Isle of Man TT 2020 2 juni - 17 juni

2019-11-05
Häng med på en unik tävlingsvecka på en unik tävlingsbana med upplevelser som du kommer att minnas länge. Isle of Man lämnar ingen oberörd: Smått chockad och småleende står du i den kraftigt lutande backen nedför Brayhill och undrar hur det är möjligt att här åka 290 km/h mitt i stan med en Superbike. Det är helt enkelt ofattbart. All annan racing du sett i ditt liv bleknar - IoM TT-Races som går på en sex mil lång landsväg liknar inget annat i världen! Lägg sedan till allt annat som händer på denna mycket vackra gröna ö under vår vistelse där. Dragracing, motocross, märkesträffar, uppvisningar och mycket mera. Isle of Man TT-Races är en fantastisk upplevelse på en vykortsvacker ö som lockar raceintresserade från hela världen. Vi bor i Homestay i huvudstaden Douglas – alltså hemma hos en Manx-familj som tar hand om dig på bästa sätt. Du bor fem minuters promenad från banan. Vi reser med tre olika färjor till och från Isle of Man. Ta chansen och häng med oss till Isle of Man!

Boka resan här Bokningen för denna resa öppnar 9 december klockan 10.00

SMC Resevillkor

Resans profil

Klicka här så kommer du till beskrivningen av resans profil för Mat & Dryck, Kultur, MC-körning och Natur.

Resans pris
Förare:
Passagerare:
Enkelrum: Finns inte på denna resa.

I priset ingår
- Färja Göteborg - Kiel t o r i 2-bäddshytt, inklusive frukost och middagsbuffé på bägge resorna som MC
- Färja Hoek van Holland - Harwich t o r i 2-bäddshytt inklusive frukost och middagsbuffe på bägge resorna samt MC
- Färja Liverpool - Isle of Man t o r inklusive MC. Ca 3 timmar.
- 10 nätter boende på Homestays/B&B inklusive frukost, sänglinne och handduk
- Ca en timmes förarmöte i Hailwood Center där vi får möta intressanta personer runt tävlingarna. Mötet brukar vara intressant och uppskattat.
- 1 Hotellnatt i Warrington, ca 3 mil utanför Liverpool, inklusive frukost
- Guide

I priset ingår inte
- Mat & dryck utöver frukost
- Personliga utgifter
- Bränsle, försäkringar etc.

Deltagarens ansvar
- Giltigt pass eller nationellt ID-kort
- Europeiskt sjukförsäkingsintyg, beställs genom Försäkringskassan
- Särskilt sjukförsäkringsintyg för Isle of Man, beställs genom att ringa Försäkringskassan
- Reseförsäkring, kontrollera ditt rese- och avbeställningsskydd
- MC Försäkring
- Registreringsbevis i orginal för din motorcykel
- Grönt kort från ditt försäkringsbolag för din MC
- Giltigt körkort

Tävlingarna
Du kommer att få se minst en träningsdag och samtliga fyra tävlingsdagar, det körs flera race varje dag. Det är tävling varannan dag, dagarna där emellan är reservdagar i händelse av omkastning i tävlingsprogrammet på grund av väder eller andra yttre omständigheter. Ett kortare träningspass brukar genomföras på tävlingsdagarna efter att racen är avslutade. Lördagen innan vi åker hem så är det dessutom tävlingar med masstart på en kortare bana på södra delen av ön.
Mellan racen kan du strosa runt i den öppna depån som inte kostar en spänn och kolla in raceteamens förberedelser och kanske få några ord med några av förarna, handla TT-souvernier i parti och minut och avsluta med en kall pint och en bit mat i depåområdet. Banvarvet är hela 60 km långt och varvrekordet innehas av Peter Hickman 16 min,43 sek./ 217 km/h i snitt på en superbike.
Var du vill stå utmed varvet för att titta på racen avgör du själv, det finns massor att välja på och 99 procent av ställena är gratis. På andra kan det kosta några pund, med då finns det oftast tillgång till mat och toalett. Önskar man sitta på grandstandläktaren någon tävlingsdag kan det vara bra med förköp. Övriga läktarbiljetter brukar kunna köpas på plats på om man är på plats i god tid innan start, själv så har jag aldrig suttit på en läktare. Det finns massor av bra ställen ändå.
Tävlingsklasserna är lightweight/ twin typ Kawa Er-600, supersport/ 600 trimmat, superstock/ 1000 standard, superbike/ 1000 trimmat/, sidecar /600 trimmat samt TT-Zero. I varje klass är det ca 60-80 deltagare, så det blir sällan tyst utefter det långa varvet. Stora klasserna kör 6 varv! Under varje tävlingsdag så är det fler race som genomförs.
Läs mer om tävlingarna på den officiella hemsidan.

Boendet på Isle of Man
Vi bor centralt i huvudorten Douglas. Boendeformen är B&B / Homestay hos våra trevliga värdfamiljer i deras radhus/villor. Samtliga ligger på gångavstånd till depån, fina åskådarplatser och kvällspartyna på strandpromenaden. Sänglinne, frukost och stor handduk ingår. Hos vissa familjer blir man serverad frukost (kontinental eller engelsk) medan man hos andra får förse sig själv i familjens kylskåp pga att det själva jobbar. Är man sugen på att ta ett varv på TT-banans sträckning så går det alldeles utmärkt, bästa tiden är mellan kl. 6-7 på morgonen. Då är man tillbaks lagom till frukosten som serveras ca kl.08.00 på sitt B&B.
Husdjur som katt/ hund förekommer hos de flesta. På denna resa är det finns små möjlighet att få enkelrum ,det varierar från år till år. Enkelsängar, delbara dubbelsängar och icke delbara dubbelsängar förekommer, det brukar sällan vara ett problem. Guiden fördelar bäddarna efter önskemål och tillgång på bästa sätt och lägger ned mycket kraft på att få till boendelistan ut efter par, kompisgäng osv.  Vi stannar tio nätter på denna gröna, kuperade vackra ö i Irländska sjön.
Sammandrag ifrån dagens tävlingar brukar sändas kl.21.00 på tv, detta kan man oftast se på någon lokal pub eller i öltältet vid depån. Gemensamma aktiviteter såsom fikaställen, restaurangbesök, utflyktsmål mm kommer ni att få info om fortlöpande av guiden på plats, det finns massor att uppleva utöver racingen.

Resväg och färjor
Resan börjar vid Stena Lines Tysklandsterminal på eftermiddagen tisdagen 2:a Juni kl. 16:00  i Göteborg och avslutas på morgonen onsdagen 17:e juni kl. 09:00 på samma plats.
Vi åker med nattfärjan till Kiel. På onsdagen delar vi upp oss i mindre grupper och kör 60 mil till Hoek van Holland i Nederländerna. Där väntar nästa nattfärja som tar oss till Harwich i England. På torsdagen kör vi ca 43 mil genom England till Liverpool. Där tar vi katamaranen som tar tre timmar innan vi äntligen är framme kl.22:30 på den mytomspunna ön Isle of Man. Alla boenden ligger inom 5 minuters mc- väg från terminalen.
Vi stannar på Isle of Man tio nätter. Söndag 14:e juni kl. 16:30 så lämnar vi IoM och kör samma väg tillbaka till Göteborg. När vi rullat av färjan kl. 19:30 så tar vi oss till ett hotell i Warrington 3 mil utanför Liverpool för en hotellövernattning inkl. frukost. På grund av mycket omfattande stölder av mc i Liverpool under TT-veckorna så bor vi ej inne i Liverpool.

Körvana och upplägg av körning t o r Isle of Man
På denna resa skall du som resenär ha goda kunskaper att köra motorcykel, detta är ingen lämplig resa för dig som är ovan att köra mc och aldrig kört i Europa. Du ska kunna köra i grupp i tätare trafik och med ett högre tempo än i Sverige. Dagsetapper på ca 60 mil i Tyskland/Holland och ca 50 mil i England med vänstertrafik ingår i resrutten. Trafikintensiteten i Holland och England är bitvis extremt hög. Du skall ha förmågan att klara av att köra 140 km/h under långa perioder.
Under resdagarna kommer vi att dela upp oss i mindre grupper på ca 4-5 personer för att få ett bättre flyt i körningen.  På denna resa får resenärerna ett klockslag av guiden när man skall träffas vid nästa färja, den rakaste vägen är att rekommendera i Tyskland/ Holland, därför att det tar tid att förflytta sig pga väder, vind och trafikintensitet. Varje resenär ansvarar för sin egen fart och körsätt, detta är normalt sätt inga problem. Det är jätteviktigt att man använder lyse och blinkers på Autobahn.
Vid händelse av en olycka, trasig hoj osv. som gör att man inte hinner till färjan Holland-England kan man kanske komma med färjan dagen efter. Det finns dock inga garantier. Däremot är färjan Liverpool- IoM absolut fullbokad, så viktigt att vara i Liverpool i tid. Tunneln under Engelska kanalen är ett alternativ i värsta fall, går varje halvtimme och kostar ca 55 euro.
Se till att din mc är servad och i gott skick med bra slitdelar, däck, belysning mm. före avfärd. Total körsträcka ifrån Göteborg och tillbaka är cirka 210 mil, plus de ca 100 mil du kommer att åka på Isle of Man. Denna resa är mycket populär och de 25 platserna brukar gå åt väldigt fort, så häng på datorn när resan släpps i december för att uppleva ett minne för livet. Tveka inte att kontakta guiden om du har några funderingar.

Vår guide på Isle of Man
Fredrik Löfberg, telefon 073-0511726, e-post

Vem är Fredrik Löfberg?
I det civila så jobbar jag som låssmed/säkerhetstekniker i Eskilstuna med omnejd. Jag började åka hoj 1980 på en alldeles ny röd Suzuki Gp 125:a. Jag blev så biten av att åka hoj att jag sedan dess aldrig har slutat. Mitt andra stora intresse är dykning, det är en bra motvikt till farten som hojåkande innebär, dykning kan vara väldigt spännande, intressant och rofyllt i vår annars så stressiga vardag. 
En stor anledning till att mitt intresse för motorcyklar har övergått till en viktig del av mitt liv är den unika kamratskapen ibland hojåkare. Denna kamratskap är en betydande anledning till att jag genom åren åkt på massor av resor med hoj. Allt ifrån många semesterresor med packning och skjuts runt Europa, motions- enduro i Spanska bergen, Ränneslätts-lopp, offroadkörning och inte att förglömma SMC Travels fantastiska grusresor Til Tops. Nyfikenheten och möjligheten till att ha kört olika typer av hojar har gjort att mitt intresse hela tiden har växt. Efter att jag och en kompis arrangerat mc-resor till Färöarna 2012 och 2013 för SMC Travel så kom en förfrågan ifrån kansliet om jag var intresserad av att ta över som guide på resan till Isle of Man TT där jag varit tidigare. Ett sådant erbjudande var svårt att tacka nej till. Isle of Man TT är en makalös tävling och en mycket vacker ö med massor av sevärdheter som måste upplevas någon gång i MC-livet. Att jag nu har fått möjlighet att guida ett gäng entusiastiska SMCare dit varje år ser jag som ett kul och ansvarsfullt uppdrag.
Mitt mål med resan är att förmedla den glädje och upplevelse det innebär att resa och upptäcka nya platser tillsammans på hoj. Oavsett om man är en ganska färsk motorcyklist eller erfaren räv så finns det alltid saker man kan lära av varandra.  Efter resan vill jag att alla skall känna sig nöjda och fulla av intryck på ett sådant sätt att man kanske funderar på att hänga med på fler av SMC Travels fina resor.


The TT-Course - sex mil med många klassiska platser att se på race

200 km i timmen genom supersnabba Kirk Michael

Bottom of Barregarrow

Full fart genom Kirk Michael

Bråttom mot Ramsey

Glada resenärer på utflyckt

Joe Dunlop blickar ut över Bungalow

Nortons V4 Superbike

Lummiga Glen Helen

Full fart med sidovagn