Registrera din Euro-3 godkända MC innan årsskiftet!

2016-12-19

Den senaste veckan har det dykt upp frågor om att det vid nyår träder ikraft en ny lag på att alla motorcyklar som registreras måste uppfylla Euro-4 normen, det vill säga att avgasutsläppen inte får överskrida en viss nivå. Detta är helt korrekt. Den som har en motorcykel som inte uppfyller kraven och som inte är eller har varit påställt i fordonsregistret måste se till att göra det minst en dag detta år för att det ska vara möjligt att ställa på och köra med den i framtiden.

Många har kontaktat SMC med frågor om detta. Vi sökte därför information på Transportstyrelsens hemsida, men där fanns ingen sådan.

(Uppdatering: strax efter publicering av denna artikel och påtryckning från SMC publicerade även Transportstyrelsen information om detta. Läs på deras hemsida.)
 
Vid telefonkontakt med Transportstyrelsens handläggare Anna Persson fick vi mer information. 
-  Ja det stämmer. Enligt avgasdirektiv 168/2013 måste de fordon som inte uppfyller Euro-4 kraven ställas på minst en dag innan årsskliftet. Detta ska återförsäljare ha informerat tydligt om när någon köpt ett fordon som inte uppfyller kraven.
 
Varför har inte ni från myndighetshåll gått ut med tydlig information om detta?
-  Vi gick ut med information till generalagenterna redan februari 2013 och det är deras skyldighet att informera köpare om detta om de säljer en Euro-3 klassad motorcykel. Det är inte vår uppgift att gå ut med sådan information direkt till dem som köpt ett fordon. Detta ska branschen informera fordonsköparna om, annars finns risk för missförstånd. 
 
Ja, men det är ju precis det som skett nu – att folk inte vet vad som gäller. Hur vet man om man måste ställa på sitt fordon? 
 - I registreringsbeviset står det om det har euroklassning 3 eller 4. Om det inte är Euro-4 klassning och om fordonet aldrig varit påställt så måste man göra det om man har planer på att använda det i trafik i framtiden.
 
Vad händer med dem som missar detta?
 - I upp till två år efter införandet kan man söka dispens, så det är inte helt kört men det är mycket mer krångligt. Kommer man bara in med dispens med fullmakt från tillverkaren (den svenska generalagenten) eller själva fabriken så kan man som sagt få dispens att registrera sitt fordon i efterhand. 
 
SMC kontaktade bransorganisationen McRF:s Vd Per Johansson för en kommentar. Han meddelar att medlemsföretagen sedan länge har fått information om detta och ska i sin tur meddela kunden som köper en MC.

 -  Vi har uppmanat alla att informera sina kunder och att de själva ser till att ställa på de fordon de har som står i butiker. Om handlare missar att ställa på en MC de har i sin butik så kan det bli problem att sälja den sen, säger Per Johansson, McRF.