Ny på Rörken

Viktig information för dig som ska gå Trafiksäkerhetsutbildning s.k Knix med SMC Uppsala Län

Innan kursen

  • SMC Uppsala har ett högt tryck på våra Knixkurser. Var tar endast föranmälan och förbetalning.
  • Tänk på att din motorcykel och din personliga utrustning ska vara i bra skick..
  • Ha din hoj fulltankad innan du kommer till Rörken. Det finns en bensinmack några kilometer österut när man kommer ut på väg 288 från Rörkens motorstadion och i Uppsala.
  • Vi använder ljudmätare på Rörken. Gränsen ligger på max 95 dB.
  • Tänk på att vara på plats i god tid! 
  • När du bokar dig, välj den grupp som passar dig bäst! Är det Din första KNIX så gäller grön grupp för alla oavsett tidigare erfarenheter!

Grön grupp

För dig som är nybörjare på banan, eller för dig som vill ta det i lugnt tempo.

Gul grupp

För dig som provat någon gång och känner att du vill öka tempot lite.

Blå grupp

För dig som har en del erfarenhet och är redo för övningar i högre hastighet.

Röd grupp

För dig som är duktig på att hantera din MC och vill jobba i högt tempo.

       Känner du dig sjuk, stanna hemma!

Kursdagen

När du kommer fram till gokartbanan är det inskrivning. Den personen kollar ditt körkort och att din anmälan är betald. Därefter får du din västfärg/grupp som du har valt när du anmälde dig. Västen ska du ha på dig under hela kursen. Därefter blir du anvisad till vart du ska parkera din hoj. 

Är du övningskörare? Du är varmt välkommen på våra knix, ha med dig din handledare och ditt körkortstillstånd som du måste uppvisa på plats. Din handledare är ansvarig för dig under hela kursen.

Din grupp

När du parkerat så kommer det instruktörer för att säkerhetskontrollerna din hoj och din personliga utrustning.

Säkerhetskontrollen innebär att göra deltagarna medvetna om hur och vad man går igenom innan man kör med sin hoj samt att förhindra fordon med allvarliga brister inte finns på området och därmed riskerar att skada sig själv, andra deltagare eller funktionärer.

Det här är vad som kollas.

  • Däck ska ha fullgott mönsterdjup. vara fria från skador och inte vara för gamla.
  • Bromsbelägg fram och bak ska ha tillräckligt tjocklek. (min ca: 1mm)
  • Bromsskivor får ej vara skadade eller missformade.
  • Bromshandtag och pedal får inte vara svampigt.
  • Kedjan ska ha sträckning enligt servicehandboken.
  • Ev läckage från motor, bromsok, och gaffelbenens packboxar får ej förekomma.
  • Kännbart glapp i sving, styr- eller hjullager får ej förekomma.
  • Registreringsskylt ska finnas på motorcykeln och cykeln ska vara besiktigad och försäkrad.

 

 Kontrollpunkter för personlig utrustning

  • Skyddskläder ska vara hela, avsedda för mc-åkning, och ha fullgoda skydd.
  • Stövlar ska vara avsedda för mc-åkning, så kallade mc-skor rekommenderas ej, men kan tillåtas i grön och gul grupp.
  • Handskar ska vara hela och avsedda för mc-åkning. Handskar med hårda skydd rekommenderas.
  • Ryggskydd rekommenderas starkt.
  • Bröstplatta rekommenderas.
  • Hjälm ska inte ha allvarligare repor eller märken.

Vi släpper inte ut någon deltagare på banan med undermåliga bromsbelägg, skadad hjälm osv!

Tänk på att hålla dig till din grupp men även avstånd till andra i gruppen! Det finns även handsprit utställda!

Introduktion

Din instruktör kommer bla gå igenom syftet med Knix, säkerhetsrutiner, ordningsfrågor osv.

Körpass

Nu när vi måste anpassa oss efter rådande omständigheter så har vi bara 3 grupper.

Ett körpass är femton minuter långt, förutsatt att de inte avbryts av någon incident el dyl.

  • Röd grupp startar normalt 18.00 (10.00)
  • Blå grupp startar normalt 18.15 (10.15)
  • Gul grupp startar normalt 18.30 (10.30)
  • Grön grupp startar normalt 18.45 (10.45)

Kursen pågår i 4 timmar så varje grupp får fyra körpass á femton minuter. Vid litet deltagarantal kan grupper slås ihop och därmed ändras tiderna.

Innan första passet samlas din grupp och instruktörerna går igenom hur passen är tänkta den dagen. Man går igenom grundläggande saker som man ska tänka på, hur vi är mot varandra på banan mm. Övningarna som vi gör på banan anpassas efter dina erfarenheter, kunskap och hoj.

Är det första gången du är på Rörken så kommer du att upptäcka att det krävs ett antal varv för att hitta rätt växel, hastighet, placering osv. Därför brukar första körpasset vanligtvis inte innehålla några avancerade övningar.

När det är 5 minuter kvar innan ditt pass börjar så tutas det i tutan för att uppmärksamma att du ska göra dig körklar!

Efter varje pass, går gruppen igenom hur passet upplevdes, insikter mm. Deltagarna får även nya uppgifter till nästa pass.

Personlig återkoppling

Känner du att du vill ha en mer personlig återkoppling av din körteknik, prata gärna med någon av instruktörerna i din grupp. Då kan han eller hon titta på just dig under några varv. 

Ansvarsfunktioner 

På Rörken har vi några ansvarsfunktioner som du som deltagare bör känna till:

- Kursledaren (KL) är huvudansvarig för kursen och kan ta beslut om det mesta för att högsta möjliga säkerhet ska hållas. Har orange väst med gult ok med texten ”Kursledare”.

- Depåchefen (DC) är ansvarig för vilka som får vara på banområdet, oavsett om det är deltagare eller fotograferande besökare. Har grön väst med texten ”Depåchef”.

Instruktörerna i respektive grupp ansvarar för kursinnehållet och det finns en utsedd huvudinstruktör (HI) i varje grupp. Instruktörerna har orange väst med namn på bröst och rygg, eller gul väst.

- Aspiranterna har grön väst med test "Aspirant". Dom tränar inför att en dag examineras till instruktör.

- Resurserna har gröna västar och de hjälper till med bla inskrivning, kioskverksamhet mm.

Du kan närsomhelst kontakta de som har västar om du är osäker eller funderar över något. 

Fotografering och filmning

Vi tillåter inte filmning samtidigt som man kör ett kurspass. Läs på denna sida om vad som gäller för dig som deltagare angående fotografering och/eller filmning på SMC:s kurser. 

Varmt välkomna önskar SMC Uppsala Län!