Vi motorcyklister får inte glömmas bort

Motorcyklister har lika stor rätt som andra trafikanter att vistas i en säker och välplanerad trafikmiljö. För att detta ska bli verklighet måste vi inkluderas i trafikplaneringen. Det skriver Roger Berzell, generalsekreterare för Sveriges Motorcyklister.

Arbetet med Sveriges infrastrukturplanering är i full gång och nationell plan kommer presenteras nästa år. Men trots att hundratusentals svenskar dagligen använder motorcykel för transport syns mc-föraren knappt i trafikplaneringen.

Sveriges Motorcyklister (SMC) är en ideell organisation med 65 000 medlemmar som tillsammans kör 80 procent av alla mil som körs av motorcyklister under en säsong i Sverige. Vi vill lyfta vikten av att inkludera motorcyklar i nationella, regionala och lokala infrastrukturbeslut. Det är dags att mc-förare får samma rättigheter och skydd som andra trafikanter. Dagens osynliggörande leder till bristfällig infrastruktur och sämre förutsättningar för säker motorcykelkörning.

Vi är en särskilt utsatt grupp i trafiken

Motorcyklister utgör en särskilt utsatt grupp i trafiken. Vi saknar den skyddande karossen som bilister har och riskerar svåra skador vid olyckor. I Sveriges infrastrukturplanering behöver myndigheter och Sveriges politiker inkludera åtgärder som skapar trygghet för MC-föraren och därmed även alla andra trafikanter.

Därför föreslår Sveriges Motorcyklister att:
Prioritera vägunderhåll eftersom korrekt friktion är avgörande för tvåhjuliga fordons säkerhet, men även viktigt för alla andra fordon. Grus, ojämna vägar och snabellagningar i rondeller är direkt livsfarliga för motorcyklister.

Trafikverket måste sluta använda dammbindning, som gör vägen glashal, på vägar som används av motorcyklister och istället fokusera på säkra och hållbara lösningar.

Obligatoriskt underglidningsskydd på vägräcken införs, vilket kan vara skillnaden mellan liv och död för en motorcyklist.  
Individens eget ansvar är viktigt för säkerheten på våra vägar. Men för motorcyklisten måste man få vara trygg med att skyddskläderna och MC-hjälmen man köper uppfyller alla nödvändiga säkerhetskrav. Vi föreslår att en myndighet får ansvar för tillsynen av mc-kläder och mc-hjälmar på den svenska marknaden, så att skydden man köper uppfyller alla krav.

Vi vill bidra till en säkrare trafik

Vi som kör tvåhjulingar har en stor kunskap om landets vägar, men för att kunna vara med och bidra till en ännu mer trafiksäker miljö måste vi ha tillgång till relevant olycksstatistik. Tidigare hade SMC tillgång till STRADA, Transportstyrelsens olycksdatabas, vilket gjorde det möjligt att identifiera farliga vägsträckor och föreslå förbättringar. Sedan 2021 har civilsamhället utestängts från denna data, vilket försvårar vårt arbete med att förebygga olyckor. Denna begränsning måste tas bort så att vi kan fortsätta bidra till en säkrare trafik.

Motorcyklister har lika stor rätt som andra trafikanter att vistas i en säker och välplanerad trafikmiljö. För att detta ska bli verklighet måste vi inkluderas i trafikplaneringen, få välkontrollerad skyddsutrustning och säkrare vägunderhåll. Våra liv är lika värdefulla som någon annans, och det är dags att samtliga beslutsfattare agerar därefter.

Roger Berzell
Generalsekreterare

 


10 november 2025 gratis webbinarium om Mips och hjälmsäkerhet för motorcyklister

28 oktober 2025

SMC och FEMA har glädjen att bjuda in dig till ett öppet och digitalt seminarium med Mips, en global ledare inom hjälmbaserad säkerhetsteknik. Evenemanget är öppet för alla motorcykelentusiaster runt om i Europa, och vi uppmuntrar dig att dela inbjudan med dina vänner och andra klubbmedlemmar via klubbens webbplats och sociala medier.

SMC stoppade EU:s MC-hastighetsgräns

24 oktober 2025

Sveriges MotorCyklister (SMC) kan tillsammans med våra vänner i FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) och FEMA (Federation of European Motorcyclists’ Associations) meddela att EU:s tidigare förslag att begränsa hastigheten till 90 km/h för A1, 100 km/h för A2 och till och med 110 km/h för A-körkort på landsväg inom hela unionen har stoppats helt och hållet. 

SMC på möte med Olycksrådet – om framtidens trafiksäkerhetsdata

17 oktober 2025

SMC deltog i mötet med Olycksrådet, där fokus låg på hur statistiken över trafikolyckor används, delas och utvecklas. Det är ett viktigt forum där myndigheter, forskare och organisationer möts för att diskutera hur vi tillsammans kan förbättra kunskapen om vad som orsakar olyckor – och hur de kan förebyggas.

Åk till toppen