Dag för dag

2013-12-13

Dag 1, 14 aug: 138 km

Samling kl 06.00 vid terminalen för incheckning med färjan från Varberg till Grenå.
Ombord på Stena-färjan har vi fyra timmar på oss att bli bekanta, samt att komma överens om körregler och säkerhet etc. Det blir också tillfälle att delge varandra lite info om hotell, adresser, telefonnummer och annat. Det blir säkert också tid för dagens första eller andra frukost.
På kajen i Grenå blir det kort-kort samling, och sedan kör vi några km innan vi tar fart på motorvägen mot Esbjerg. Vi har inte alltför gott om tid, så det blir bara ett enda stopp längs de 22 milen mot DFDS färja i Esbjerg, där vi tankar fullt, så att vi slipper köerna vid första tappen i Harwich.

Guiderna checkar in gruppen vid DFDS terminal i Esbjerg, och sköter efterföljande pappersexercis inför färjeturen. Längst fram i fören finns en bar som kan vara lämplig samlingspunkt innan buffén serveras. Det är inte världens mest överdådiga smörgåsbord, men den som inte blir mätt är nog tyvärr omättlig!
Ombord på färjan blir det lugnare, så där hinner vi umgås både till den betalda buffén, samt timmarna därefter. Taxfree är lagom stort, och vill man köpa Gants tröjor, så går det också bra.
God natt kl 23:59!

 

Dag 2: 122 km

Rutt 151: Harwich-Duxford: 12:30 – 14:15, 104 km

Rutt 152: Duxford-Fenners Hotel, Cambridge: 16:45 – 17:15, 18 km


Båten kommer in till Harwich c:a 12:00. Det är då engelsk tid, vilket betyder att man skall ställa tillbaka klockan 1 tim. Beroende på hur vi placerats i båten kommer vi av först eller sist!  I vilket fall som helst så kommer vi att behöva visa upp våra pass innan vi får komma in i England. Även tullen skall passeras, men där blir man sällan stoppad. Efter tullen kör vi 50 meter innan vi samlas före avfärd mot Cambridge.
I början av färden från Harwich är vägen riktigt snäll, och det blir inga svårigheter att hålla till vänster. Med PG Lundgren i täten, och med ytterligare en guide någonstans mitt i klungan kommer det att bli enkelt att hålla ihop 12 hojar.
Första delen av körningen mot Duxford blir förhållandevis kort. I vanliga fall blir avsnitten mellan 60 och 90 minuter, men inledningen kan göras kortare för att alla skall få en bra chans att känna sig säkra i körningen.
( WP Braintree Golf )
Från första stoppet är det bara c:a 50 km kvar till IWM (Imperial War Museum) i Duxford som ligger strax söder om Cambridge. Där kommer vi att spendera drygt två timmar med att titta på skildringen av Battle of Britain. Det handlar alltså ganska mycket om flyget och dess roll under andra världskriget. Entréavgiften ligger i resans pris.
( WP Duxford )
Från museet till hotellet i Cambridge är det bara 15 km. Hotellet ligger c:a 500 meter från centrum av universitetsstaden Cambridge. Efter incheckningen på Fenners hotell blir det frivillig återsamling före middag / pubbesök.
( WP Fenners Hotel Cambridge )



Dag 3: 250 km

Rutt 161: Cambridge-Kings Lynn:  09:00 – 10:15, 73 km

Rutt 162: Kings Lynn-Grimsby:  11:00 – 13:00, 126 km

Rutt 163: Grimsby-Hull:  14:00 – 15:30, 51 km          

Morgontrafiken i Cambridge består mest av cyklande studenter, men även studenter är hinder för oss motorcyklister, så vi tar ringvägen ut ur staden i riktning mot Kings Lynn. På kvällarna kör man speedway i Kings Lynn. Vi är där alldeles för tidigt för att stanna och se på speedway, tyvärr. Vi nöjer oss med fika !
( WP Parkering Kings Lynn )
Vi kommer att försöka äta lunch omkring 13:00. Självklart kommer vi inte lyckas med denna föresats, men det är kanske något att sträva efter. Därför kan badorten Cleethorpes, strax söder om  Grimsby , ligga på lagom avstånd från fikapaus och bensträckare. Lunch med havsutsikt är förhoppningsvis lockande.
( WP Parkering Cleethorpes )

Efter lunch är det bara en dryg timmes körning till vårt hotell i Kingston upon Hull.
( WP Hotell Holiday Inn Hull ) 

 

Dag 4: 261 km

Rutt 171: Hull-Bidlington:  08:30 – 09:30, 48 km

Rutt 172: Bidlington-Whitby:  10:45 – 12:00, 68 km

Rutt 173: Whitby-Aidensfield:  12:00 – 12:15, 9 km

Rutt 174: Goathland –Strensall:  13:46 – 15:45, 127 km

Rutt 175: Strensall-York:  18:00 – 18:30, 9 km

Efter knepig utfärd från Hull kör vi i riktning mot kusten. Bridlington ligger precis vid Nordsjön, och det frestar säkert med fikapaus med havsutsikt!
( WP Parkering  Bridlinton )

Därefter vidtar ett trevligt avsnitt genom North York Moors National Park som har underbara vägar. Vi får 30-40 km på utmanande sträckor genom en av Englands vackraste nationalparker. Paus i Whitby, där författaren till romanen om Dracula bodde.
( WP Parkering Whitby )

Bara en mil sydväst om Whitby ligger puben Aidensfield. Den måste vi besöka !  Serien om Aidensfield har gått i brittisk TV i 20 år ! Måtte det finnas plats för oss i puben Aidensfields Arms !
( WP Aidensfields Arms )

Fortsatt härlig körning genom nationalparken ner till Strensall. Där finns en körskola för MC som drivas av Dave Cuddy, och där spenderar vi två timmar med instruktör.
( WP Ride4Life S ),  ( WP Ride4Life N)

Till sist är det bara 10 km kvar till vårt boende i York, den gamla vikingastaden där svenskar och norrmän härjade och brände för 1000 år sedan.
( WP Hotell Georgian House York )

 

Dag 5: 208 km

Rutt 181: York-PeakDistr-Donington Cottage:  09:00 – 15:00, 206 km

Rutt 182: Donington Cottage-Norton Factory:  15:15 – 17:00, 2 km

Rutt 183: Norton Factory -Donington Cottage:  17:00 – 17:15, 2 km

Med sikte på Peak District National Park går sträckningen mot SV. Efter ca en timme når vi de fina vägarna i nationalparken. Websidan BestBikingRoads påstår att dessa avsnitt är bland de allra bästa i England. För den som vill studera sin karta och finna rätt väg kan meddelas att rutten går söder om Leeds, in i nationalparken Peak, via Glossop, förbi Buxton i riktning mot Donington. Det blir diverse naturliga stopp längs vägen innan vi når Donington Cottage som är slutmål för dagen. Vi befinner oss då bara ett par km norr om tävlingsbanan Donington Park. Här byggs Norton motorcyklar, och vi har bokat in ett besök i fabriken.
( WP Norton Donington )
( WP Donington Cottage ) 

 

 

Dag 6: 135 km

Rutt 191: Donington-Donington F 1 Collection:  08:30 – 08:45, 2 km

Rutt 192: F 1 Collection -National MC Museum:  10:45 – 11:30, 56 km

Rutt 193: National MC Museum-Great Malvern:  14:00 – 15:30, 77 km

Dagen inleds med en riktig höjdare, nämligen besöket hos F 1 Collection, en jätteutställning av Fortmel 1 bilar.
( WP Donington  F 1 Collection )

Dagen fortsätter med en ännu högre höjdare! National MC Museum utanför Birmingham.
( WP National MC Museum )

Efter lunch och eventuellt ytterligare en stund på detta fantastiska museum kör vi vidare till Great Malvern där Morgan tillverkas. Besöket i fabriken får vänta till efterföljande dag.
( WP Morgan )
( WP Hotell  Pembridge )



Dag 7: 233 km

Rutt 201: Hotell Pembridge-Morgan:  08:30 – 08:45, 2 km

Rutt 202: Morgan-Stonehenge:  11:30 – 15:00, 148 km

Rutt 203 Stonehenge-Hotell i Farnborough:  17:00 – 18:15, 83 km

Dagen inleds med ett spännande besök i Morganfabriken. Det är inte alldeles enkelt att få se tillverkningen av en av världens mest genuina sportbilar, Morgan, men i grupp finns möjlighet. Vi spenderar 2½ timmen tillsammans med de anställda som skruvar ihop detta mästerverk.
( WP Morgan )

Om tid finnes, om lust finnes, och om vädret inte är alltför engelskt så kanske vi hinner svänga förbi Bladon och bese Churchills grav.
( WP Bladon )

Huvudattraktionen för dagen är Stonehenge som troligen uppfördes för närmare 5 000 år sedan. Många är myterna som cirkulerar runt denna skapelse.
( WP Stonehenge )

Sista körningen för dagen blir i riktning mot London, för att få ett bra utgångsläge för sista dagen i England
( WP Hotell  XXXX )

 

Dag 8: 230 km

Rutt 211: Hotell Farnborough-Brooklands:  09:15 – 10:00, 23 km

Rutt 212: Brooklands-Ace Café:  12:30 – 13:30, 50 km

Rutt 213: Ace Café-Brentwood:  14:30 – 15:30, 64 km

Rutt 214: Brentwood-Harwich:  15:30 – 16:30, 93 km

Sista dagen i England. I rusningstrafik mot Brooklands som har en uppsjö av sevärdheter.
( WP Brooklands )

Vi kör på ringen runt London för att hinna besöka Ace Café, ett Mecka för MC-entusiaster. Där blir det fika eller lunch.
( WP Ace Café )

Till sist blir det transportkörning mot färjan i Harwich. Tiden är ganska knapp, så hastigheten får bli passande !
( WP Harwich )

 

Dag 9, 22 aug: 330 km

Sista dagen med gänget !
Ankomst till Esbjerg innebär tidsomställning 1 timme. Här blir tiden ganska knapp, så hastigheten på motorvägen blir ca 110 längst fram. Längst bak i kön kan det bli aningen snabbare, men det är inte alldeles nödvändigt att ligga tätt bakom framförvarande när man kör på motorväg. Man hinner ifatt, förr eller senare i alla fall.
Tiden skall dock räcka till en sista måltid tillsammans. Det blir längre rast i Himmerland, så att man kan hinna dämpa hungern en del.
Det blir ordinarie färja från Fredrikshamn till Göteborg. Det innebär drygt tre timmar ombord, och ankomst är beräknad till strax efter 23 på kvällen. Det är tyvärr enda möjligheten att ta sig hem, och det kan innebära att en eller annan resenär stannar i Göteborg över natten. Resans officiella del tar dock slut här, och gruppen kommer att splittras. En del annat blir förhoppningsvis gemensamt i framtiden, t.ex. ett gemensamt fotoalbum på nätet, där vi kan återuppleva resan.

Och kom ihåg att entréavgifterna och lokala guider ingår i resans pris !

Hoppas att Du nu börjat längta till The Best of Britain

Välkommen i gänget!