Viktigt/Ny på Raceland
Det här är vad som händer när du kommer på en Knix-kurs, oavsett om det är en heldagskörning eller en kvällskörning.
Innan du kommer - Förberedelser
Parkering
När du kommer fram till gokartbanan parkerar du din motorcykel, på plats som anvisas av en instruktör som möter dig. Därefter går du till inskrivningen (följ bara skyltarna ”Inskrivning”).
Inskrivning
Inskrivning sker under skärmtaket och oftast är det kö, visa hänsyn. Där du får visa upp ditt körkort, eventuellt SMC-medlemskort. Utan körkort (eller övningskörningsavtal) får du tyvärr inte köra.
Kom i god tid för det finns begränsat antal platser i varje grupp.
En instruktör möter upp som tillsammans med dig säkerhetskontrollerar din mc.
När din mc och din utrustning blivit kontrollerad och godkänd då får du din deltagarväst som har motsvarande färg som den hastighetsgrupp du har anmält dig till.
Slutligen flyttar du din mc till depån bakom skylten ”Endast besiktade mc” och ställer den vid den hink som har samma färg som din deltagarväst.
Välja grupp
När du kommer till inskrivningen, placeras du i lämplig grupp, beroende på din körvana/förkunskaper. Alla som är helt nya på Raceland (eller motsvarande bana) rekommenderas grön grupp, nybörjargruppen, eller eventuellt gul grupp. Deltagarna i blå eller röd grupp har mer vana av körning på gokartbana och det går också vanligen väsentligt fortare där.
|
Grön Grupp För dig som är nybörjare på banan, eller för dig som vill ta det i lugnt tempo
Gul Grupp För dig som provat någon gång och känner att du vill öka tempot lite.
Blå grupp För dig som har en del erfarenhet och är redo för övningar i högre hastighet
Röd Grupp För dig som är duktig på att hantera din MC och vill jobba i högt tempo.
Informationsblad
Om du inte redan har broschyren ”Full kontroll” så kan du ladda ner den från SMCs hemsida på svmc.se. Den innehåller massor av bra läsning om körteknik mm.
Deltagarväst
Alla kursdeltagare har en numrerad deltagarväst i sin gruppfärg. Ta på dig västen och ha den synlig under hela kursen. Instruktörerna vill ofta samla deltagarna i sin grupp, och då underlättar det om du har västen på dig.
Säkerhetskontroll
En instruktör kommer att titta igenom motorcykeln och din skyddsutrustning och meddelar om det är okej att gå in i depån. Om instruktören har synpunkter på din hoj eller utrustning, gäller det att försöka fixa det före körning. Vi släpper inte ut någon deltagare på banan med undermåliga bromsbelägg, skadad hjälm osv.
Kontrollpunkterna för motorcykel och utrustning har två syften:
Kontrollpunkter för motorcykel
Kontrollpunkter för personlig utrustning
Instruktörerna som säkerhetskontrollerar din motorcykel kan välja att säkerhetskontrollera motorcykeln medan du är och skriver in dig.
Körpass
Körpass
Ett körpass är femton minuter långt, förutsatt att de inte avbryts av någon incident el dyl.
Vid litet deltagarantal kan grupper slås ihop och därmed ändras ”normaltiderna”.
Var beredd på att instruktörerna samlar gruppen strax före första körpasset för en kort förberedelse av dagens kurs, och kanske en genomgång av sittställning mm.
Övningarna
Kurserna på Raceland följer SMC's riktlinjer för Grundkurs Knix. Vi har tillräckligt med instruktörer på plats för att kunna ge dig instruktioner och stöd vid behov. Syftet är att du ska bli en bättre och säkrare mc-förare och att vi därmed ökar trafiksäkerheten. Övningarna anpassas (så långt det går) till din erfarenhet och kunskap.
Första körpasset
Cirka fem minuter före varje pass, så ringer vi i ”koskällan” för att göra dig uppmärksam på att det är dags att göra sig klar för körningen. Du som är på Raceland för första gången kommer att upptäcka att det krävs ett antal varv för att hitta rätt växel, hastighet, spår osv. Därför brukar första körpasset vanligtvis inte innehålla några avancerade övningar.
Genomgång efter körpasset
Direkt efter körpassets slut samlar instruktörerna ihop er deltagare och går igenom hur körpasset fungerat och hur man upplevt körningen. Därefter kommer instruktörerna att ge deltagarna en ny övning till andra körpasset. Om instruktörerna tycker att övningen i förra körpasset har utrymme för förbättringar, kan det hända att samma övning upprepas men med lite annan synvinkel på det hela.
Andra, tredje och fjärde körpasset
Efter varje körpass kommer instruktörerna att samla deltagarna för en genomgång, återkoppling och utdelning av övningar inför nästa pass.
Personlig återkoppling
Känner du att du vill ha en mer personlig återkoppling av din körteknik, prata gärna med någon av instruktörerna i din grupp. Då kan han eller hon bevaka just dig under några varv.
Ansvarsfunktioner
På Raceland har vi några ansvarsfunktioner som du som deltagare bör känna till:
- Träningsledaren (TL) är huvudansvarig för kursen och kan ta beslut om det mesta för att högsta möjliga säkerhet ska hållas. Han/hon kommer att hålla ett förarmöte, som är obligatoriskt för alla att närvara vid, där du får en genomgång av säkerhetsregler och flaggors betydelse.
- Depåchefen (DC) är ansvarig för vilka som får vara på banområdet, oavsett om det är deltagare eller fotograferande besökare. Han/hon står i utsläppet till banan och ringer i koskällan samt signalerar med flaggorna.
- Instruktörerna i respektive grupp ansvarar för kursinnehållet och det finns en utsedd huvudinstruktör i varje grupp. Instruktörerna har orange väst med namn på bröst/rygg. Det förekommer även gröna västar med texten SMC School.
Du kan närsomhelst ta kontakt med TL, DC eller någon av dina instruktörer om du är osäker på något.
Förarmöte (detta möte skall alla deltagare närvara vid)
Flaggsignaler:
Röd: Avflaggning, omkörningsförbud, slå sakta av farten (inte tvärbromsa) och kör in i depå.
Gul: Övningar genomförs på banan, omkörningsförbud.
Grön: Banan är klar.
Svart/vitrutig: Körpasset är slut, slå sakta av på farten (inte tvärbromsa) och kör in i depå.
Svart: Personlig flagga - gäller endast den som svartflaggas. Kör in i depå (inte tvärbromsa) till väntande instruktör/flaggvakt. Kan betyda problem med hojen eller taskig körning, dvs ett allvarlig snack. Den som inte sköter sig blir avstängd!
Förarmöte forts. (detta möte skall alla deltagare närvara vid)
Komma tillbaka
Vi brukar rekommendera våra deltagare att återkomma flera gånger under säsongen. Oftast räcker det inte med ett kurstillfälle för att allt ska ”sitta som en smäck”. När du känner dig säker i din deltagargrupp kan du byta till en mer avancerad grupp. Ibland talar instruktören om för dig att det är dags att byta. Det finns inga krav på att man ska ha kört i varje grupp ett visst antal gånger innan man får byta. Alla är vi individer, och tar olika lång tid på oss att växa in i vår roll som motorcyklist - stressa inte fram gruppbyten! Låt det ta den tid det tar.
Eftersom Knixutbildningarna på Raceland och andra banor följer samma upplägg, spelar det inte så stor roll på vilken bana du återkommer, gruppindelningen ska vara på ungefär samma nivå.
Fotografering och filmning
Läs på denna sida om vad som gäller för dig som deltagare angående fotografering och/eller filmning på SMC:s kurser.
Varmt välkommen till Raceland och SMC Östergötland!