På grus och asfalt i Andalusien 6-12 november

Ledordet på denna resa är VARIATION. Körningen skiftar hela tiden. Ena stunden kör vi världens underbaraste maximalt kurviga asfaltsserpentin uppför ett berg för att ni nästa stund vika av på en liten grusväg som tar oss ner i en djup dalgång för att en stund senare köra vi längs en bergskam med stup på båda sidor och milsvid utsikt. Området erbjuder varierad terräng men det är de höga bergen nära havet som dominerar.

Vi kommer passera odlingar (oliver, mango, avokado, mandel), köra igenom varma doftande tallskogar, små vitmålade byar och utforska flodbäddar med en och annan vattenpassage. För att få ut maximalt av resan bör du vara van att köra serpentiner i brant terräng på både grus och asfalt och inte vara allt för höjdrädd.

Boka resan här

SMC Resevillkor

Resans profil

Den här resan går blandat på grus och på asfalt. Du bör ha god erfarenhet av att köra på grus.

Klicka här för att komma till beskrivningen av resans profil för Mat & Dryck, Kultur, MC-körning och Natur.

Resans pris:
Förare:  17 500 kr

I priset ingår:
- Hyra MC. Mellanklass adventuremotorcykel runt 700-900 kubik. Försöker i första hand boka 10st Yamaha Tenere 700 men även annan likvärdig mc kan förekomma.
- 6 frukostar (vi ordnar frukostbuffé i huset vi hyr)
- Boende, vi hyr ett hus som alla ryms i. Dubbelrum med mestadels enkelsängar men även någon dubbelsäng.
- 2 svenska guider men väldigt god lokalkännedom.
- Guidning 5 hela kördagar + till och från uthyrningsfirman vid flyget.

I priset ingår inte:
- Måltider förutom frukost
- Reseförsäkring för deltagare
- Flyg till och från Malaga, Spanien (boka i samråd med guide)
- Tillägg för större mc
- Personlig skyddsutrustning och hjälm
- Självriskeliminering, kan du köpa till bra pris genom ERV
- Bensin
- Försäkringar

Övriga personliga kostnader
Boende och mat:
Frukost äter vi i det hyrda huset där vi dukar upp en trevlig frukostbuffé. Middagar bestämmer vi dag för dag beroende på dagsform. Det finns över 100 restauranger i Nerja, hämtpizza eller så lagar vi något gott och enkelt på plats. Lunch äter vi på någon trevlig restaurang efter vägen och stoppar även för kafferast på eftermiddagen. Huset har 10 sängplatser i dubbel- och trippelrum, takterrass samt pool. Hojarna parkerar vi utanför.

Väder:
När höstvädret är som värst i Sverige så är vädret fantastiskt för hojkörning på solkusten, Spanien. Det är som vanligt sommarväder i Sverige. Kan variera från ganska varmt till lite kyligt på hög höjd samt någon regnskur.

Körkunskaper:
Du bör vara en erfaren motorcyklist som är van att köra koncentrerat under hela långa dagar. Vi kommer köra en hel sommarsäsongs kurvor på 5 dagar. Du bör känna sig hemma på kurviga asfalt- och grusvägar som lutar ganska brant utför och uppför. Gå gärna en Knixkurs och en gruskurs hos SMC innan avresa (eller se till att du har motsvarande kunskaper). Då blir körningen mycket roligare på de kurviga vägarna och vi kan hålla ihop gruppen på ett bättre sätt. Vi kommer köra ca 09.00-17.30 varje dag med längre paus för lunch och kaffe. Givetvis kommer vi stanna för bensträckare, fotografering och njutande av fina utsikter.

Fakta om Solkusten, Spanien:

Bästa vinterklimatet i fastlandseuropa för oss nordbor tack vara sin närhet till Afrika. Din mobiltelefon och din 3G/4G-uppkoppling kommer att fungera som hemma, utan extra kostnader. Valutan är Euro, bankomater finns överallt. Kreditkort accepteras inte överallt. Flygtid: ca 4 tim 15 min från Arlanda, Stockholm.

Deltagaren ansvarar för följande:

- Giltigt körkort, pass och/eller nationellt ID-kort
- En giltig reseförsäkring - kolla ditt reseskydd och avbeställningsförsäkring (en extra försäkring för transport av MC-utrustning t o r flyg och självriskeliminering MC-hyra, t.ex. ”ERV bas” som kostar ett par hundralappar för en vecka kan vara ett bra komplement till din vanliga hemförsäkrings resedel).
- Europeiskt sjukförsäkringskort, beställs av Försäkringskassan
- Självrisk reserveras på ditt kreditkort, då motorcykeln hämtas ut, 1000-1200€.
- Tag med egna mc-kläder. Tänk på att det kan bli varmt men även lite kyligt på hög höjd samt någon regnskur.

Om resan:
Efter landning på flygplatsen i Malaga så blir det kort transit till uthyrningsfirma i närheten av flygplatsen. Där byter deltagarna om till motorcykelkläder för att direkt ta motorcyklarna i 45min längs motorvägen till den underbara kuststaden Nerja (Nerja - Wikipedia). Vi anländer sedan till det hyrda huset där hela gruppen kommer sova och äta frukost under hela resan. Körsträckan kommer vara ca 20-25 mil om dagen. Efter frukost så startar vi ca 09.00 och vi kommer tillbaka ca 17-18 tiden. Det tar bara några minuter att ta oss från huset i Nerja till där de roliga vägarna börjar och vi behöver inte lägga tid på att ta oss igenom trafikkaos i staden. Vi kommer att hålla oss mest i och runt Nationalparken Sierras de Tejeda Amiljara y Alhama (https://en.wikipedia.org/wiki/Sierras_of_Tejeda,_Almijara_and_Alhama_Natural_Park), se bild nedan. 

Området erbjuder varierad terräng men det är bergen som dominerar. Vi kommer passera odlingar (oliver, mango, avokado, mandel), köra igenom varma doftande tallskogar, utforska flodbäddar och även köra en och annan vattenpassage. Tillfällen till fotografering och fina utsiktsplatser finns på många ställen. Det blir ca 70% asfalt- och 30% grusvägar. Vi har inga helt fasta rutter utan vi kan anpassa körningen utifrån deltagarnas önskemål, deras ork samt vädret. Det är långa dagar med koncentrerad körning så man kommer bli trött.

Frågor besvaras av:
John Pääkkönen 070-5889117, john.paakkonen@icloud.com
Jan Westin 070-92 23 718, jan@jwb.se

Guider:
John Pääkkönen är en glad västerbottning med finsk påbrå som bor i Umeå. Kört hoj hela livet på alla underlag. Grund- och grusinstruktör inom SMC school. Är även guide på SMC-Travel resan Norrlandsgrus. Har hus i Nerja och börjar få bra lokalkännedom efter omkring 2000 mil i området. Kör KTM 790 Adventure R i Sverige och Triumph Tiger 900 RP i Spanien.

Jan Westin kommer urspringligen från Västernorrland men är numera bosatt i Uppsala-trakten. Har tillbringat största delen av sin MC-karriär på asfalt med touring och fika sen -83 och sista tiden som SMC instruktör på storbana och knix. Kör i normala fall BMW men blev en Triumph Tiger 900RP i Nerja där han även är nybliven vinterboende.