Förra veckan arrangerade FIM en konferens om MC-säkerhet på Malta. Årets tema var ökad stabilitet i motorcykeln på bana och landsväg genom elektronik. Mc-tillverkarna beskrev hur man jobbar för att öka säkerheten men talade också om att man måste se på alla användningsområden för tvåhjulingar. Från SMC deltog Jesper Christensen som imponerades över Maltas arbete för MC-säkerhet, t ex att tillåta motorcyklar i bussfiler.
För nionde gången arrangerade FIM Europe en Road Safety conference, denna gång på Malta. FIM, Federation Internationale de Motocycliste är en global organisation som är mest känd för att arrangera MC-tävlingar som Moto GP. FIM jobbar även med andra MC-frågor och Jesper Christensen är president i den kommission som arbetar med MC-säkerhet.
Malta är det enda land i EU som har bättre statistik avseende trafiksäkerhet än Sverige. Det finns knappt 20 000 motorcyklar på ön och de flesta olyckor beror på kollisioner där ett fordon kör ut från en sidoväg. En åtgärd för att minska dessa olyckor är därför att tillåta motorcyklar i bussfiler.
Varje år brukar några föreläsare tala om ny teknik i fråga om fordon, skyddsutrustning och mycket annat. I år talade Mattias Moerbe från Bosch om hur elektroniska system avseeda för bana kan användas för att utveckla bättre och säkrare fordon för landsväg. Det handlar om traction control, lutningssensor, ABS och MSC (Motorcycle Stability Control), utveckling av växling, drive by wire, fjädring, airbag, insamling av data som underlag för hur landsväg- och banhojar kan använda samma teknologi och inspirera till framtidens motorcyklar.
Alla presentationer från Malta.
Pressmeddelande från FIM om konferensen.
Läs mer om FIM på vår hemsida.
Många intresserade åhörare vid FIMs konferens om MC-säkerhet på Malta 2015.