Glaskrosset ligger kvar

2015-05-19

Tre veckor efter en incident där en lastbil tappade en last med tomglas ligger glaskrosset i vägens sidoområde kvar. Livsfarligt påpekade en medlem till SMC. Vi har frågat både Trafikverket och Svevia som ansvarar för underhållet. Svevia har erbjudit sanering av området men får ingen ersättning av Trafikverket om de gör det. Därför ligger glaset kvar vid sidan av motorvägspåfarten på E20 i avvaktan på att lastbilen som tappade glaset sanerar området.
Trafiksäkert? Knappast.

De flesta MC-olyckor sker i kurvor. Särskilt stor risk är det i nypande kurvor, till exempel av- och påfarter till motorvägar. Dessa vägar är också platser där det förekommer dieselspill som kan orsaka halka. Det var anledningen att Bengt-Åke Lindhé kontaktade SMC angående glaskrosset. Han var förvånad att mängder av glas får ligga kvar på sidan av motorvägspåfarten tre veckor efter incidenten med tomglasen 27 april. Han kontaktade Trafikverket som svarade:  

"Vi är medvetna om allt glas som finns vid påfarten efter en trafikolycka som inträffat där. Platsen är sopad och vi kommer att påbörja saneringen från allt glas så fort ansvarsfördelningen tillsammans med försäkringsbolaget är avklarad."


Så här ser det ut tre veckor efter incidenten på motorvägspåfarten utanför Eskilstuna. 

SMC anser inte att detta stämmer överens med kraven på väghållaren enligt  väglagen.  Glaskrosset innebär en kraftigt ökad skaderisk om en motorcyklist kör av vägen på platsen. 

4 § Väghållning omfattar byggande av väg och drift av väg.Vid väghållning skall tillbörlig hänsyn tas till enskilda intressen och till allmänna intressen, såsom trafiksäkerhet,miljöskydd, naturvård och kulturmiljö. En estetisk utformning skall eftersträvas. Lag (1998:803).

SMC kontaktade Trafikverket som svarade att man genomfört sanering av vägbanan från glas. Den som har orsakat skadan håller på och planerar för borttagning av flaskor i slänt. 

SMC kontaktade också Svevia som är ansvarig för underhållet på den aktuella vägen. De har erbjudit sig att utföra saneringen mot betalning. Tyvärr får de inget betalt av Trafikverket för att göra jobbet. Därför ligger glaset kvar i avvaktan på att lastbilsägaren åtgärdar problemet. 

Här anser SMC att reglerna behöver ändras snarast.  Även om det är en försäkringsfråga så borde saneringen kunna utföras och den som är ansvarig och ska stå för kostnaden skulle kunna bli debiterad i efterhand av Trafikverket.

Artikel om olyckan. 


En del av glaset som ligger i slänten vid motorvägspåfarten. 


En motorcyklist som kör av här löper stor risk att skadas allvarligt på grund av den stora mängden glaskross i slänten.