Krafttag för att minska olyckor på fyrhjuling

2015-08-27

Fyrhjulingar är omåttligt populära och antalet ökar liksom antalet olyckor med fyrhjuling. Nu presenterar VTI förslag på hur olyckorna kan minskas. Körkort, riskutbildning, minska minderåriga förare, åtgärdsprogram för att minska alkoholpåverkade förare samt hjälmkrav i vissa fall. VTI har undersökt 51 olyckor som skett på väg.

Fyrhjulingar är ett fordon som SMC inte engagerat sig i. Men, samtidigt konstaterar vi att dödsolyckor med fyrhjuliga motorcyklar på väg hamnar i statistiken för motorcyklar. Därför förtydligar vi alltid att vår statistik enbart omfattar tvåhjulig MC. För fyrhjulingar finns organisationen Svenska ATV-föreningen

Fyrhjulingar kan vara registrerade på fyra sätt: terrängfordon, motorcykel, moped och traktor. Regler för hur de får användas hittar du hos Transportstyrelsen. 

VTI har nyligen släppt en publikation som studerat 51 olyckor på väg. Resultaten visar att fyrhjulingen är ett uppskattat fordon som arbetsredskap, nöjesfordon och transportmedel. Forskarna identifierade följande faktorer som ökar risken för olyckor:  bristande kompetens, stress och/eller slarv i kombination med fyrhjulingens speciella egenskaper, minderåriga förare, fyllkörning samt för höga hastigheter. Vid körning utan hjälm kan konsekvenserna dessutom bli extra allvarliga.

Författarna rekommenderar följande åtgärder för att minska antalet allvarliga fyrhjulingsolyckor: 

• utökat behörighetskrav med en kortare specialutbildning som fokuserar på praktisk körträning på fyrhjuling, i kombination med en teoretisk riskutbildning som behandlar riskerna med stress, minderåriga förare, fyrhjulingskörning under alkoholpåverkan och för höga hastigheter
• gemensamt krafttag för att minska antalet minderåriga förare genom informationsspridning på exempelvis skolor, hos återförsäljare, på lantbruks- och skogsbruksmässor och på olika fyrhjulingsforum på nätet
• ett gemensamt åtgärdsprogram för att minska alkoholpåverkan i samband med fyrhjulingskörning
• hjälmkrav kopplat till körsituationen istället för till typ av fordonsregistrering.

Studien kan laddas ner här