Underhåll av MC-vänliga räcken

2015-07-12

Trafikverket har nu avslutat en treårig utvärdering av räcken med MPS, Motorcycle Protection System. Trafikverket beslutade 2012 att installera vägräcken med underglidningsskydd på fyra testplatser. Syftet var att undersöka om underglidningsskydd som ökar trafiksäkerheten för motorcyklister går att underhålla. Svaret är ja!
SMC ser nu fram emot MPS på fler räcken än idag!

Utvärdering har skett på fyra platser där MPS installerats. Det har inte varit några problem med snöröjning på de platser där skydden monterats vilket innan utvärderingen ofta lyfts som en orsak till att inte montera MPS. 

Underglidningsskydd monteras i vanliga fall så att det blir endast ett litet mellanrum mellan skyddets undersida och vägytan. Med hänsyn till att ett vägräcke kan sjunka något bör skyddet monteras med större distans till vägytan. Detta minskar risken för att skräp, grus och växtlighet täpper igen utrymmet. Med större distans fungerar vattenavrinning från vägen och risken för erosionsskador minskar. För att säkerställa vattenavrinningen över tid måste utrymmet regelbundet hållas rent från växtlighet och annat material.

Erfarenheterna från uppföljningen har påverkat de krav Trafikverket ställer på underglidningsskydd i den nya utgåvan av Vägars och gators utformning (VGU). För att säkerställa god vattenavrinning från vägen finns numera krav på ett minsta avstånd mellan underglidningsskydd och markyta. För att undvika skador vid plogning får underglidningsskyddet inte sticka ut framför vägräckets stålbalk.

MPS ska monteras på räcken endast vid större ombyggnationer och nybyggnation. MPS ska användas i de fall ett vägräcke är placerat i ytterkurva på avfartsramp samt ytterkurva på tvåfältsväg med liten radie. 

Trafikverket ser ett behov av att se över befintliga vägräcken. I samband med utbyte eller reparation av vägräck ska man ställa sig frågan om räcke ska monteras igen och i sådant fall ett räcke med underglidningsskydd. 

SMC hoppas givetvis på många nya räcken med MPS, att man inte sätter upp sidoräcken utan väljer förlåtande sidoområden istället och på slätare räcken utan oskyddade stolpar i vägmiljön.

Trafikverkets utvärdering av underglidningsskydd. 

SMC:s räckessida.


En av platserna där MPS inställarerades var avfartsrampen i Ljungarum, Jönköping