Knix-kurs
Fortbildning i broms- och kurvteknik
Kursen vänder sig till alla som kör mc som vill fortbilda sig för att bli en säkrare mc-förare. Syftet är att öka kunskapen i körningen samt förmågan att hantera sin motorcykel på vägen i trafiken. Detta gör att du får bättre marginaler inför risksituationer. Utbildningen består av en kortare obligatorisk introduktionsdel och därefter körteknikspass på banan. Den bedrivs av SMCs godkända instruktörer och deltagarna delas upp gruppvis efter erfarenhet och körvana. Informationsfolder finns att ladda ner här!
Du kör i ditt eget tempo efter din förmåga! Du är välkommen att delta, oavsett erfarenhet med eller utan passagerare. Nybörjare eller rutinerade/erfarna mc åkare, alla är välkomna! Ett körpass är 15 minuter långt och under en normal kurs sker ett körpass per timme för respektive grupp.
Att köra mc på gokartbana och träna körteknik är ett tillgängligt alternativ till körning på de större motorbanorna och är roligare, mer givande och inte minst mer tekniskt krävande än man kanske kan tro. Hastigheten är låg och skaderisken liten. Grunden och principen i kurv- & bromstekniken är densamma som vid körning i högre hastigheter.
Anmäl dig genom att gå in här: https://grundkurser.svmc.se/
OBS! Det är obligatoriskt med ryggskydd, se därför till att ha med det och visa oss det vid besiktning!
Du kan använda "friskvårdspengen" till KNIX! Se längre ned.
Övningskörning på Rörberg
Grundkurs Knix på gokartbanor är fortbildning men det är också tillåtet att öva för den som övningskör. Du måste givetvis ha med din handledare (med handledartillstånd) som ansvarar för dig under övningarna. Läs mer om det i Övningskörningsavtalet som du kan skriva ut och ta med dig till utbildningen.
Körkort, försäkring och personlig skyddsutrustning
Motorcykelkörkort för den motorcykel du kör är självklart ett krav. Dessutom ska du ha kläder, ryggskydd, stövlar och handskar avsedda för motorcykelkörning. Heltäckande hjälm rekommenderas starkt.
Din motorcykel
Skall vara registrerad, besiktigad, i trafik och minst trafikförsäkrad. Dock är det tillåtet att köra med "kraschkåpor" under förutsättning att registreringsskylt finns synligt monterad. Har du halvslitna däck rekommenderar vi att du byter före kurs.
Vi kör i följande grupper
Grön Grupp: För dig som kör första gången på kursen eller vill köra i ett lugnt tempo. |
Gul grupp: För dig som kört på liten bana förr på kursen och/eller har körvana att hålla jämnt tempo. För dig som vill prova ett lite högre tempo än grön grupp. Omkörningar tillåtet på start/målrakan. |
Blå grupp: För dig som vill ha högre tempo i körningen. Omkörningar tillåtet på start/målrakan. |
Röd grupp: För dig som är duktig på att hantera din mc och kan köra stabilt, kontrollerat och säkert även i högt tempo. Omkörningar tillåtet på start/målrakan. |
Instruktörerna bedömer fortlöpande sammansättningen i grupperna och vi flyttar vid behov om i grupperna för att få så jämn temposammansättning som möjligt.
Frågor
Har du några frågor/funderingar om denna utbildning? maila dom i så fall till: knix@smcgavleborg.se
VARMT VÄLKOMMEN !
Bra att veta!
För att du ska få ut maximalt av kursen, av dig själv och din motorcykel ska du och din MC vara i god kondition.
Naturligtvis kommer det att bli en hel del hojåkning, så när du kommer till kursen bör din hoj vara fulltankad. Vi kör ibland närmare 20 mil på en kursdag och det är bra om du slipper åka iväg för att tanka.
Självklart ska motorcykeln ha däck i god kondition med rätt tryck. Se till att bromsbeläggen är bra, att kedjan är rätt spänd och smord. Är du osäker på något - kolla instruktionsboken vad som gäller för just din MC.
Kolla över din motorcykeln så den inte läcker olja eller vätska samt att inga delar sitter löst.
En besiktning av alla motorcyklar sker före kursstart. Uppfyller din MC inte kraven kan du bli nekad att delta utan återbetalning av kursavgiften.
Krav på din MC
Det måste vara en landsvägsregistrerad motorcykel. Det funkar alltså inte med en racehoj som man försäkrat på ramnummret. Om det är en ren endurokurs som genomförs på en godkänd endurobana kan naturligtvis en enduroregad hoj användas.
Motorcykeln ska vara besiktigad och godkänd av ett svenskt besiktningorgan, typ Bilprovningen, OPUS, etc.
Motorcykeln ska vid kurstillfälle vara påställd och i trafik.
Motorcykeln ska minst ha en giltig trafikförsäkring.
Motorcykelns registreringsskylt ska vara synligt på MC:n. Det är OK att tejpa denna på kutsen om inget fäste finns. Det är inte okej att tejpa över texten på reg-skylten.
Om ovanstående är uppfyllt är det okej att efterföljande racekitta hojen med diverse crashkåpor, ta bort ljusen, köra på slicks, etc. men, reg-skylten ska finnas på plats enligt ovan.
Motorcykelkörkort för den motorcykel du kör är självklart ett krav. Dessutom ska du ha hjälm, kläder, ryggskydd, stövlar och handskar avsedda för motorcykelkörning. Bröstplatta och heltäckande hjälm rekommenderas starkt men är inget krav.
Vi i SMC är privilegierade eftersom försäkringsbolag tillåter att vi kör på olika övningsområden, med gällande mc-försäkring. Det finns dock några bolag som har undantag i kasko-försäkringen på stora banor.
Risken att gå omkull med sin motorcykel på en SMC kurs är minimal om man följer instruktörens rådgivning, vilket självfallet är ett krav. Det är viktigt för både deltagare och SMC att kurserna är trygga och det inte blir några incidenter.
Alla deltagande motorcyklar måste vara trafikförsäkrade enligt lag. Kravet för att få delta på SMC:s fortbildningar är också att förarna har rätt körkortsbehörighet och SMC medlemskap. På vissa kurser tillåts övningskörning.
SMC har ett unikt samarbete med försäkringsbolagen.
Samtliga trafikförsäkringsbolag stödjer SMC:s fortbildningar genom att låta minst trafikförsäkringen gälla även om kursen genomförs på inhägnat tävlingsområde. Flera bolag väljer även att låta kaskoförsäkringen gälla, om en sådan är tecknad.
Trafikförsäkringen ersätter personskador på förare, passagerare och andra inblandade (tredje man). Dessutom ersätter trafikförsäkringen skador på annans egendom som till exempel annat fordon eller ett staket om felet är ditt. Trafikförsäkringen ersätter inte skador på eget fordon. För detta måste man ha en vagnskadeförsäkring.
På samtliga banor finns regler för buller. Gränsen varierar mellan 90-95 db. Har du högt ljud finns det db killer att köpa hos handlare. Db-killer kan i vissa fall vara tillräckligt för att minska ljud till tillåten nivå. Om du överskrider tillåten nivå får du inte köra!
Vår mätning genomförs i förbifart. Det innebär att ljudmätare är utplacerad intill banan och mäter ljudnivån på alla deltagare när de passerar.
OBS. Trots att din MC klarar kraven på bilprovning så kan det vara annat utslag på kursen.
Det finns en enkel åtgärd som fungerar på i princip samtliga motorcyklar - det är att inte gå på maxvarv utan hålla igen på gasen samt växla tidigare.
Motorcyklar som inte klarar bullernivån kommer inte få tillträde till banan och SMC kommer inte att återbetala kursavgiften.
Efter kurs är det viktigt att du utvärderar ditt deltagande. Detta är ett led i SMC Schools ambition att förbättra verksamheten.
Efter deltagande kommer du få en påminnelse inom en vecka. Du kan även logga in på Mitt konto för att utvärdera ditt kursdeltagande.
Tack för att du utvärderar din kurs!
Kom ihåg att det är ditt ansvar att veta vilken omfattning du har på din motorcykelförsäkring och om den gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde. Vi vill dock uppmärksamma dig om att respektive försäkringsbolags kundtjänst ibland ger felaktig information. Hänvisa till denna sida och uppmana kundtjänstemannen att kontakta överordnad för besked.
** Bankurser / Bandagar som anordnas av andra arrangörer, tävling och träning inför tävling
Det saknas prejudikat på området. Enligt vad SMC erfar gäller trafikförsäkringen endast om området inte är ett inhägnat tävlingsområde.
Många medlemmar har kontaktat SMC då ingen av deras befintliga försäkringar täcker olycksfallsförsäkring vid körning på bana med andra arrangörer än SMC. Undersök ditt försäkringsskydd noga!
Beträffande delkasko- och vagnskada uppmanar SMC dig att kontakta ditt försäkringsbolag och undersöka vad som gäller.
Vanligtvis när tävling, eller träning inför tävling, genomförs på motorbanor är det lagen om motortävlingsförsäkring som gäller. Denna skyddar endast tredjeman, som till exempel en funktionär eller publik vid banan.
Vid körning med SMC Sport, krävs Svemo-licens. Läs mera under SMC Sport - SMC Sport
SMC kurs som friskvård
SMC:s kurser som friskvård. Detta sedan SMC uppvaktat Skatteverket i frågan. Att motionera och hålla sig frisk är viktigt för både kropp och själ. Därför kan arbetsgivare erbjuda skattefri friskvårdsersättning för sina anställda.
De flesta väljer gym eller någon annan träningsform för sin motion. Men det finns mycket mer än så och alternativen är många. Sedan en tid tillbaka räknas även motorsport som en form av motion och kan genomföras med friskvårdspeng.
SMC har fått bekräftat av Skatteverket att SMC:s kurser ses som friskvård eftersom de innehåller motion. Innehåller aktiviteten inslag av motion kan kostnaden överstiga 1 000 kronor för ett tillfälle. Därmed räknas även BKK och Sport (kurser på storbana) in i friskvårdsbidraget. Du lämnar dina kvitton till arbetsgivaren om du har deltagit på en kurs med SMC.
Det betyder att du får en bättre hälsa samtidigt som du blir en säkrare förare då du deltar i kurs med SMC!
SMC-medlemskap är inte friskvård
Ett medlemskap i en förening klassas inte som friskvård enligt Skatteverket: Citat: "Friskvårdsbidraget kan inte heller användas för att köpa utrustning eller betala personliga medlemsavgifter i föreningar eller andra sammanslutningar."
SMC förmedlar informationen
Observera att SMC endast meddelar den informationen som har kommit fram i samråd med Skatteverket. Även om Skatteverket godkänt motorsport som friskvård kan arbetsgivaren ha en annan åsikt. Frågan om friskvårdsersättning är en sak mellan arbetstagare, arbetsgivare och Skatteverket.
En arbetsgivare avgör vilka aktiviteter som erbjuds och Skatteverket kan fatta beslut individuellt. Citat från Skatteverkets hemsida: ”Skatteverket kan anse att aktiviteten är godkänd som skattefri friskvård, men arbetsgivaren kan välja att inte erbjuda den aktiviteten”