Gårdagens stora "snackis" inom MC-Sverige är definitivt nyheten att Transportstyrelsen publicerade den nya föreskriften för MC-prov. Många är upprörda och anser att det är en könsfråga - att kvinnor kommer att få enklare prov än män och att trafiksäkerheten generellt kommer att missgynnas. Så är inte fallet!
Förslaget att körprovet ska förändras har diskuterats under en tid. Nu har Transportstyrelsen publicerat den nya förändrade föreskriften vari de nya körproven presenteras. Läs mer om det här.
Det är kanske inte så konstigt att debatten kring detta är het, kanske för att många vänder det till en genusfråga och att kvällspressen rubricerar nyheten med: "Körkortet ska bli enklare för kvinnor".
På sociala medier framkommer synpunkter som t.ex
"Antyder trafikverket att kvinnor är så mycket sämre mc förare att dom måste sänka nivån för alla (...)?
och:
"Kvinnor klarar ej uppkörningen i samma grad som män och delprovet tas bort. Män klarar ej teoridelen i samma grad som kvinnor, ska inte teoriprovet tas bort då?"
Svaret på dessa frågor är förstås nej, Trafikverket anser inte att kvinnor kör sämre och nej, teoriprovet ska inte tas bort. Självfallet ska hela provet även i framtiden vara lika för alla, men förändringen leder till att mer fokus flyttas till körning i trafik och lite mindre fokus på manöverbanor i krypkörningshastighet.
Statistik visar att kvinnliga MC-förare, procentuellt sett, är involverade i färre olyckor än manliga MC-förare. Vi på SMC gissar att det kan bero på en försiktigare körstil, men att generalisera och säga att alla kvinnor kör försiktigare, eller säkrare än män är förstås fel. Det finns lika många olika körstílar bland kvinnor som bland män.
Det vi vet är att i dagsläget är det bland körkortstagare är väldigt stort fokus på manöverbanorna i krypkörningshastighet. Tyvärr sker detta ofta på bekostnad av övrig utbildning. Om man ska uppnå ökad trafiksäkerhet bör man titta på olycksstatistiken och utifrån den öka körkunskapen i de områden där flest olyckor sker. Statistiken visar tydligt att det finns kunskapsbrister i kurvtagning och broms i landsvägshastighet. Därför flyttas en del av fokus från lågfartsmanöver till dessa områden. Denna förändring ställer sig SMC bakom helt.
SMC vill självklart att samtliga som får sitt motorcykelkörkort har genomgått en grundlig utbildning inom alla områden som rör MC-körning. Krypkörning är en jätteviktig kunskap, inte minst i stadskörning, men övningarna inför att klara det delprovet får inte ske på bekostnad av annan, troligen ännu viktigare, körkunskap.