Annonser

Historia

Här är några viktiga årtal i SMC:s historia.

 
För motorcyklisterna i Sverige har SMC lyckats slå tillbaka en hel del förslag som annars fått katastrofala fäljder för alla som vill köra hoj. 
1963  SMC bildas av ett gäng entusiaster från hela landet.
1970  Gränsen för lätt mc ändras från 75 kg till 125 kubik.
1971 SMC stoppar ett förslag om maxfart på högst 70 km/h för mc.
1973 SMC drar igång de första avrostningarna.
1975 Hjälmlagen införs, något som SMC kämpat för.
1976 SMC stoppar Rapport 13, som ville förbjuda alla mc över 250 kubik.
1979 Försäkringssamarbete med Holmia inleds som gett oss års-, chopper- och offroadförsäkringar och SMC-rabatt
1982 SMC stoppar ett förslag om åldersgräns på 20 år för mc över 600 kubik.
1989 Nya rättvisare försäkringsklasser blir äntligen klara för motorcyklar.
1996 SMC stoppar förslag om höjd åldersgräns för 125-an.
1998 SMC deltar i bildandet av en gemensam europeisk mc-organisation, FEMA.
2000 Accisen för mc slopas och förslaget om enhetsskatt hamnar i papperskorgen.
2004 Trygg-Hansa säger upp försäkringssamarbetet med SMC efter 25 år. De    första sporthojskurserna genomförs. Kontrollbesiktning för mc glesas ut, en fråga SMC drivit under några år.
2005

SMC inleder ett samarbete med Folksam. SMC startar kurser med CSS.

2006

En helt ny profil för SMC och MC-Folket tas fram i samarbete med företaget Bangalore. En ny hemsida föds!

2007 SMC flyttar till Borlänge. HOJX har 1500 glada resenärer. Vägverket föreslår regskylt fram på mc!
2008

SMC presenterar MC-Visionen. CEN beslutar att ta fram en europeisk räckesnorm för mc. Den negativa medlemsutvecklingen vänder liksom olyckstrenden för dödade motorcyklister. SMC träffar Vägverkets sju regioner för första gången angående 1000 mil MC-väg. SMC:s Rättsfond skapas.

2009 SMC deltar i arbetet med en gemensam MC- och mopedstrategi i Sverige. Samarbetet med Folksam avslutas. Riskutbildning införs för A-behörighet och SMC deltar i arbetet att ta fram riskutbildningen. Medlemsantalet pekar uppåt igen och dödsolyckor på MC fortsätter att sjunka.
2010 Samarbete med Bilsport & MC Specialförsäkring och Moderna inleds. Riksdagen avslog förslag om registreringsskylt fram. SMC polisanmälde Trafikverket och ansvarig entreprenör för vållande till annans död. SMC genomförde två undersökningar med forskare. SMC startade Se Oss-kampanj. Motorcyklister pekas för första gången ut som oskyddade trafikanter i vägsäkerhetslagen. SMC inleder samarbete med MCM kring Mälaren Runt.
2011 SMC inleder nytt samarbete med Trafikverket angående vägmiljö med syfte att inkludera motorcyklister i alla styrande regelverk. "SMC:s trafiksäkerhetsarbete har världsklass" yttrades av Claes Tingvall på Trafikverkets resultatkonferens. SMC  skapar Ezzos Minnesfond till minne av Ezzo Forsberg.
2012 Efter 15 år nötande från SMC monterades tre underglidningsskydd på räcken som invigdes av ministern. Efter tre års kamp blev dragkrok på MC tillåtet. EU presenterar förslag på tvingande besiktning av MC och mopeder varje år som SMC tillsammans med FEMA stridit emot. Körkorten var i fokus genom strid för lägre körprovsavgifter, ännu fler krav från EU om krav på provfordon samtidigt som 2012 var det sista året med de gamla körkortsreglerna. Begreppet "extremt beteende" myntades inom ramen för version 2.0 av strategin "Ökad säkerhet för motorcykel och moped".
2013 SMC fyllde 50 aktningsvärda år vilket firades på olika sätt under 2013 med final i samband med årsmötet i Uppsala. SMC köpte en egen fastighet i Borlänge. SMC-appen lanserades för alla medlemmar. Uppdrag Gransning sände två avsnitt om MC-olyckor på hal asfalt, i bägge programmen var SMC delaktiga och fick mycket uppmärksamhet. En hållbarhetsredovisning togs fram. Stor könskillnad i godkännandegrad vid körprov uppmärksammades av SMC. Efter påtryckning från SMC beslutades om mindre registreringsskyltar på MC och moped klass I.