Annonser

 

Stanna och ta ditt eventuella straff

Inom ramen för "Gemensam strategi för ökad säkerhet på MC och moped" är SMC:s viktigaste uppgift att sprida information om hastighet. Under 2014 har ett antal artiklar publicerats i MC-Folket. Du kan också läsa dem här.

Stanna och ta ditt eventuella straff
Vad riskerar du egentligen om du stannar i en poliskontroll och inte har MC-körkort? Är det värt att riskera ditt eget och andras liv genom att försöka köra ifrån polisen? Är det verkligen acceptabelt att själv välja om man ska stanna eller inte? Nej, anser SMC. 

Trafikreglerna gäller även motorcyklister
Det är självklart att trafikreglerna gäller alla trafikanter och även motorcyklister. Det handlar om allt från hastighet till att använda blinkers, stanna vid stopptecken och lämna företräde och vara en juste medspelare i trafiken. Regelverket finns i Trafikförordningen och säger att trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna, visa hänsyn, uppträda så att vi inte i onödan hindrar eller stör annan trafik och visar hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen. Allt detta är självklara regler för de allra flesta trafikanter. Skulle alla följa reglerna skulle MC-kollektivet ha bättre rykte och färre olyckor sker – både singelolyckor och kollisioner. Tyvärr väljer en liten grupp att ställa sig helt vid sidan av spelreglerna och den minoriteten skapar stora problem för alla andra motorcyklister.

Stanna för polis
Den myndighet som ansvarar för att upprätthålla lag och ordning i Sverige är Polisen. Polisens prioriterade mål är att färre brott ska begås, fler brott ska klaras upp, att människor ska känna sig trygga, polisen ska bli synligare och förtroendet för polisen ska vårdas och stärkas. Målen handlar om alla slags brott, givetvis ingår trafikbrotten. Som samhällsmedborgare borde det vara självklart att vi respekterar den ansvariga myndigheten, oavsett om det handlar om en fortkörning, inbrott i mitt hus eller en mordutredning.

Ändå är en fråga som ständigt dyker upp då SMC träffar poliser från vissa orter, att motorcyklister regelbundet kör ifrån polisen istället för att stanna. SMC har ställt frågan i två enkäter med några års mellanrum. Knappt fem procent menar att det är acceptabelt att inte stanna för polis i en hastighetskontroll. Bland SMC-medlemmarna är alltså i stort sett otänkbart att inte stanna på uppmaning av polisen. Det är en liten grupp som ger SMC och alla motorcyklister ett oförtjänt dåligt rykte. En trolig förklaring till att man väljer att köra ifrån polisen är att man inte har något MC-körkort. Det är den slutsats SMC dragit efter att ha gått igenom djupstudier av de som dödats på motorcykel.

Vad riskerar man genom att stanna?
Om man inte har något körkort överhuvudtaget och man inte gjort sig skyldig till något annat trafikbrott är den sannolika påföljden 30 dagsböter. Beloppet avgörs av inkomsten. 

Har en person B-behörighet men inte A och kör motorcykel är påföljden också 30 dagsböter.  En viktig skillnad är att alla olovliga körningar hamnar hos Transportstyrelsen, som gör en utredning om körkortsingripande. Transportstyrelsen kan besluta om varning eller körkortsåterkallelse. Det finns ingen statistik över hur många som varje år utreds för olovlig körning på motorcykel. När en person har B-behörighet och kör en motorcykel är det sannolika körkortsingripandet varning, även om TS föreslår körkortsåterkallelse av samtliga behörigheter i samband med olovlig körning.

-          Vi anser att de kompetenskrav som ställs för att köra motorcykel är artskilda från dem som ställs för personbil. Att köra motorcykel utan rätt behörighet innebär betydande risker som inte uppvägs av behörigheten att köra bil. Vi anser därför att man ska se allvarligt på olovlig körning och att varning inte är en tillräcklig åtgärd, säger Carina Engman, verksamhetsspecialist.

-          Kammarrätten har dock ändrat vårt beslut om körkortsåterkallelse utifrån praxis i ett antal olika fall då man ansett att varning är en tillräcklig påföljd. Därför har vi begärt prövningstillstånd i tre olika ärenden och väntar på beslut om prövningstillstånd från Högsta Förvaltningsdomstolen, säger Carina Engman.

Viktigt att komma ihåg är att TS i dessa fall endast talar om olovlig körning och att inga andra trafikbrott begåtts. Har man kört för fort, brutit mot olika trafikregler, kört vårdslöst och/eller påverkad av alkohol och droger mångdubblar man risken för både högre böter och körkortsindragning.

Dödsstraff?
SMC får varje år ta del av alla djupstudier av dem som omkommit på MC. Det handlar främst om unga killar som bestämt sig för att köra ifrån polisen. I några fall handlar det inte om att polisen kört efter MC-föraren. Motorcyklisten såg en målad polisbil, kan ha drabbats av panik och kört över sin förmåga vilket slutade med en dödsolycka.  

-          Jag kan inte förstå hur man kan riskera sitt liv för att köra ifrån polisen istället för att stanna och ta sitt straff, säger Jesper Christensen. Kanske är det så att motorcyklisterna inte vet att utöver dagsböter är en varning det man drabbas av idag om enda brottet är olovlig körning.

-          Inför MC-säsongen 2014 hoppas jag att alla motorcyklister stannar när polisen begär det, oavsett vad som hänt tidigare. Den enkla åtgärden skulle rädda livet på ett par-tre motorcyklister.

Vad säger polisen? 

-          Jag jobbade som trafikpolis under 20 år och tyvärr stannade inte alla motorcyklister vid fartkontroller. Jag vill inte svartmåla alla MC-förare, det handlar om ett litet antal. Varje person som drar från polisen, är en för mycket, säger Bengt Svensson, Rikspolisstyrelsen.

-          När man beslutar sig för att dra hamnar man i en flyktsituation. Förnuftet försvinner, omdömet försämras, adrenalinet pumpar och risken för olyckor ökar, fortsätter Svensson.

-          Jag har kommit till ett antal olyckor och fått ta hand om både dödade MC-förare och förtvivlade anhöriga. Det är svåra situationer, även för oss som arbetar med räddningsverksamhet. Jag hoppas på en lugn MC-sommar 2014, avslutar Bengt som själv kör en Harley Davidson.

Ökad säkerhet på motorcykel och moped. Gemensam strategi version 2.0 för åren 2010-2020.