Höga avgasutsläpp blir dyrt för norska MC-ägare

2017-06-22

Norska MC-köpare får från 1 juli 2017 betala en engångsavgift baserad på koldioxidutsläpp då man köper en ny MC. Det betyder dramatiska prishöjningar för Yamaha MT-10 SP, Kawasaki Z900, Aprilia Tueno V4 och Moto Cuzzi Audace som har högre avgasutsläpp än en Volvo XC90 SUV som väger 2,5 ton och har 250 hk. Höga avgasemissioner kommer att betyda färre sålda motorcyklar. NMCU har därför skrivit brev till dessa tillverkare och frågat vad de kan göra för att producera MC-modeller med lägre avgasemissioner som motorcyklisterna har råd att köpa.

Norge har ett helt annat avgifts- och skattesystem jämfört med Sverige då det gäller fordon. Norge har punktskatter och försäljningsskatter som inte finns i Sverige vilket är förklaringen till att fordon är betydligt dyrare i Norge.

Från och med 1 juli inför norska regerigen en koldioxidbaserad del i beräkningen av engångsavgiften som ska betalas då man köper en ny MC. Det betyder en dramatisk avgiftshöjning på vissa populära modeller hor tre tillverkare. 

Yamaha MT-10 SP avgiftsökning med 40 728 NOK
Kawasaki Z900 avgiftsökning med  37 872 NOK
Aprilia Tueno V4 1100RR avgiftsökning 36 253 NOK
Moto Guzzi Audace avgiftsökning med 76 213 NOK.

- Avgiftsökningen kommer förmodligen att få en negativ effekt på försäljningen av dessa modeller i Norge, säger Morten Hansen, generalsekreterare i NMCU. 

Även om den norska MC-marknaden är så mikroskopiskt liten  att den inte betyder något för de stora MC-tillverkarna tror både NMCU och FEMA att Norge är det första av många länder i Europa som kommer att införa en eller annan form av utsläppsbaserad MC-avgift.

- För att vara helt ärlig är jag lite överraskad över att ledande MC-tillverkare lanserar helt nya modeller 2017 med högre koldioxidutsläpp än en Volvo XC90 SUV med 2 liters bensinmotor på 250hk som väger 2,5 ton, säger NMCUs Morten Hansen. 

I brevet till producernterna understryker NMCU att vi motorcyklister självklart gärna vill behålla toppmodellerna från de olika tillverkarna men med CO2 utsläpp på nästan 180 g/km (eller til och med mer) är risken uppenbar att high performance motorcyklar på sikt blir svårsålda eller försvinner på grund av höga skatter och miljöbaserade restriktioner i de större städerna.

NMCU ställer i brevet direkta frågor till Yamaha, Kawasaki och Piaggio om det finns något som de som tillverkare kan göra för att sänka CO2 utsläppen från sina high performance modeller? Om det är nödvändigt på bekostnad av lite lägre effekt eller lite lägre topphastighet vilket de flesta skulle acceptera för att få ett rimligt pris och för att behålla motorcyklarna på den norska marknaden. 

Avslutningsvis betonar NMCU att det i stort sett bara är high performance motorcyklarna som har orimligt höga utsläpp av CO2. De allra flesta MC-modellerna på den norska marknaden är nämligen betydligt med klimatvänliga än många tror.

Länk till NMCU:s brev till tillverkarna. 

SMC följer utvecklingen i Norge och resten av Europa eftersom Sveriges regering aviserat införande av koldioxidbaserat tillägg på den årliga fordonsskatten i framtiden.