Söderns musik - dag för dag

2022-11-07

Ankomstdagen

De flesta anländer troligen tämligen sent, och med olika flyg så man får ta sig till hotellet på egen hand där rummet finns färdigt, guiden bistår självklart med instruktioner hur man bäst tar sig till hotellet.

Dag 1 – I Nashville

Idag är vi hojlösa så vi kommer att besöka Country Music Hall of Fame på förmiddagen, på eftermiddagen besöker vi Ryman Auditorium, det som var den ursprungliga lokalen för Grand Ole Opry.

På sen-eftermiddag / kväll går vi runt i Nashville och besöker lite Honky Tonks på Broadway där det alltid bjuds på livemusik.

Dag 2 – Upphämtning av MC och lokal tur runt Nashville

Vi åker ut till Eagle Rider och hämtar upp motorcyklar, när vi är klara där tar vi en tur på lite mindre vägar runt Nashville, vi äter lunch i Clarksville som ligger vid floden Cumberland strax norr om Nashville. Efter lunch när vi är tillbaka i Nashville besöker vi det kända landmärket Parthenon som är en kopia av sin namne på Akropolis i Aten.

På kvällen kan de som är intresserade besöka Blue Bird Cafe, det är inte alltid detta går att förboka så om det inte går får man köa utanför innan showen. Stället tar max 90 personer, vilket gör det till en unik musikupplevelse vara med om förutsatt att man kommer in. Dagens körning ca 25 mil.

Dag 3 – Mot Memphis

Vi rullar ut från hotellet vid 09.00 söderut mot Memphis. Vi äter lunch efter vägen och passerar också igenom Nutbush där vi kan leta efter skolor, kyrkor, ginfabriker och utedass.

När vi anländer Memphis tidig eftermiddag åker vi direkt till Sun Studio för ett besök med guidad tur.

På kvällen besöker vi BB King Blues Club på Beale Street. Dagens körning ca 40 mil.

Dag 4 – Graceland och Stax Museum of American Soul

Vi rullar från hotellet vid 08.30 ut mot Graceland. Där får vi en ljudguidad tur av huset med det som tillhör, tillträde till bil och klädsamlingen samt de två flygplanen.

Vi äter lunch på Vernons Smokehouse där den som är sugen kan prova på banan och jordnötssmörssmörgås, annars finns det en hel del annat att välja på.

Efter lunch åker vi till Stax Museum of American Soul Music. Sen eftermiddag / Kväll tillbringar vi på Beale Street. Dagens sträcka ca 5 mil.

Dag 5 – Civil Rights museum och Clarksdale

Vi är utcheckade och klara vid 8.30 på morgonen då vi kör till Lorrain Motel där Martin Luther King sköts ihjäl den 4:e april 1968. Hotellet inhyser idag National Civil Rights museum. Museet är ett otroligt bra sätt att lära sig mer om den amerikanska medborgarrättsrörelsen och hur svarta behandlades i södra USA så sent som på 60 talet.

Vi äter lunch i närheten av museet innan vi kör söderut mot Clarksdale, Deltabuesens vagga, som är vårt nästa mål. Framme i Clarksdale stannar vi till vid ”Crossroads”, korsningen där myten säger att Robert Johnson sålde sin själ till djävulen för att bli en bättre musiker.

Därefter fortsätter vi till Delta Blues Museum.

På kvällen går vi till Ground Zero Blues club och äter middag samt njuter av musiken. Dagens körsträcka är ca 15 mil.

Dag 6 – Mot Jackson MS

Vi startar vid 09.00 på morgonen och åker lite blandade vägar ner genom Mississippi mot New Orleans. Vi kommer att passera Little Zion Missionary Baptist Church där Robert Johnson ligger begravd på vår väg mot Indianola (BB Kings Födelsestad) där besöker BB King Museum och sen äter lunch. Efter museibesök och lunch fortsätter vi mot Jackson där vi övernattar. Dagens körsträcka ca 30 mil.

Dag 7 – Söderut mot Louisiana

Vi startar vid 9 tiden på morgonen och åker söderut genom Mississippi mot New Orleans.

Lunch äter vi på B&C Seafood Riverside Market & Cajun Restaurant i Vacherie där klassiska rätter från trakten serveras, både Kräftor och Alligator finns på menyn för den som vill.

Efter lunch besöker vi en gammal plantage, Oak Alley Plantation, där vi går runt både på ägorna och får en guidad visning inne i huvudbyggnaden.

Efter plantagebesöket har vi en kort körning kvar till kvällens hotell i New Orleans. Middag äter vi på en klassisk Cajun restaurang som har både Cajunkök och musik på menyn. Dagens körning ca 40 mil.

Dag 8 – Mer New Orleans

Dagen är fri i New Orleans, det finns en massa saker att göra förutom att strosa runt i staden, tex färd med hjulångare på Mississippi, massor av musik och mycket mer.

Dag 9 – Gulfkusten till Pensacola Beach, FL

Vi lämnar New Orleans vid 9 på morgonen och åker österut via interstate 10 mot Mobile. Strax innan Mobile viker vi av söderut mot Dauphine Island. Vi äter lunch på Dauphine Island och tar sen färjan till Fort Morgan, en tur som tar ca 40 min. Väl framme i Fort Morgan fortsätter vi efter Gulfkusten till Pensacola Beach där vi övernattar. Dagens körning är ca 35 mil.

Dag 10 – Södra Alabamas landsbygd

Vi åker norrut på lite mindre vägar genom södra Alabamas landsbygd och övernattar i Alexander City som ligger strax söder om Talladega National Forest. Dagens körning är strax under 40 mil.

Dag 11 – Talladega National Forest eller Alla vägar leder till Rom

Största delen av dagen tillbringar vi på små slingriga vägar genom Talladega National Forest. Det kommer att vara en hel del vacker natur efter vägen, bland annat passerar vi Alabamas högsta berg, Cheaha Mountain, med sina kanske inte så imponerande 735 möh.

Natten tillbringas i Rome som ligger precis på andra sidan delstatsgränsen i Georgia. Dagens körning ca 25 mil.

Dag 12 – Tillbaka till Nashville

Sista dagen på MC, kör vi åt nordväst tillbaka till Nashville. Vi kommer anlända till MC uthyrningen under eftermiddagen.

Sista natten kommer vi att bo ute i Opryland området i Nashville, så det är ett utmärkt tillfälle om man vill gå på Grand Ole Opry. Dagens körning ca 35 mil.

Dag 13 – Avresedag

Man får ta sig på egen hand till flygplatsen, guiden hjälper såklart till med råd om detta. Flygplatsen ligger endast ca 15 minuter med taxi från hotellet.

Startdatum

Country Music Hall of Fame, Broadway

2023-10-01

Söndag

Transport kl. 8.30 till Eagle Rider för upphämtning av MC, lokala sevärdheter i Nashvilles närområde.

2023-10-02

Måndag

Mot Memphis, vi åker igenom Nutbush på vägen för att se om vi kan hitta en kyrka, ett utedass, en skola och en ginfabrik

Memphis, TN

2023-10-03

Tisdag

Graceland på förmiddagen, efter lunch Sun Studios och Stax. På kvällen Beale Street.

Memphis, TN

2023-10-04

Onsdag

Förmiddagen Civil Rights museum, efter lunch åker vi mot deltabluesens vagga Clarksdale

Clarksdale, MS

2023-10-05

Torsdag

Vidare genom Mississippi mot Jackson. Vi besöker bland annat BB King Interactive Blues Museum i Indianola

Jackson, MS

Pensacola Beach, FL

2023-10-09

Måndag

Norrut på småvägar genom södra Alabamas landsbygd