Sikkim/Himalaya 25/10-7/11

2010-01-14

Att med Roger Lenngren som guide starta nere på slätten och köra upp på smala slingrande vägar genom Darjeelings världsberömda teplantager är en otrolig upplevelse. De vyer vi passerar hittar du bara i Himalaya där världens högsta berg finns. Att sedan köra över gränsen in till Sikkim och uppleva motorcykelåkning med en Enfield 500 Bullet på smala slingrande vägar i Himalaya är en underbar upplevelse utan vilken ingen sann motorcyklist klarar sig.

MC-resa i Sikkim med Himalayan Bike Tours & SMC hösten 2010

24 okt. Vi lämnar Sverige med flyg mot Indien.

25 okt. Vi landar på Bagdogra flygplats där vi möts av svensk guide från Himalayan Bike Tours som tar oss med till Hotel Manila. Efter incheckning går vi ut och äter Indisk lunch. Efter lunchen har vi en praktisk genomgång inför resan. Middag äter vi på SarTaj.

26 okt. Efter frukost åker vi till garaget där vi packar våra Enfield-India Bullet 500 och där större väskor kan lämnas för att plockas upp när vi är tillbaka efter resan. Nu startar resan upp mot Himalaya. Redan efter en timme börjar vägen slingra sig uppför bergen. Vi åker genom teplantage och njuter av fantastiska vyer. Efter ytterligare någon timmes körning är vi uppe på över 1000 meters höjd. Passerar Mirik där vi tar lunch innan vi fortsätter till Darjeeling där vi stannar över natten. Härifrån har vi utsikt över Kanchenjunga som är världens tredje högsta berg (8.598m)

27 okt. Idag är det tidig uppstigning för dem som vill med till Tigerhill och se solen gå upp över Himalaya. Vi tillbringar dagen i Darjeeling. Här finns det möjlighet att besöka Himalayan Mountinering Institute med utställning från många Mt:Everest expeditioner genom åren. Eller varför inte ta en tur med det ångdrivna tåget som är över hundra år gammalt och med på världsarvslistan.

28 okt. Efter frukost åker vi vidare genom Darjeelings teplantage och över gränsen till Sikkim. (Sikkim var ett självständigt kungarike fram till 1975 då de blev en del av Indien). Vi följer floden som slingrar sig mellan bergen innan vi svänger upp och börjar klättringen med hojarna upp till Pelling. Härifrån har vi också en underbar vy över världens högsta bergskedja.

29 okt. Innan vi lämnar Pelling besöker vi klostret i Pemajangste. Sedan fortsätter vi resan på Sikkims slingrande vägar till Yuksom. Närmare än så här kommer du inte Kanchenjunga med fordon. Yuksom är också Sikkims första huvudstad. En vacker plats där vi har tid att ta det lugnt och njuta av naturen. Men innan vi når Yuksam har vi även hunnit upp till Ketchupurilake, en helig sjö på över 1.000 meters höjd.

30 okt. Vi lämnar Yuksom bakom oss och styr vidare mot Gangtok som är Sikkims huvudstad. Vi får ännu en gång åka genom områden av urgammal orörd natur med Himalayas snöberg i bakgrunden. Vi åker genom byar som inte berörts mycket av tidens förändringar.

31 okt. Ledig dag i Gangtok.

1 nov. Tidigt på morgonen lämnar vi Gangtok. Vägen från Gangtok slingrar sig vackert ner längs floden över gränsen till Västbengalen. Framme vid Teesta finns det möjlighet till forsränning för den som vill. Natten tillbringar vi i tält vid Teesta floden.

2 nov. Idag kör vi upp till Kalimpong som vi kommer att ha som bas de sista dagarna i Himalaya..

3 nov. Aktivitetsdag: Paragliding, by vandring, trekking, besöka ett budist kloster, shooping i kalimpongs marknad eller besöka något av alla de blomsterodlingar som finns i Kalimpong. Eller bara koppla av på resorten som vi bor på.

4 nov. Dagsutflykt till Lava. Ida kommer vi att åka på vägar som är gjorda för hoj körning.

5 nov. Dagsutflykt mot Darjeeling via Takdaha, även idag är det bara att njuta av härlig hojåkning.

6 nov. Nu är det dags att styra tillbaka ner mot slätten och Siliguri. Vi lämnar hojarna i garaget och åker tillbaka till hotellet. Under eftermiddagen hinner vi med att se lite av Siliguri och göra den sista shoppingen.

7 nov. Åker till flygplatsen och flyger hem till Sverige via Delhi.

8 nov. Vi är hemma i Sverige igen fulla av minnen och upplevelser.

Detta är ett preliminärt schema och förändringar kan förekomma.

Pris: 29 500 kronor.

Priset inkluderar:

- Flyg t.o.r. Sverige Bagdora i Indien.
- Hämtning och dropp på flygplatsen i Bagdogra.
- Hotell och frukost på alla hotell från att ni landat i Bagdogra tills ni lämnar Bagdogra.
- Hyra av motorcyklar (Royal Enfield 500 cc).
- Svensk reseledare (Elving Solli SMC-Travel)
- Svensktalande guide (Roger Lenngren Indien), samt mekaniker.
- Följebil.
- Boende & frukost på hotell med toalett och dusch, del i dubbelrum
- Hyra av Motorcykel Royal Enfield 500 cc. inklusive trafikförsäkring.
- Medföljande mekaniker
- Bensin, olja och reservdelar
- Väg skatter och övriga special tillstånd.
- Svensk och Engelsk talande tour guide
- Genomgång och utbildning av att köra i Asien och den asiatiska trafiken
- Första hjälpen utrustning.

Det som tillkommer:

- Vaccinationer.
- Internationellt körkort.
- Visum avgifter.
- Reseförsäkring
- Avbeställningsskydd.
- Lunch och middag + Dricka till maten.
- Dricks till hotell personal
- Personlig utrustning, T.ex. sovsäck, ficklampa m.m.
- Självriskseliminering, för fordonet (500 SKR) går att teckna på plats i Indien.

Lite detaljinformation:

Du behöver inte vara grus specialist för att köra här. Ca 95% är asfalt. Men visst är vägarna dåliga på sina ställen och då anpassar vi farten efter det. Vi har resenärer med stor blandning av erfarenhet och än så länge har det fungerat riktigt bra.
Måltiderna kostar mellan 10 - 40 kr per måltid. Luncherna äter vi ute längs vägarna enkel, god och billig mat. På kvällarna "lyxar" vi till det lite mer men fortfarande billigt. Tält en natt är en del av äventyret, men det går att få sova inomhus på ett "guest house" den natten också.

Cyklarna är inte tunga ca 168 kg. Vi har haft en hel del kvinnor på resorna som har fixat det utan problem. Vi har sänkt sadeln på en del hojar så att det ska vara lättare om man har kortare ben. Vi hjälps åt om vi kommer till passager som kan kännas besvärliga. Visst är det bra om man har lite grus erfarenhet, men vi har haft med oss resenärer helt utan gruserfarenhet oxå och det har gått bra. Vi kör ca 10 mil per dag.

 

Hur kan man göra för att minska riskerna för magproblem under resan. Finns det erfarenhet av matställen så att de värsta undviks etc?

Svar: Man kan ju ta någon form av magsjuke förebyggande medecin i Sverige innan man åker t.ex Ducural eller liknande, rådgör med din doktor gällande detta. I övrigt brukar magproblem inte vara ett stort problem på våra resor. Vi har ju kört här i ca 10 år och har erfarenhet av vad man ska äta och vad man bör undvika. De matställen vi använder brukar fungera bra. Vi har även med oss bra magmedecin som hjälper snabbt.

Sovsäck står det i texten som exempel på utrustning. Är det för den enda natten i tält eller gäller det för flera övernattningar? Om det är för en natt - kan det lösas på annat sätt så att man slipper släpa med sovsäck i flera veckor bara för en natt? Vilken temperatur är det i området vid tidpunkten för resan?

Svar: Sovsäck är i första hand för de som vill ligga i sina egna ”kända” sängkläder. Jag har under alla dessa år aldrig själv haft med mig någon sovsäck. Men i vissa fall har sängkläderna på en del hotell vi kommit till inte varit helt ok. Men då är det bara att säga till så byter de sängkläder. Man ska vara medveten om att vi inte reser i Sverige och standarden på hotellen är inte heller desamma. Den natt vi sover i tält kommer det att finnas sänkläder på plats så det är inte nödvändigt att ta med en sovsäck för den sakens skull. Temperaturen kommer att variera från ca +30 när vi landar till ner mot +10 vissa nätter på hög höjd. Temperaturen beror mycket på hur vädret är . Soliga dagar innebär ”bra” svensk sommar värme på dagarna. Är det disigt blir det ”normal” svensk sommar värme.

Arrangör för resorna är Himamalayan Bike Tour India.

Länk till allmänna resevillkor

 

Klicka här för bildgalleri