Inför säsongsstarten 2015 har Ifz, Institut för Zweiradsicherheit, producerat två filmer om 45 sekunder vardera som handlar om rostat bröd. Budskapet med filmerna är: Fokusera på uppgiften! Filmerna sprids via sociala media.
Det är ett minst sagt udda sätt att sprida trafiksäkerhetsbudskap tycker vi på SMC.
Sociala media är ett fantastiskt sätt att sprida budskap om MC-säkerhet till ett stort antal människor och i detta fallet på ett nytt sätt- utan att visa en motorcykel utan istället en massa rostat bröd, säger Dr. Achim Kuschefski, VD vid Institute for MotorcycleSafety (ifz).
Hur förbereder du dig är huvudtemat för den första filmen och Bli inte distraherad är temat för nummer två. En gemensam nämnare för bägge filmerna är att en hundradels sekund kan göra stor skillnad. Den höga farten ska få tittarna engagerade och visa att utbildning och fortbildning om MC är viktig för alla motorcyklister, oavsett om man är nybörjare eller expert.
" Bara den väl förberdda och fokuserade föraren som förväntar sig det oväntade kan reagera rätt och det är vad filmerna visar på ett smart sätt" , säger chefen för ifz.
Del 1:
Del 2:
Läs mer om vårkampanjen för trafiksäkerhet på ifz:s hemsida.