18:00 Röd grupps första pass, därefter blå, gul samt grön. Alla kör 4x15min

Kl. 22:00 Avslutning och hemfärd

OBS! Reservation för ev. förändringar då vissa pass på gokartbanan kan utgå för annan trafiksäkerhetsutbildning i form av t.ex broms- eller manövergårdspass.

 

Körpass

Ett körpass är femton minuter långt, förutsatt att de inte avbryts av någon incident el dyl.

  • Röd grupp startar normalt ”hel timme”

  • Blå grupp startar normalt ”kvart över”

  • Gul grupp startar normalt ”halv”

  • Grön grupp startar normalt ”kvart i”

Eftersom kursen pågår i fyra timmar kommer det alltså att bli fyra körpass á femton minuter. Vid litet deltagarantal kan grupper slås ihop och därmed ändras ”normaltiderna”.

Var beredd på att instruktörerna samlar gruppen strax före första körpasset för en kort förberedelse av dagens kurs, och kanske en genomgång av sittställning mm.

 

Övningarna

Kurserna på Rörken Ring följer SMC:s riktlinjer för Grundkurs Knix. Vi har tillräckligt med instruktörer på plats för att kunna ge dig instruktioner och stöd vid behov. Syftet är att du ska bli en bättre och säkrare mc-förare och att vi därmed ökar trafiksäkerheten. Övningarna anpassas (så långt det går) till din erfarenhet och kunskapsnivå.

 

Första körpasset

Cirka fem minuter före varje pass, så tutar vi i ”huligantutan” för att göra dig uppmärksam på att det är dags att göra sig klar för körningen. Du som är på Rörken för första gången kommer att upptäcka att det krävs ett antal varv för att hitta rätt växel, hastighet, placering på väg osv. Därför brukar första körpasset vanligtvis inte innehålla några avancerade övningar.

 

Genomgång efter körpasset

Direkt efter körpassets slut samlar instruktörerna ihop deltagarna och går igenom hur körpasset fungerat och hur man upplevt körningen. Därefter kommer instruktörerna att ge deltagarna en ny övning till andra körpasset. Om instruktörerna tycker att övningen i förra körpasset har utrymme för förbättringar, kan det hända att samma övning upprepas men med lite annan synvinkel på det hela. 

 

Andra, tredje och fjärde körpasset

Efter varje körpass kommer instruktörerna att samla deltagarna för en genomgång, återkoppling och utdelning av övningar inför nästa pass.

 

Personlig återkoppling

Känner du att du vill ha en mer personlig återkoppling av din körteknik, prata gärna med någon av instruktörerna i din grupp. Då kan han eller hon bevaka just dig under några varv.

 

Ansvarsfunktioner 

På Rörken har vi några ansvarsfunktioner som du som deltagare bör känna till:

- Kursledaren (KL) är huvudansvarig för kursen och kan ta beslut om det mesta för att högsta möjliga säkerhet ska hållas. Har orange väst med gult ok med texten ”Kursledare”.

- Depåchefen (DC) är ansvarig för vilka som får vara på banområdet, oavsett om det är deltagare eller fotograferande besökare. Har grön väst med texten ”Depåchef”.

- Instruktörerna i respektive grupp ansvarar för kursinnehållet i varje grupp. Instruktörerna har orange väst med namn på bröst och rygg samt en armbindel i samma färg som den grupp dom instruerar.

- Aspiranter har grön väst med text "Aspirant". Det är dom som tränar inför att en dag examineras till Instruktörer.

- Resurser ansvarar för allt runt om kring kursen. Så som renhållning och kioskverksamheten. Dom har grön väst med texten "SMC Crew"

Du kan närsomhelst ta kontakt med KL, DC eller någon av dina instruktörer om du är osäker på något.

 

Komma tillbaka

Vi brukar rekommendera våra deltagare att återkomma flera gånger under säsongen. Oftast räcker det inte med ett kurstillfälle för att allt ska ”sitta som en smäck”. När du känner dig säker i din deltagargrupp kan du byta till en mer avancerad grupp. Ibland talar instruktören om för dig att det är dags att byta. Det finns inga krav på att man ska ha kört i varje grupp ett visst antal gånger innan man får byta. Alla är vi individer, och tar olika lång tid på oss att växa in i vår roll som motorcyklist - stressa inte fram gruppbyten! Låt det ta den tid det tar.

Eftersom Knixutbildningarna på Rörken och andra banor följer samma upplägg, spelar det inte så stor roll på vilken bana du återkommer, gruppindelningen ska vara på ungefär samma nivå.

 

Övrig service

Vid kursverksamhet måndagar är kiosken öppen (i mån av resurser) kl 18:00-21:00. (På söndagar 10:00-13:00)
Försäljning av kaffe, the, vatten, läsk samt lättare fika.
Mellan kl 18:30-20:30 kan man även köpa hamburgare och/eller korv.
Önskar du köpa vegetarisk alternativ eller har allergi så kan vi inte lova tillgång.

Tänk på att tvätta händerna ofta, handsprit kommer att finnas på plats.
För övrigt, följ Folkhälsomyndighetens rekommendationer. https://www.folkhalsomyndigheten.se

Viktig informationLäs denna länk först, All verksamhet i SMC Uppsalas regi är baserat på ideella insatser. Det betyder att i brist på funktionärer kan kurs, del av kurs eller andra funktioner som tex kiosk med kort varsel ställas in eller minska i omfattning. Ställer SMC Uppsala in kurs återbetalas avgiften, om kurs genomförs i minskad omfattning eller om ex kiosken är stängd blir det ingen återbetalning.
Innan du anmäler dig! OBS! Du måste finnas på plats senast kl.17.30, annars ses platsen som förbrukad och du får inte tillbaka några pengar eller en ny kurs. Har du aldrig kört KNIX förut väljer du Grupp 1 grön, grundregeln är sedan att du väljer den grupp du kört tidigare eller ETT steg mer. Vi har historik på alla deltagare, så anmäler du dig i fel grupp blir du flyttad eller om det är fullt i din ”rätta” grupp, avbokad. Det går inte att anmäla sig om man inte är inloggad. Välkommen!

Fotografering och filmning

Vi tillåter inte att man filmar under körning vid kurs.

 

 

Varmt välkommen till SMC Uppsala och Rörken Motorstadion!



De uppställda deltagargrupperna