- Avgiftsökningen kommer förmodligen att få en negativ effekt på försäljningen av dessa modeller i Norge, säger Morten Hansen, generalsekreterare i NMCU.
Även om den norska MC-marknaden är så mikroskopiskt liten att den inte betyder något för de stora MC-tillverkarna tror både NMCU och FEMA att Norge är det första av många länder i Europa som kommer att införa en eller annan form av utsläppsbaserad MC-avgift.
- För att vara helt ärlig är jag lite överraskad över att ledande MC-tillverkare lanserar helt nya modeller 2017 med högre koldioxidutsläpp än en Volvo XC90 SUV med 2 liters bensinmotor på 250hk som väger 2,5 ton, säger NMCUs Morten Hansen.
I brevet till producernterna understryker NMCU att vi motorcyklister självklart gärna vill behålla toppmodellerna från de olika tillverkarna men med CO2 utsläpp på nästan 180 g/km (eller til och med mer) är risken uppenbar att high performance motorcyklar på sikt blir svårsålda eller försvinner på grund av höga skatter och miljöbaserade restriktioner i de större städerna.
NMCU ställer i brevet direkta frågor till Yamaha, Kawasaki och Piaggio om det finns något som de som tillverkare kan göra för att sänka CO2 utsläppen från sina high performance modeller? Om det är nödvändigt på bekostnad av lite lägre effekt eller lite lägre topphastighet vilket de flesta skulle acceptera för att få ett rimligt pris och för att behålla motorcyklarna på den norska marknaden.
Avslutningsvis betonar NMCU att det i stort sett bara är high performance motorcyklarna som har orimligt höga utsläpp av CO2. De allra flesta MC-modellerna på den norska marknaden är nämligen betydligt med klimatvänliga än många tror.
Länk till NMCU:s brev till tillverkarna.
SMC följer utvecklingen i Norge och resten av Europa eftersom Sveriges regering aviserat införande av koldioxidbaserat tillägg på den årliga fordonsskatten i framtiden.