MotoGP 2024 är här!

Efter 103 dagar är det äntligen dags för MotoGP. En sport och ett mästerskap som bjuder på allt, och mer därtill. Längtan har till viss del stillats av två tester, Sepang och Qatar, där jag suttit klistrad framför datorn och följt de 22 staplarna som rör sig framåt i realtid. Sektion för sektion.

Fyra av de elva teamen kör med oförändrad förartrupp; Aprilia, Ducati, KTM och nya Trackhous Racing (fd. RNF). Den enda nykomlingen för året är supertalangen Pedro Acosta, GasGas. Men, på Sepang såg han direkt från start ut som en fullfjädrad MotoGP-förare. Den mest oväntade och spännande förändringen står Marc Marquez för, som bröt kontraktet med Honda och gick till Gresini. Där väntar en Ducati GP23 och lillebror Alex. Vi fick en försmak på vad som komma ska när Marc dagen efter avslutningen på Valencia för första gången körde en Ducati. Jisses!

Därför var det lite märkligt se honom på Sepang där det såg ut som om han mörkade sin kapacitet. Marc gör inga tidsattacker á la Jorge Martin utan jobbar hårt och konsekvent. Det märkliga var att han även konsekvent tappade mot slutet av varvet, i samma kurva. Jag tolkar det som att han medvetet höll igen.

Säkert är att det blir en oerhört spännande säsong. Efter sommaruppehållet, senare i år, kommer depån att förvandlas till ett hela-havet-stormar när 19 av totalt 22 förare ska teckna nya kontrakt till 2025. De tre som kan sitta lugnt i solstolen är; Luca Marini som har kontrakt med Repsol Honda över 2025, ett krav från italienaren inför flytten från VR46. Johann Zarco stannar hos satelitteamet LCR lika länge och Brad Binder han binder sig till KTM över 2026.

Det finns så mycket att skriva om inför premiären, men jag väljer att sticka ut hakan och tippa slutställningen. Inte helt enkelt när hjärtat och hjärnan ska samarbeta. Topp fem blev till en Ducati Challenge Cup.

Inom parentes står fjolårets placering. Du får gärna publicera din lista under MotoGP-inlägget på SMC:s Facebook, så kan vi stämma av i november. Flest rätt vinner. Äran.

Nu kör vi!

 

Topp fem

1 (1) Pecco Bagnaia, Ducati Lenovo #1.

Pecco är Pecco. Hans lugn under den dramatiska uppgörelsen om titeln med Martin var imponerande. 26-åringen fortsätter att mogna och utvecklas. Ifjol förvaltade han bättre de tillfällen han var i ledning, där han tidigare kraschat ut sig. Helt i onödan. I hans DNA finns det viktiga lugnet, vilket är helt avgörande i tuffa strider. Att vid ett misslyckande reflektera och lära, glömma och gasa vidare. Bäst i klassen när det gäller att bromsa, men kommer här att utmanas av #93. Frågan är hur han kommer att hantera en hetsande Marc på en Ducati GP23.

 

2 (14) Marc Marquez, Gresini Racing #93.

Han vann sin senaste titel 2019 och det finns frågetecken efter allt han tvingats genomlida sedan 2020. Därtill en ny generation hungriga förare. Men Marc är vrålhungrig. Nyss fyllda 31 år kommer han till banan med ny energi, fullt fokus och stor revanschlusta. Kan Jorge Martin nosa på titeln på en satellithoj så kan Marc. Han är den absolut mest kompletta föraren, därtill med mer erfarenhet och starkare psyke.

 

3 (2) Jorge Martin, Prima Pramac Racing #89.

Spanjoren gjorde en stark säsong och formatet sprintrace passade honom som handen i handsken. Få slår Martin på fingrarna när det kommer till att sätta en snabb varvtid, som placerar honom långt fram på gridden. Dessvärre visade det sig ifjol att han har en mindre smickrande attityd. Att peka finger och anklaga däckleverantören Michelin, andra förare och vara långsint över att Ducati valde Enea framför honom är tecken på ett obalanserat psyke. Går det inte Jorges väg, då är risken stor att han tappar fokus.

 

4 (3) Marco Bezzecchi, Pertamina Enduro VR46 Racing Team #72.

Valentino Rossis adept är en supertalang. 25-åringen inledde fjolåret otroligt starkt och vann två av de fem första loppen, och den tredje segern kom i Indien. Plus ett sprintrace. Bleknade sista månaderna, men applåder för tredje platsen totalt under andra året, på en satelit-maskin och drabbad av skador. Tackade nej till kontrakt med Prima Pramac Racing, atmosfären i VR46 är viktig, och Bezz på en Ducati GP23 kan vara en utmanare till titeln.

 

5 (15) Enea Bastianini, Ducati Lenovo #23.

Italienarens säsong präglades av skador, han missade de första fem omgångarna på grund av ett brutet skulderblad och senare fyra omgångar på grund av en annan skada. Men trots motgångarna lyckades han vinna i Malaysia, under sin första säsong i Ducatis fabriksteam. Klart är att en frisk Enea levererar. Och, han är oerhört sugen på att visa Ducati att just han förtjänar fabrikssitsen. Det som kan ge grus i maskineriet är att han inte är den bästa att sätta snabba kvaltider. Med 50 MotoGP race har han en endast en pole position. Samtidigt är han ruskigt duktig på att äta sig upp genom fältet. Go Enea!

 

Plats 6 till 10

6 (4) Brad Binder, Red Bull KTM Factory Racing #33.

Sydafrikanen gick utan vinst hela säsongen trots motorcykelns potential. 28-åringen är inställd på sin femte säsong med KTM, och fick med sig två segrar ifjol. Den från Argentina med start från 15:e på gridden vilket är ett kvitto på hans omkörningsförmåga och mental styrka. Även oerhört duktig på att ta sig upp i fältet.

 

7 (12) Fabio Di Giannantonio, Pertamina Enduro VR46 Racing Team #49.

Italienaren avslutade säsongen ruskigt bra, och vann näst sista racet i Qatar. Efter att ha blivit vräkt från Gresini, för att ge plats åt #93, så lyckades Diggia teckna kontrakt med team Rossi. Första föraren utanför VR46 akademin. Mycket handlar om hur effektiv VR46-strukturen är för att locka fram hans potential. Tror de lyckas, men svårt att se att han håller ihop en hel säsong.

 

8 (10) Fabio Quartararo, Monster Energy Yamaha #20.

Fabio är den mest kompletta föraren i MotoGP, borträknat Marc Marquez. Mästaren från 2021 körde dock sin mest nedslående och vinstfria säsong sedan 2019. Allt finns där, utom en konkurrenskraftig maskin. Risken finns att den unga fransmannen börjar misströsta om M1:an inte levererar. I år heller. En nytändning kan komma med Rins som är duktig på inställningar.

 

9 (19) Alex Rins, Monster Energy Yamaha, #42.

Spanjoren var minst sagt skadeskjuten under 2023 och fick få chanser att visa sin mångsidighet. Hann dock köra hem segern i Amerika på den bångstyriga Hondan. Rins mjuka körstil passar perfekt på M1:an. Han kommer in i teamet med bred kunskap från tiden med två andra japanska märken, Suzuki och Honda, och har huvudet på skaft när det gäller inställning av maskin. Enda frågetecknet är om han är till fullo återhämtad från benskadan.

 

10 (9) Alex Marquez, Gresini Racing #73.

Riktigt lurig att placera. Hade en stark säsong och en mycket bra avslutning, men har inte visat sig vara en övertygande konsekvent över en hel säsong. Med tanke på hur nära syskonen är och hur bra de kan samarbeta kan duo peppa varandra och prestera toppresultat. Teamet har en avslappnad familjär atmosfär. Ända anledningen till att Alex hamnar långt ned är att det finns så många andra förare jag tror mer på.

 

Plats 11 till 22

11 (7) Maverick Viñales, Aprilia Racing #12.

Spanjoren kör sitt tredje år i fabriksteamet. Han har dock vunnit sedan Qatar Grand Prix 2021, med Yamaha. Förra året blev det fem DNF, två andraplatser och två tredjeplatser. Vinales verkar oförmögen att omvandla sin hastighet till resultat, trots att alla förutsättningar finns; maskin, team och atmosfär. Att bli den första förare att vinna på tre märken står mellan Rins, Miller och Maverick.

 

12 (X) Pedro Acosta, Red Bull GasGas Tech3 #31.

Sticker ut hakan här men den regerande Moto2-mästaren av Moto2 är den största talangen sedan Marc Marquez, och Valentino Rossi. 19-åringen är snabb och smart som få. Kvitto: Seger, från depåstart. Acosta återförenas med sin teamkamrat från Moto2, Augusto Fernandez. Duon vet hur man arbetar som ett lag. Här finns inga stora egon. Det förvånar mig inte om Pedro tar ett par pallplatser. Håll ögonen på #31!

 

13 (5) Johann Zarco, LCR Honda #5.

33-åringen ansluter från Ducati där han tillbringade fyra säsonger och vann Australiens GP 2023, vilket hittills är hans enda MotoGP-seger efter sju år. Fransmannen är egentligen för bra för att köra en satellithoj av märket Honda, vilket kommer att försvaga hans prestationer. Dock flaggar jag för att Zarco kan överraska. Han är en tyst effektiv operatör, och lär bli en stor tillgång för Honda.

 

14 (11) Jack Miller, Red Bull KTM Factory Racing #43.

MotoGP-veteranen hade ett utmanande år på KTM med fem DNF, och två tredjeplatser som bäst, varav en i sprinten. Svaga länken är att 28-åringens beslutsfattande under racen som konsekvent visade sig vara bristfälligt. En vass förare, men den med mest på-och-av-karaktär. Kan vara sista chansen för Miller att visa att han kan hålla sig på hojen över mållinjen, risken är annars stor att platsen går till Marc Marquez 2025. Eller Acosta.

 

15 (6) Aleix Espargaro, Aprilia Racing #41.

Åldermannen i fältet, 35 i sommar, har åkt berg-och-dalbana mellan succésäsongen 2022 och bottennappet ifjol. Vann dock på Silverstone och i Barcelona men tappade fart genom hett temperament och en överhettad hoj mot slutet av säsongen. 2024 kan förvandlas till ett år där Aprilia putsar på sina RS-GP för att skapa en mer komplett maskin. Mycket pekar mot man är redo att öppna dörren för nya förare. Skulle gärna se Fabio Q där.

 

16 (8) Luca Marini, Repsol Honda #10.

Vem hade anat att Luca skulle ersätta Marc Maquez i Honda, broder Valentinos antagonist. Det efter bästa säsongen, statistiskt sett, med två pallplatser och åtta totalt. Luca är en smart analytiker och duktig på teknisk feedback. Perfekt för Hondas utvecklingsarbete. Kan ingenjörsteamet stödja Mir och Marini kan duon lägga grunden för något stort framöver.

 

17 (22) Joan Mir, Repsol Honda #36.

Fjolåret vill Mir glömma. Han slutade sist av alla ordinarie förare. Ja, det kan svänga snabbt i MotoGP. För bara tre år sedan vann han kungatiteln med Suzuki. Visst, han var skadad och motorcykeln är en vrång tjur. Synd, för spanjoren är snabb, och han borde ligga topp tio.

 

18 (13) Franco Morbidelli, Prima Pramac Racing # 21.

Han körde samtliga race 2023 och borde samlat ihop fler poäng. Kanske får han ett lyft av att byta team och motorcykel, från Yamaha till Ducati. Till italienarens försvar är en knäskada han ådrog sig innan han kom till Yamahas fabriksteam. Vi minns att Morbidelli levererade magi i slutet av 2020 och slutade tvåa i mästerskapet efter Joan Mir. Hoppas, hoppas.

 

19 (16) Miguel Oliviera, Trackhouse Racing #88.

Portugisen drabbades av flera skador och inget gick som det var tänkt. Kan blixtra till när han är i form, speciellt när det regnar. Har inte klarat att ta det där steget fram för att göra sig till ett namn att räkna med. Lite tråkig.

                           

20 (17) Augusto Fernandez, Red Bull GasGas Tech3 #37.

Han avslutade sitt år som rookie med en fjärdeplats som bästa resultat. Dessvärre har KTM:s andrateam under senaste åren påmint om en gravplats för lovande talanger. Nytändning kanske när före detta teamkamraten Acosta ansluter sig till teamet. Men Augusto kan hamna i skuggan av Acosta, årets enda rookie, och det är aldrig kul.

 

21 (20) Raul Fernandez, Trackhouse Racing #25.

23-åringen fick med sig 37 poäng mer än under sin rookiesäsong 2022. Frågan är om han har förmågan att leverera över hela säsongen. Inte haft de bästa förutsättningarna, strul i teamet. Hoppas på rock and roll med amerikanare i depån!

 

22 (18) Taka Nakagami, LCR Honda #30.

Den svagaste föraren i startfältet, när alla är i form. Han gjorde sin MotoGP-debut med LCR 2018 och har varit kvar sedan dess utan att leverera en enda pallplats. Dock har hans sida av garaget backas upp av Idemitsu som är specifikt inrättad för en japansk förare. Finns inte en chans att han varit kvar annars de sista åren.

 

Fredag den åttonde mars klockan 12:00 rullar Moto3 ut på banan i Qatar för årets första pass, fri träning. Följt av Moto2 klockan 12:50 och MotoGP 13:45.

Eyes on the lights!

 

 

Läs tidigare krönikor här.


Jorge Martin kommer att möta tufft motstånd om årets titel. Foto: Lukasz Swiderek

 


Räkna med en revanschsugen Marc Marquez 2024. Foto: Lukasz Swiderek

 


Pedro Acosta är årets enda nykomling i MotoGP-gänget. Foto: Lukasz Swiderek