Motorcykeln en del av lösningen i trafikplan 2016

2016-09-18

Just nu arbetar Helsingborgs stad med att ta fram en trafikplan. På stadens hemsida kan man läsa:
”Vi blir fler och fler i Helsingborg och alla behöver vi ju komma fram! I Trafikplan 2016 föreslår vi hur vi kan bemöta ökat resande i en växande stad på ett hållbart sätt så att vi alla kommer fram – oavsett om vi går, cyklar, kör bil eller åker kollektivt.”

Trafikplanen bygger på trafikprogrammet som antogs av kommunfullmäktige i maj 2014. Vi har läst både trafikprogrammet och förslaget på trafikplanen och ser att man har missat ett viktigt och miljövänligt trafikslag nämligen, tvåhjuliga motorfordon.

Här kan du läsa och besvara Trafikplanen. 

SMC Skåne uppmanar alla att köra MC/moped klass 1 till följande möten och visa att vi inte tolererar att politikerna glömmer bort oss MC- och mopedförare och anpassar framtidens trafikplan efter de ytsnåla fordon som finns tillgängliga. Parkera gärna ett fordon per parkeringsplats som är avsedd för MC/moped.

Vid två tillfällen kan man träffa tjänstemän och diskutera frågan med dem:

Väla centrum, 17 september 10:00-14:00

Dunkers kulturhus,  22 september 13:00-18:00

Motorcykeln är ett miljövänligt fordon. Motorcyklar fyller en viktig funktion i samhället och bör därför tas i beaktande i alla former av transportplanering.  Motorcykeln är ett fordon som tar liten plats, som minskar köbildning och som nästan aldrig skrotas. Numera är alla nya motorcyklar försedda med någon form av avgasrening vilket minskar utsläppen ytterligare. Kraven kommer att skärpas ytterligare från och med 2016 genom nya EU-regler.

Det finns cirka 4 200 motorcyklar och moped klass I i Helsingborg.  Utredningen ställer resande i personbil mot resor med cykel, kollektivtrafik och gång. Underlag saknas helt för parkering av 4 200 motorcyklar och moped klass I i Helsingborg. Då är inte alla turister och besökare som kommer på motorcykel och moped inräknade. Motorcyklar och mopeder klass I ska ses som ett alternativ till personbil, inte jämställas med personbil.

I centrala Helsingborg finns det sedan man stängde parkeringen på Ångfärjetomten endast en parkering avsedd för motorcyklar. Samtidigt tog man bort 500 bilparkeringsplatser.  Idag parkerar motorcyklar och mopeder klass 1 på samma villkor som bilarna. Det kostar lika mycket trots att det får plats fem motorcyklar/mopeder klass I i en ruta för bil. Prissättningen är orimlig. Om flera motorcyklar parkerar i samma ruta ska alla betala samma parkeringsavgift som för en bil. Det finns ingen differentiering av pris i rutor där massor av motorcyklar och mopeder kan parkeras. Det finns däremot flera parkeringar med en bil på skylten där får inte motorcyklar parkera.

Att erbjuda avgiftsfri parkering är ett bra styrmedel för att få fler att köra MC och moped istället för personbil och bör därför vara en självklar del för att nå en hållbar stadsmiljö. Det är ytterst ovanligt med avgiftsbelagda parkeringar för MC och moped i andra länder. Motorcyklar och mopeder kan parkeras på utrymmen som inte användas för andra fordon i parkering.  Det kan gälla både parkering i gaturummet eller i andra utrymmen. Denna möjlighet diskuteras inte i underlaget.

Det förs ingen diskussion i trafikprogrammet om varför inte motorcyklar och mopeder klass I ses om yteffektiva färdmedel i Helsingborg och därmed en lösning på köer och trängsel. Det gör man i resten av EU. I Framkomlighetsstrategin för Stockholm ses både motorcykel och trampcykel som ytsnåla fordon. Två parkerade trampcyklar motsvarar en parkerad MC/moped klass I. En parkerad personbil tar lika stor plats som fem motorcyklar/mopeder klass I. Motorcyklar och mopeder är också yteffektiva färdmedel. Det är bra att Helsingborgs stad satsar på fler och säkrare cykelparkeringar men de borde även satsa på fler och säkrare motorcykelparkeringar.

Göteborg är ett riktigt bra exempel där motorcyklar och mopeder klass 1 är en del av trafiklösningen. Det finns många centrala avgiftsfria parkeringar på ytor som inte kan användas till annat. Varför kan inte Helsingborg göra på samma sätt?  

Självklart ska motorcyklar och mopeder klass 1 ingå som en del av lösningen i både trafikprogrammet och i trafikplanen. Gratis mc parkering är en del av detta. Varje parkerad motorcykel i en gratis MC-parkering betyder en bil mindre och plats till ytterligare en bil.

Kom till mötet! Skicka in dina synpunkter till Helsingborgs stad! 


Motorcyklar och mopeder är något större än en trampcykel. Borde därför inte jämställas med personbil då det gäller P-avgifter. Varken i Helsingborg eller någon annanstans.